s這dki cukiereczek
Strona g堯wna Opoki | Liturgia na dzi | Baza Mszy 鈍. | Porozmawiajmy o wierze | 砰cie Ko軼io豉 | Jan Pawe II | Do陰cz do grona darczy鎍闚

Opoka jest przydatna? Wp豉 darowizn
Zapraszamy do czytelni Wed逝g autor闚 Wed逝g dziedzin Wed逝g temat闚 Wyszukaj Na zakupy!





Audiobooki w odcinkach





 


Opracowanie i wyb鏎 tekst闚
ks. Antoni 真rek

名. CEZARY Z ARLES

Copyright © Wydawnictwo WAM 2002




砰cie i dzia豉lno嗆 Cezarego z Arles

I. Cezary z Arles

3. Zarys biografii Cezarego z Arles

Podstawowym 廝鏚貫m do poznania 篡cia i dzia豉lno軼i Cezarego z Arles jest jego 砰wot. Zosta on napisany na pro軸 Cezarii M這dszej, drugiej prze這穎nej klasztoru za這穎nego przez Cezarego. Autorami tej biografii byli najbli窺i wsp馧pracownicy zmar貫go biskupa, wywodz帷y si z kr璕u bliskich mu duchownych. Zachowa這 si te kilka innych dokument闚 dotycz帷ych jego osoby. R闚nie w tekstach jego autorstwa mo積a znale潭 sporo danych autobiograficznych. Opieraj帷 si na tych materia豉ch mo瞠my ustali stosunkowo du穎 fakt闚 z jego 篡cia.

安. Cezary z Arles urodzi si w 470 lub 471 roku, w dzisiejszym Chalon-sur-Sa獼. Jego „rodzice i krewni wyr騜niali si spo鈔鏚 wszystkich wsp馧obywateli wiar i obyczajami”. W 廝鏚豉ch brak szczeg馧owych danych na temat najbli瞠j rodziny. Jak mo瞠my si domy郵a, by豉 to rodzina o rzymskim rodowodzie i ju chrze軼ija雟ka. Z ca陰 pewno軼i mia co najmniej dwie siostry. Jedna, imieniem Cezaria, zosta豉 mniszk a potem ksieni klasztoru za這穎nego przez Cezarego. Druga z si鏀tr by豉 matk kap豉na i opata Teridiusa, prze這穎nego m瘰kiej wsp鏊noty monastycznej, dla kt鏎ej Cezary napisa regu喚. By mo瞠 r闚nie nast瘼czyni Cezarii, Cezaria zwana M這dsz, by豉 siostrzenic Cezarego, cho z ca陰 pewno軼i potwierdzi si tego faktu nie da. Jak z tego mo積a wnioskowa, idea造 doskona這軼i chrze軼ija雟kiej by造 popularne w鈔鏚 jego najbli窺zych.

Mo瞠my si domy郵a, 瞠 rodzina utrzymywa豉 si z maj徠ku ziemskiego, w kt鏎ym zatrudniona by豉 pewna liczba s逝瘺y. Sytuacja maj徠kowa by豉 na tyle dobra, 瞠 pozwala豉 m這demu Cezaremu na posiadanie osobistej s逝瘺y.

O chrze軼ija雟kich tradycjach rodziny 鈍iadczy mo瞠 fakt, 瞠 spo鈔鏚 jego bliskich krewnych rekrutowa si b璠zie dw鏂h prezbiter闚, jego p騧niejszych wsp馧pracownik闚. R闚nie biskup Arles z lat m這do軼i Cezarego by prawdopodobnie jego dalekim krewnym. W tym 鈍ietle nieco zagadkowa staje si reakcja rodziny na decyzj Cezarego najpierw o wst徙ieniu w szeregi duchowie雟twa, a nast瘼nie udania si do klasztoru w Lerynie. Nie tylko nie wzbudzi豉 ona entuzjazmu w鈔鏚 najbli窺zych, ale spotka豉 si nawet z gwa速ownym oporem z ich strony. Mo瞠my si tylko domy郵a, co mog這 by przyczyn niech璚i rodziny do plan闚 Cezarego. By mo瞠 plany te sta造 w sprzeczno軼i z nadziejami, jakie rodzice wi您ali z synem. Wst徙ienie w szeregi duchowie雟twa oznacza這 przecie rezygnacj z 篡cia rodzinnego i z dzia豉lno軼i 鈍ieckiej, a w szczeg鏊no軼i z obj璚iem rodzinnej schedy. Po ludzku patrz帷, decyzja Cezarego nie wi您a豉 si te ze specjalnym presti瞠m spo貫cznym, bo wcale nie gwarantowa豉 obj璚ia jakiej bardziej znacz帷ej funkcji ko軼ielnej. Religijne pobudki w鈔鏚 os鏏 najbli窺zych Cezarego nie by造 jak wida na tyle g喚bokie, by w tym kroku m這dzie鎍a dostrzec odpowied na powo豉nie Bo瞠. Staje si to jeszcze bardziej widoczne po jego decyzji udania si do klasztoru w Lerynie. By豉 to jego osobista decyzja, kt鏎ej realizacja napotka豉 na jeszcze gwa速owniejszy sprzeciw rodziny. Po軼ig wys豉ny przez matk mia na celu odwie嗆 nawet si陰 Cezarego od powzi皻ego zamiaru, dla kt鏎ego nie by這 zrozumienia w鈔鏚 najbli窺zych.

