Duchowość i dzieła św. Cezarego z Arles
Copyright © Wydawnictwo WAM 2002
| Spis treści | |
| WSTĘP | 5 |
| Część pierwsza | |
| Życie i działalność Cezarego z Arles | 7 |
| I. Cezary z Arles | 9 |
| 1. Południowa Galia na przełomie V i VI wieku po Chrystusie | 9 |
| 2. Arles w czasach Cezarego | 11 |
| 3. Zarys biografii Cezarego z Arles | 16 |
| 4. Formacja duchowa i umysłowa | 26 |
| II. Działalność duszpasterska i teologiczna Cezarego z Arles | 41 |
| 1.Kaznodzieja i animator życia religijnego | 41 |
| 2. Propagator i organizator życia monastycznego | 53 |
| 3. Sumienny administrator i wielki jałmużnik | 61 |
| 4. Obrońca wiary i dyscypliny kościelnej | 70 |
| 5. Autor | 75 |
| III. Święty Cezary z Arles 1500 lat później | 79 |
| Część druga | |
| Wybrane teksty | 85 |
| I. WIARA | 87 |
| 1. Wierzyć po chrześcijańsku | 88 |
| 1.1. „Uwierz, że za dobre czyny czeka nagroda, a złe męki bez końca”. | 88 |
| 1.2. Wiara wymaga czystości serca | 89 |
| 1.3. Podstawowe prawdy wiary | 90 |
| 1.4. Równość Osób Boskich | 93 |
| 2. Pismo Święte | 97 |
| 2.1. Czytanie Pisma Świętego: czas i sposób | 98 |
| 2.2. „Boskie Pisma są niczym listy doręczone nam z naszej ojczyzny” | 100 |
| 2.3. „Kto lekceważy czytanie Boskich Pism, nie uniknie kary wiecznej” | 102 |
| 2.4. „Bogaty, ale analfabeta niech «do czytania Pisma Świętego» przyjmie do siebie biednego, ale wykształconego” | 103 |
| 2.5. „Słowo Boże — pokarmem dla duszy” | 105 |
| 2.6. „Przeżuwajcie ustawicznie w myślach Słowo Boże” | 107 |
| 2.7. „Jak ciało krzepi się pokarmem ziemskim, tak dusza karmi się Słowem Bożym” | 108 |
| 3. Wiara objawia się przez uczynki | 109 |
| 3.1. Obowiązek gościnności | 110 |
| 3.2. Dobre uczynki | 111 |
| 3.3. „Znak Chrystusa i Jego krzyż są rzeczą wielką” | 112 |
| 3.4. „Tak postępujcie, aby wasze dzieci, o ile zechciałyby was naśladować, nie płonęły z wami w ogniu, ale razem z wami doszły do wiecznej nagrody” | 114 |
| 3.5. „Na sądzie zdamy sprawę z opieszałości w napominaniu grzeszących” | 115 |
| 3.6. „W jaki sposób pięć zmysłów niczym pięć dziewic albo strzeże dziewictwa, albo poddaje się zepsuciu” | 116 |
| 3.7. „Musimy iść śladami Chrystusa i naśladować przykład świętych” | 118 |
| 3.8. „Dusza, podejmująca Chrystusa w roli gościa i właściciela, jest szczęśliwa” | 120 |
| 4. Sprawy ostateczne | 121 |
| 4.1. „Mając zdać sprawę przed Sędzią, uczyńmy naszym obrońcą miłosierdzie” | 121 |
| 4.2. Pewność nadejścia dnia sądu | 123 |
| 4.3. Na sądzie Bóg zapyta: „Dlaczego odrzuciłeś dary odkupienia?” | 124 |
| 4.4. „Przemijającym ogniem zostaną oczyszczone tylko grzechy lekkie” | 127 |
| 4.5. Wykluczony z uczty niebieskiej otrzyma także <karę> ognia piekielnego | 129 |
| II. SAKRAMENTY | 131 |
| 5. Chrzest | 131 |
| 5.1. Tajemnica wody chrzcielnej | 132 |
| 5.2. Odkładanie chrztu | 133 |
| 5.3. Zobowiązania wynikające z chrztu | 133 |
| 5.4. Kandydaci do chrztu | 134 |
| 5.5. Rodzice chrzestni | 139 |
| 5.6. Przygotowanie do chrztu | 140 |
| 5.7. Chrzest dzieci | 141 |
| 6. Eucharystia i świętowanie niedzieli | 143 |
| 6.1. Stosowne zachowanie się w kościele | 144 |
| 6.2. Ołtarz w kościele i ołtarz naszego serca | 145 |
| 6.3. Kto nie powinien przystępować do uczty Eucharystycznej | 147 |
