s這dki cukiereczek
Strona g堯wna Opoki | Liturgia na dzi | Baza Mszy 鈍. | Porozmawiajmy o wierze | 砰cie Ko軼io豉 | Jan Pawe II | Do陰cz do grona darczy鎍闚

Opoka jest przydatna? Wp豉 darowizn
Zapraszamy do czytelni Wed逝g autor闚 Wed逝g dziedzin Wed逝g temat闚 Wyszukaj Na zakupy!





Audiobooki w odcinkach




Wiadomo軼i


 


Opracowanie i wyb鏎 tekst闚
ks. Antoni 真rek

名. CEZARY Z ARLES

Copyright © Wydawnictwo WAM 2002




6.5. „S這wo Bo瞠 tak samo jest wa積e jak cia這 Chrystusa”

Pytam was bracia i siostry, powiedzcie mi, jak wam si wydaje: co jest wa積iejsze, s這wo Bo瞠 czy Cia這 Chrystusa? Je瞠li chcecie odpowiedzie zgodnie z prawd, czy nie to musicie przyzna, 瞠 s這wo Bo瞠 tak samo jest wa積e jak cia這 Chrystusa? Jak瞠 z wielk trosk uwa瘸my, aby wtedy, gdy udzielane nam jest Cia這 Chrystusa, nic z niego nie upad這 z naszych r彗 na ziemi. Tak samo troskliwie starajmy si, aby s這wo Bo瞠, kt鏎e jest nam podawane, nie zosta這 wyrwane z naszego serca wtedy, gdy albo o czym innym my郵imy, albo m闚imy. Tak sam bowiem win poniesie ten, kto zaniedbuje s逝chania s這wa Bo瞠go, jak ten, kt鏎y dopuszcza, by przez jego niedbalstwo upad這 na ziemi cia這 Chrystusa.

6.6. „W ko軼iele nale篡 pozosta do modlitwy ko鎍owej i b這gos豉wie雟twa”

Bracia! Msza 鈍i皻a nie wtedy jest sprawowana, gdy czytane s w ko軼iele Boskie czytania, ale gdy ofiarowane s dary i konsekrowane jest Cia這 oraz Krew Pa雟ka. Przecie teksty czy to prorok闚, czy aposto堯w lub z ewangelii sami mo瞠cie przeczyta albo pos逝cha w domu. Konsekracj Cia豉 i Krwi Chrystusowej mo瞠cie prze篡 tylko w domu Bo篡m: nigdzie indziej.

Kto zatem chce <prze篡> z po篡tkiem dla w豉snej duszy ca陰 msz, winien z umartwieniem cia豉 i ze skruszonym sercem pozosta w ko軼iele a do modlitwy ko鎍owej i udzielenia ludowi b這gos豉wie雟twa. Gdyby bowiem znaczna cz窷 ludzi, albo co gorsza prawie wszyscy, wyszli z ko軼io豉 po sko鎍zeniu czyta, to do kogo by kap豉n m闚i <s這wa> „W g鏎 serca”? W jaki te spos鏏 mog odpowiada, 瞠 maj serca <wzniesione> w g鏎, skoro tak cia貫m, jak i sercem wychodz na ulice? W jaki spos鏏 z l瘯iem i jednocze郾ie rado軼i zawo豉j „安i皻y, 安i皻y, 安i皻y. B這gos豉wiony, kt鏎y przychodzi w imi Pana”?

Z kolei, gdy odmawia si Modlitw Pa雟k, to kto z pokor i zgodnie z prawd zawo豉: „Odpu嗆 nam nasze winy, jak i my odpuszczamy naszym winowajcom”? Ci, kt鏎zy pozostali w ko軼iele, gdyby nie przebaczyli swoim winowajcom wypowiadaliby s這wa Modlitwy Pa雟kiej raczej na swoje oskar瞠nie ni na swoje ocalenie. Wypowiadaliby ustami to, czego nie potwierdzaj czynami i na pr騜no m闚iliby: „Wyzw鏊 nas od z豉”, skoro sami nie przestaj oddawa z貫m za z這.

Je瞠li zatem nawet ci, kt鏎zy pozostali wewn徠rz, nara瘸j si na niebezpiecze雟two, gdyby nie chcieli wype軟i tego, co przyrzekaj, to c騜 o sobie my郵 ci, kt鏎ych do tego stopnia zniewala albo nienasycona 膨dza, albo mi這嗆 tego 鈍iata, 瞠 nie pozwala im nawet jednej godziny wysta w ko軼iele? Im nie wystarczy, 瞠 ca造 tydzie oddaj si obowi您kom, albo te — co jest bli窺ze prawdy — 膨dzy. Teraz najwy瞠j po jednej lub dw鏂h godzinach pokazuj plecy kap豉nom Bo篡m oraz ofierze i zwracaj si z po酥iechem, by wzi望 w swe ramiona 膨dz tego 鈍iata. Z tego wida, 瞠 do ko軼io豉 przychodz bardziej cia貫m ni sercem. Nie zdaj sobie sprawy z tego, co porzucaj, a czego po膨daj. Id za ciemno軼iami, a opuszczaj 鈍iat這. Obejmuj cie, a gardz prawd. Pozostawiaj s這dycz Chrystusa i poszukuj goryczy 鈍iata. Mi這郾icy marno軼i i poszukiwacze k豉mstwa! Rzeczywi軼ie ten, kto 酥iesznie z ko軼io豉 wychodzi, nie rozumie, jakie dobro dokonuje si podczas sprawowania Mszy 鈍i皻ej.