Istnia jeszcze kr庵 os鏏 blisko spokrewnionych z Cezarym, kt鏎ych nie znamy bli瞠j, ale jak wynika z testamentu 安i皻ego, chcia on zabezpieczy Ko軼i馧 przed ich 膨daniami spadkowymi. Wynika這by z tego, 瞠 byli lud幟i raczej 鈍ieckimi i w dodatku nie maj帷ymi wielkich skrupu堯w wobec d鏏r ko軼ielnych. Sam Cezary zaznacza w testamencie, „瞠 nic nie otrzyma z d鏏r swych rodzic闚”. Mo瞠 to oznacza, 瞠 sam z tego zrezygnowa, albo te zosta pomini皻y w podziale d鏏r rodzinnych: by mo瞠 dlatego, 瞠 post徙i wbrew stanowisku rodziny.

W wieku osiemnastu lat zdecydowa si po鈍i璚i „s逝瘺ie Bo瞠j”. Uda si zatem do miejscowego biskupa i poprosi o w陰czenie do grona kandydat闚 do stanu duchownego. Mo瞠my si tylko domy郵a, 瞠 spe軟ia funkcje pomocnicze zwi您ane z liturgi i funkcjonowaniem domu biskupiego. Niespe軟a trzy lata p騧niej „zat瘰kni za klasztorem lery雟kim”. Sp璠zi tam kilka lat gorliwie przyk豉daj帷 si do 篡cia monastycznego. By to okres jego formacji duchowej i wewn皻rznego dojrzewania. 砰cie monastyczne potraktowa bardzo powa積ie. Z zapa貫m przestrzega surowych regu klasztornych, gorliwie oddawa si pracy, 獞iczy w pos逝sze雟twie. Zosta mianowany szafarzem, odpowiedzialnym za spi瘸rni i wydawanie racji 篡wno軼iowych swoim wsp馧braciom. W wype軟ianiu swoich obowi您k闚 na tym stanowisku okaza si tak skrupulatny i chyba nawet rygorystyczny, 瞠 opat by zmuszony zwolni go z tej funkcji. Mniej zaawansowani w ascezie i by mo瞠 mniej urobieni duchowo wsp馧bracia nie wytrzymywali re磨mu 篡wieniowego narzuconego przez Cezarego19. Uwolniony od obowi您k闚 m鏬 si odda z jeszcze wi瘯sz gorliwo軼i praktykom ascetycznym: modlitwie i umartwieniom. Narzuconej dyscypliny ascetycznej nie wytrzyma organizm i m這dy mnich zapad na zdrowiu. Os豉bienie okaza這 si na tyle powa積e, 瞠 dla podratowania zdrowia musia zrezygnowa z 篡cia klasztornego i po oko這 dziesi璚iu latach 篡cia klasztornego uda si do Arles. Tam znalaz si pod opiek zamo積ych i bogobojnych chrze軼ijan20. Dzi瘯i ich pomocy Cezary odzyska zdrowie i rozpocz掖 nawet u renomowanego w闚czas retora studia 鈍ieckie, co mia這 s逝篡 uzupe軟ieniu jego formacji intelektualnej21. Przygoda ze studiami nie trwa豉 d逝go, gdy Cezary nie mia przekonania do po篡tku duchowego p造n帷ego ze studi闚 鈍ieckich. P騧niejsi biografowie zapisali, 瞠 student Cezary mia prze篡 do嗆 dramatyczn sytuacj. Kt鏎ego wieczoru zasn掖 nad ksi捫k. W nocy mia sen, w kt鏎ym zobaczy potwora wychodz帷ego z ksi捫ki i pr鏏uj帷ego go po趾n望. Po przebudzeniu natychmiast przerwa studia22. Opiekunowie Cezarego polecili swego podopiecznego biskupowi miasta Eoniuszowi. Ten rozpoznawszy w m這dzie鎍u swego powinowatego i doceniwszy jego przymioty po uzyskaniu zgody opata klasztoru „wy鈍i璚i go na diakona, a nast瘼nie prezbitera”23.