| 6.4. „Chrześcijanie winni w niedzielę poświęcić się wyłącznie sprawom Bożym” | 148 |
| 6.5. „Słowo Boże tak samo jest ważne jak Ciało Chrystusa” | 149 |
| 6.6. „W kościele należy pozostać do modlitwy końcowej i błogosławieństwa” | 150 |
| 6.7. „Uczta niebiańska i duchowa, na której ofiarowany jest chleb aniołów” | 154 |
| 6.8. „Przystępujmy do ołtarza czystym ciałem i sercem” | 157 |
| 6.9. „Skłaniajcie wasze głowy ilekroć przy ołtarzu zanoszona jest modlitwa” | 159 |
| 6.10. Postawa klęcząca podczas modlitwy | 160 |
| 6.11. Pokora warunkiem owocnego uczestnictwa we Mszy św. | 161 |
| 6.12. „Są tacy, którzy do kościoła przychodzą z mniejszym grzechem, a wychodzą z wieloma większymi” | 162 |
| 6.13. „Grzeszymy, jeżeli nie poświęcamy niedzieli na lekturę Pisma Świętego i modlitwę” | 163 |
| 7. Pokuta | 164 |
| 7.1. „Są trzy sposoby zyskania odpuszczenia grzechów” | 165 |
| 7.2. Pokuta publiczna | 170 |
| 7.3. „Kto prosi o pokutę, ten prosi, aby go wyłączono ze wspólnoty” | 172 |
| 7.4. Pozorna pokuta | 174 |
| 7.5. „Za grzechy codzienne pokutujmy w każdy dzień przez całe życie” | 174 |
| 7.6. Pokuta wyrazem miłości do własnej duszy | 178 |
| 7.7. „Nie pomoże sprawowanie uczynków pokutnych, skoro codziennie popełniane są uczynki domagające się pokuty” | 179 |
| 7.8. „O takich, którzy szukają pociech światowych” | 181 |
| 7.9. Leczenie ran grzechowych wymaga pokuty stosownej do ich wielkości | 182 |
| 8. Namaszczenie chorych | 184 |
| 8.1. „Kto w chorobie spieszy do kościoła zasługuje na otrzymanie zdrowia ciała i odpuszczenie grzechów” | 185 |
| 8.2. Skutki namaszczenia chorych | 186 |
| III. POWOŁANIA ŻYCIOWE | 187 |
| 9. Małżeństwo | 187 |
| 9.1. „Nikt nie może się deprawować przed małżeństwem przez cudzołożny związek” | 188 |
| 9.2. „Dochowuj wierności swej przyszłej żonie” | 190 |
| 9.3. „W wierze katolickiej czego nie wolno kobietom, tego samego nie wolno też mężczyznom” | 192 |
| 9.4. „Nieszczęśnicy, którzy cudzołożą i zapominają w głupim szale o sądzie Bożym” | 194 |
| 9.5. Współuczestnictwo w cudzołóstwie brata lub sąsiada | 196 |
| 9.6. „Mocarny mąż, którego nie zwycięży żelazo, zostaje pokonany przez żądzę” | 197 |
| 9.7. Czystość myśli i wyobraźni | 198 |
| 9.8. „Przed żądzą należy uciekać” | 199 |
| 9.9. Niebezpieczna poufałość | 201 |
| 9.10. „Jest męczennikiem, kto chce w innych bronić, a w sobie strzec czystości” | 203 |
| 9.11. „Żonę pojmuje się nie z powodu żądzy, ale dla zrodzenia potomstwa” | 204 |
| 9.12. Wierność małżeńska obowiązuje w jednakowy sposób oboje małżonków | 205 |
| 9.13. „Ilekroć kobieta zabiłaby «dzieci» albo poczęte, albo już narodzone, za tyle zbrodni zabójstwa odpowie przed trybunałem wiecznego Sędziego” | 207 |
| 9.14. „Nie chcesz mieć dzieci? Zawrzyj z mężem pobożny układ” | 208 |
| 9.15. „Bezpłodny fizycznie niech troszczy się o płodność duchową” | 209 |
| 10. Duchowieństwo | 210 |
| 10.1. „Kapłan winien tylko to czynić, co bez niego nie może być wykonane” | 211 |
| 10.2. „Każdy <kapłan> potrafi napominać opilców, cudzołożników, pysznych” | 213 |
| 10.3. O czym należy uczyć w kazaniach | 215 |
| 10.4. Napominanie grzeszących to wyraz miłości kapłana do owiec Chrystusa | 217 |
| 10.5. „Starożytny zwyczaj czytania homilii w kościołach” | 218 |
| 10.6. „Biskup nie tyle przewodzi, ile pomaga ludowi Bożemu” | 220 |