Z polecenia biskupa prezbiter Cezary obj掖 stanowisko opata w klasztorze na przedmie軼iach Arles, w dzielnicy dzi zwanej Trinquetaille. Zosta tam pos豉ny przez biskupa, aby „formowa zgodnie z zasadami karno軼i klasztor 鈍ie穎 osierocony przez 鄉ier prze這穎nego”24. Powierzon przez biskupa funkcj pe軟i przez okres oko這 trzech lat. W闚czas to biskup Eoniusz upatrzy go sobie na swego nast瘼c i „prosi duchownych i 鈍ieckich, a nawet samych panuj帷ych, by po jego odej軼iu do Chrystusa, na jego nast瘼c wybrali nie kogo innego, lecz 鈍i皻ego Cezarego”25. Rzeczywi軼ie, gdy zmar biskup Eoniusz Cezary zosta wybrany na jego nast瘼c. By這 to najprawdopodobniej w 503 roku. Od tej chwili przez blisko czterdzie軼i lat kierowa diecezj Arles. By造 to lata niespokojne, pe軟e gwa速ownych wydarze politycznych, w kt鏎ych Biskup Arles musia uczestniczy. Nie zwa瘸j帷 na ma這 sprzyjaj帷e okoliczno軼i Cezary z ogromnym zapa貫m i du篡m talentem organizowa na podleg造m sobie obszarze 篡cie religijne, ewangelizowa zw豉szcza tereny wiejskie, pr鏏owa pracy pisarskiej. Jednym z wa積iejszych p鏊 jego dzia豉lno軼i by豉 troska o 篡cie monastyczne. By propagatorem i opiekunem tej formy 篡cia, czego wyrazem by這 za這瞠nie klasztoru 瞠雟kiego ju na pocz徠ku swego duszpasterzowania26.

Najwi瘯sze trudno軼i wynika造 z prowadzonych nieustannie na tym terenie dzia豉 wojennych. Jak ju zosta這 wspomniane, Arles by這 kilkakrotnie oblegane i zdobywane przez rywalizuj帷e si造, co powodowa這, 瞠 zmieniali si jego w豉dcy. Biskup, jako osoba ciesz帷a si znacznym presti瞠m, ponosi konsekwencje ka盥ej z tych zmian, cho sam zachowywa dystans do tych wydarze. Na samym pocz徠ku swego pasterzowania zosta fa連zywie oskar穎ny przez jednego ze swych sekretarzy, Licynianusa, o spiskowanie przeciw kr鏊owi Wizygot闚 Alarykowi II i zes豉ny do dzisiejszego Bordeaux27. Zosta wprawdzie oczyszczony z zarzut闚, ale nie oznacza這 to wcale ko鎍a k這pot闚. Zaledwie kilka lat p騧niej (507-508) Arles przecierpia這 obl篹enie Burgund闚 i Frank闚. Tym razem nieszcz窷cie na Cezarego sprowadzi jeden z jego krewniak闚, te duchowny, kt鏎y w czasie obl篹enia pr鏏owa kontaktowa si z oblegaj帷ymi. Biskupa pos康zono o konszachty z naje寮嬈ami i uwi瞛iono. Z trudem udowodni swoj niewinno嗆28. Kilka miesi璚y p騧niej miasto dosta這 si pod panowanie Ostrogot闚 kr鏊a Teodoryka. Biskup zn闚 sta si osob podejrzan. Musia pod stra膨 uda si na dw鏎 kr鏊ewski do Rawenny, by tam udowodni sw niewinno嗆. Tak瞠 tym razem zosta oczyszczony z zarzut闚, a nawet zyska szacunek samego kr鏊a Teodoryka29.

Po szcz窷liwym zako鎍zeniu sprawy w Rawennie Cezary uda si do Rzymu, by tam z papie瞠m Symmachem om闚i sprawy ko軼ielne. Wynikiem rozm闚 by這 nadanie Cezaremu godno軼i Wikariusza Apostolskiego na teren Galii, z prawem noszenia paliusza30.