| 10.7. „Ustanowił cię dzisiaj Chrystus nie rolnikiem, ale pasterzem dusz” | 220 |
| 10.8. Kapłan lekarzem duszy | 222 |
| 10.9. „Dziesięcina jest obowiązkiem i kto jej nie chce złożyć, zagarnia cudzą rzecz” | 224 |
| 11. Życie monastyczne | 226 |
| 11.1. Zalety życia klasztornego na wyspie Leryn | 227 |
| 11.2. Trudności życia monastycznego | 229 |
| 11.3. „Czuwajcie, by was pycha nie opanowała” | 231 |
| 11.4. Istota duchowości monastycznej | 232 |
| 11.5. Zasady życia klasztornego dziewic | 234 |
| IV. ŻYCIE CHRZEŚCIJAŃSKIE | 237 |
| 12. Chrześcijanin i świat | 237 |
| 12.1. „Miłość świata oznacza trud, Boga kocha się bez wysiłku” | 238 |
| 12.2. „Jesteśmy pielgrzymami zdążającymi do ojczyzny” | 239 |
| 12.3. „Trudna i wąska droga prowadzi do raju, szeroka i wygodna na męki piekielne” | 241 |
| 12.4. „Nie mamy na świecie ojczyzny” | 243 |
| 12.5. „Kto szuka szczęścia na świecie, nie będzie go miał w niebie” | 244 |
| 13. Dobra materialne | 246 |
| 13.1. „Niech bogacze rozdadzą pieniądze na ziemi, aby otrzymać życie wieczne w niebie” | 246 |
| 13.2. „Winniśmy rozdać ubogim to, co nie jest nam konieczne do życia” | 251 |
| 13.3. „Popatrzcie na groby bogaczy i zastanówcie się, gdzie są ich bogactwa” | 252 |
| 14. Modlitwa | 254 |
| 14.1. „Módlmy się w intencjach ciała, ale bez porównania więcej w sprawach duszy” | 254 |
| 14.2. „Gdy język prosi Boga, myśl niech nie odbiega od intencji modlitwy” | 256 |
| 14.3. „Niech moc tekstu Pisma Świętego staje się słodyczą w sercach” | 258 |
| 14.4. Pożytek ze śpiewania psalmów | 260 |
| 15. Post | 262 |
| 15.1. „Pościmy nie dla chwały ludzkiej, ale dla zyskania odpuszczenia grzechów” | 263 |
| 15.2. Post wynagrodzeniem za grzechy drugich | 263 |
| 15.3. „W dniach postu posilajmy się z umiarem, a żołądek niech nigdy nie będzie przepełniony” | 264 |
| 15.4. „Zaniechanie postu w Wielkim Poście jest grzechem” | 265 |
| 16. Jałmużna | 266 |
| 16.1. Kolejność i ilość udzielanej jałmużny | 267 |
| 16.2. „Biedni są po to, aby bogaci mieli możliwość odkupienia swoich grzechów” | 268 |
| 16.3. Jałmużna duchowa | 269 |
| 16.4. „Boga raduje nie rozmiar szczodrobliwości, ale dobra wola dającego” | 271 |
| 16.5. „Jałmużna” złodzieja | 272 |
| 16.6. Bogacz i Łazarz | 273 |
| 16.7. „Post bez jałmużny jest niczym lampa bez oliwy” | 275 |
| 16.8. „Bóg ma upodobanie w jałmużnach, o ile równocześnie ofiaruje Mu się i swoją duszę” | 277 |
| 16.9. „Zapraszajmy częściej na biesiady biedaków” | 278 |
| 17. Grzech | 280 |
| 17.1. „Grzech diabeł wprowadza albo przez pychę, albo przez błąd” | 280 |
| 17.2. Wyznanie grzechów leczy rany zadane duszy przez grzech | 281 |
| 17.3. „Niech każdy wniknie w swoje sumienie, a znajdzie w swoim sercu grzech” | 282 |
| 17.4. „Grzechy lekkie” | 285 |
| 17.5. Zatwardziałość i pokora grzesznika | 287 |
| 17.6. „Lekarzem jest Bóg, chorym człowiek, a chorobą grzech” | 288 |
| 18. Pijaństwo | 290 |
| 18.1. „Pijaństwo przez wielu nie jest uważane za grzech” | 290 |
| 18.2. Zwyczaje pijackie | 292 |
| 19. Święta | 294 |
| 19.1. Boże Narodzenie | 294 |
| 19.2. Objawienie Pańskie | 296 |
| 19.3. Wniebowstąpienie | 297 |
| 19.4. „Dni krzyżowe” | 299 |
| 20. Męczeństwo | 301 |
| 20.1. „Świadek sprawiedliwości Chrystusa, jest bez wątpienia męczennikiem” | 301 |
| 20.2. „Chociaż brakuje publicznego prześladowcy, to nie brakuje ukrytych” | 302 |
| 20.3. „Koronę męczeńską zdobywa się nie tylko ponosząc śmierć ciała” | 304 |
| 20.4. „Uroczystości męczenników są zachętą do męczeństwa” | 305 |
| 21. Zwyczaje pogańskie | 306 |
| 21.1. Praktyki i zwyczaje bałwochwalcze | 306 |
| 21.2. „Głupi ludzie sądzą, że należy świętować dni i nowie księżyca” | 308 |
| 21.3. Pogańskie gusła | 309 |
| 21.4. Udział chrześcijan w kulcie pogańskim | 310 |
| 21.5. Pogańskie zwyczaje noworoczne | 311 |
| 21.6. Pogańskie obchody noworoczne | 313 |
| 21.7. Wróżby noworoczne | 314 |
| V. Testament św. Cezarego z Arles | 315 |
| WYKAZ SKRÓTÓW | 325 |
| BIBLIOGRAFIA | 327 |
| Wydania krytyczne | 327 |
| Tłumaczenia w języku polskim | 327 |
| Podstawowe opracowania | 327 |
| Kontekst historyczny | 334 |
| Indeks fragmentów pism św. Cezarego | 337 |
| Indeks biblijny | 337 |
Imię św. Cezarego z Arles (Arelate) (470/1-542/3) jest znane wszystkim ludziom zajmującym się późną starożytnością i wczesnym średniowieczem. Mniej znany pozostaje dla szerszych kręgów zarówno ludzi świeckich, jak też duchownych i teologów. Tymczasem jest on autorem tekstów, które mają wartość nie tylko jako bardzo cenne źródła historyczne, ale mogą również stanowić pomoc w duszpasterstwie i formacji duchowej. Oto zasadnicze racje uzasadniające powstanie niniejszej antologii jego tekstów.
Spośród tekstów św. Cezarego z Arles najbardziej reprezentatywne i jednocześnie najbardziej interesujące wydają się być jego Kazania i Reguły monastyczne. Stamtąd też pochodzi większość tekstów proponowanych w tym zbiorze. Tylko niektóre z nich były już publikowane w języku polskim. W przeważającej mierze publikowane teksty tłumaczone są po raz pierwszy, a te, które już się ukazywały, zostały przetłumaczone na nowo. Wśród tekstów znajdują się także fragmenty z dzieł św. Cezarego, które dotychczas pomijano w tłumaczeniach. Wśród nich znajduje się też Testament, który zamyka antologię.
Św. Cezary z Arles był wybitną postacią w historii Kościoła. Mimo to, jak dotychczas nie było w języku polskim szerszego opracowania poświęconego jego osobie. Celem niniejszej publikacji jest zapełnienie — przynajmniej w minimalny sposób — tej luki. Niniejsza prezentacja opiera się na bezpośrednich świadectwach, zawartych w Żywocie św. Cezarego, wiadomościach zawartych w tekstach samego Świętego, oraz najnowszych badaniach historyków. W bibliografii zostały podane najważniejsze pozycje, których cytowania oszczędziliśmy sobie w samym tekście opracowania. Wydaje się, że przyjęty układ pozwoli na łatwiejsze uchwycenie tego, co stanowiło o wielkości i zasługach św. Cezarego.
Wyjaśnienia wymaga też wersja tekstów Pisma Świętego, z którą mamy do czynienia w niniejszej antologii. Są to tłumaczenia wersji przyjętej przez św. Cezarego. Bez dociekania skąd ta wersja się wzięła, uznaliśmy za stosowne ją przyjąć i tłumaczyć, gdyż jest ona zazwyczaj integralnie związana z tekstem. Bez tej wierności wiele z wypowiedzi św. Cezarego byłoby co najmniej mało zrozumiałych.
Pozostaje żywić nadzieję, że tekst okaże się zrozumiały dla czytelnika i posłuży jego ubogaceniu, a także przybliżeniu postaci św. Cezarego z Arles i jego nauki.
opr. ab/ab