W nast瘼nych latach Arles by這 jeszcze co najmniej dwukrotnie oblegane i przesz這 ostatecznie pod panowanie Frank闚 (536). Ta ostatnia zmiana wp造n窸a o tyle korzystnie na sytuacj samego biskupa, 瞠 Frankowie w odr騜nieniu od Wizygot闚 i Ostrogot闚 byli ju oficjalnie katolikami, co usun窸o podejrzliwo嗆 w豉dz administracyjnych wobec reprezentanta Ko軼io豉. Udzia Cezarego w tych wydarzeniach jest nam mniej znany, co nie oznacza, 瞠 wcale w nich nie uczestniczy.

Ka盥a wojna nios豉 z sob liczne nieszcz窷cia, kt鏎e odbija造 si na 篡ciu i dzia豉lno軼i biskupa. Powodowa豉 ona zw豉szcza zubo瞠nie ludno軼i, wielu m篹czyzn dostawa這 si do niewoli, zniszczeniu ulega這 mienie. Biskup uwa瘸, 瞠 w tej sytuacji jego rola polega na niesieniu pomocy wszystkim dotkni皻ym nieszcz窷ciami. Organizowa zatem pomoc, szuka 鈔odk闚 do jej udzielania, ni鏀 pociech duchow, interweniowa u w豉dz w przypadku, gdy w gr wchodzi豉 konieczno嗆 szukania pomocy31.

Cezary zmar w siedemdziesi徠ym trzecim roku 篡cia, w wigili wspomnienia 鈍. Augustyna, tj. 27 sierpnia32. By這 to w roku prawdopodobnie 542 lub 54333. Pochowano go w krypcie bazyliki pod wezwaniem Naj鈍i皻szej Marii Panny, kt鏎 sam wybudowa34. Gr鏏 鈍i皻ego biskupa zosta zniszczony w 732 roku, podczas inwazji Saracen闚. Odbudowano go 882 i tak przetrwa do rewolucji francuskiej, kiedy to gr鏏 zdewastowano, a relikwie uleg造 rozproszeniu35. Jedynymi materialnymi pami徠kami po tym 安i皻ym pozosta造: dwa paliusze, para sanda堯w i miedziana sprz帷zka od pasa36.


opr. ab/ab




%
Kwota
Zgadzam si na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji daru
Mo瞠sz tak瞠 dokona wp豉ty dowolnej kwoty na konto Fundacji: 65 1240 2034 1111 0000 0306 7501, Pekao SA XIII O/Warszawa
z dopiskiem: "Darowizna na dzia豉lno嗆 Fundacji - Moje 10 z."




 wy郵ij znajomym

Zobacz tak瞠:
Henryk Zieli雟ki, Media jak witra
Hanna Honisz, Helmut Piechota, Nowa wsp鏊nota apostolska b. Karoliny
Grzegorz Ry, B鏬 wybiera to, co ma貫
Grzegorz Ry, Wiara jest zawsze przed nami
Wiktor Skworc, Zanurzy si w strumieniu ewangelicznej rado軼i i prosi zgodnie
Papie Franciszek, Jak uzdrowiony niewidomy otworzy si na 鈍iat這 wiary
ㄆkasz Ka幟ierczak, Odwa積i i mi這sierni
Henryk Zieli雟ki, Nasz coming out
Wojciech W璕rzyniak, Codzienne inspiracje biblijne. Wrzesie (15-30)
Wojciech W璕rzyniak, Codzienne inspiracje biblijne. Wrzesie (1-14)
Komentarze internaut闚:

M鎩 patron 鈍. Cezary (2005-03-19 23:41:58)
 wybra貫m sobie na...  wi璚ej   skomentuj t wypowied

Benedykt XVI | Biblioteka audio i wideo | Czytelnia | Dane nt. Ko軼io豉 | Edukacja Ekonomiczna | Felietony, komentarze | Filozofia | Galeria zdj耩 | Inne nauki |
Europa, Polska, Ko軼i馧 | Internet i komputery | Jan Pawe II | Katalog adres闚 | Katechetom i duszpasterzom | Kultura | Ksi璕arnia religijna | Liturgia - na dzi i na niedziele | Mapa serwisu | Msze 鈍. - gdzie, kiedy? | Nauczanie | Noclegi w Polsce | Noclegi, hotele w Polsce | Nowo軼i na naszych stronach | PDA | Pielgrzymki piesze - ePielgrzymka | Rekolekcje | Rodzina | Sekty | Serwis informacyjny | S這wnik | Sonda | 安i璚i patroni | Szukaj | Tapety i dzwonki religijne | Teologia | Tw鎩 g這s w dyskusji | Varia | 砰cie Ko軼io豉