3. Chcia豚ym wiedzie, czy gdyby tacy ludzie zostali zaproszeni na uczt przez jakiego kr鏊a lub te inn osobisto嗆, to czy o鄉ieliliby si wyj嗆, zanim si zako鎍zy. Gdyby nawet nikt ich nie zatrzymywa, to strach ich zatrzyma. Dlaczego nie wychodzimy z przyj璚ia przed jego zako鎍zeniem, nawet gdy obawiamy si, aby przez 豉komstwo nie nape軟i 穎陰dka bardziej ni wypada? Obawiamy si urazi cz這wieka? Dlaczego za szybko wychodzimy z duchowej i boskiej uczty? Boj si powiedzie, aby przypadkiem kto si nie obrazi, ale powiem ze wzgl璠u na niebezpiecze雟two, kt鏎e grozi zar闚no wam, jak i mnie. Czynimy tak dlatego, bo nie zale篡 nam ani na pokarmie dla duszy, ani nie boimy si Boga, ani te nie szanujemy cz這wieka. Bogu dzi瘯i, nie wszyscy w tej grupie s winni.

Wielu jest takich, kt鏎zy z wielk skruch nie wychodz z ko軼io豉 przed udzieleniem b這gos豉wie雟twa. Modl si oni nie tylko za siebie, ale te za innych. B鏬 im da tak skruch, 瞠by pozostali w ko軼iele i nagrodzi ich tak瞠. Tych za, kt鏎zy pozostaj oboj皻ni, pot瘼i sprawiedliwym s康em. Dlatego napominajcie bracia tych, kt鏎zy ani nie odmawiaj Modlitwy Pa雟kiej, ani nie chc otrzyma b這gos豉wie雟twa. Nie ustawajcie w karceniu, powtarzaj帷 im i stanowczo zapewniaj帷, 瞠 nic im nie pomo瞠 s逝chanie Boskich czyta, je瞠li wychodz, zanim zako鎍zy si sprawowanie Boskich tajemnic. Nie mo瞠my i nie powinni鄉y obwinia tych, kt鏎zy ze wzgl璠u na publiczne obowi您ki albo te z powodu w豉snej s豉bo軼i nie mog na to czeka. Niech jednak w swoim sumieniu zbadaj, czy w gr wchodzi konieczno嗆, czy te z豉 wola.

4. Jeszcze raz prosz i r闚nocze郾ie wzywam, aby nikt w 瘸dn niedziel, a zw豉szcza w wi瘯sze 鈍i皻a, nie wychodzi z ko軼io豉 przed zako鎍zeniem sprawowania Boskich tajemnic, o ile, jak ju powiedzieli鄉y wcze郾iej, albo wielka niedyspozycja, albo obowi您ek publiczny mu w tym nie przeszkodz. Prawd powiedziawszy, jest rzecz bardzo przykr a nawet wielk bezbo積o軼i, 瞠 chrze軼ijanie nie maj takiego szacunku dla dnia Pa雟kiego, jaki zauwa瘸 si u 篡d闚 w stosunku do szabatu. Podczas gdy owi nieszcz窷nicy do tego stopnia przestrzegaj szabatu, 瞠 nie o鄉ielaj si w ten dzie wykonywa 瘸dnej ziemskiej czynno軼i, to o ile bardzie winni zwa瘸 na swoj warto嗆 ci, kt鏎zy „nie srebrem ani z這tem, lecz drogocenn krwi Chrystusa zostali odkupieni”. Czy nie powinni oni w dzie Zmartwychwstania oddawa si Bogu oraz my郵e intensywniej o zbawieniu w豉snej duszy?

Grzeszymy przeciw Bogu ci篹ko, je瞠li zaniedbujemy po鈍i璚i ca貫go dnia Pa雟kiego na lektur <Pisma 安i皻ego> i modlitw do Boga. Jak wielkim jest z貫m, je瞠li brakuje nam cierpliwo軼i, by wysta w ko軼iele jedn lub dwie godziny, gdy sprawowane s Boskie tajemnice? A jeszcze gorsz rzecz jest to, 瞠 nas upaja mi這嗆 tego 鈍iata i to do tego stopnia, i poci庵a nas 膨dza po膨dliwo軼i 鈍iatowych i ulotne cienie pr騜nej i fa連zywej rado軼i, kt鏎a staje si 廝鏚貫m prawdziwego cierpienia.


opr. ab/ab








 wy郵ij znajomym

Zobacz tak瞠:
Olgierd Nassalski MIC, M鎩 Bia造 Tydzie
Robert Grohs, Panie, ratuj, giniemy!
Marek J璠raszewski, Aby da 鈍iadectwo
W這dzimierz Zatorski OSB, Modlitwa dzi瘯czynienia
Agnieszka Czylok, Marek Leszczyna, 安i皻a Bibiana
Andrzej Cicho, Cz這wiek najwa積iejszy
Icilio Felici, Fatima
Aleksandra Bonk, Mistrzowska opowie嗆
Agnieszka Czylok, Wiara i... wiedza
Damian Wojciechowski SJ, Zwr鏂i UE Europie
Komentarze internaut闚:

Benedykt XVI | Biblioteka audio i wideo | Czytelnia | Dane nt. Ko軼io豉 | Edukacja Ekonomiczna | Felietony, komentarze | Filozofia | Galeria zdj耩 | Inne nauki |
Europa, Polska, Ko軼i馧 | Internet i komputery | Jan Pawe II | Katalog adres闚 | Katechetom i duszpasterzom | Kultura | Ksi璕arnia religijna | Liturgia - na dzi i na niedziele | Mapa serwisu | Msze 鈍. - gdzie, kiedy? | Nauczanie | Noclegi w Polsce | Noclegi, hotele w Polsce | Nowo軼i na naszych stronach | Papie Franciszek | Pielgrzymki piesze - ePielgrzymka | Rekolekcje | Rodzina | Sekty | Serwis informacyjny | S這wnik | Sonda | 安i璚i patroni | Szukaj | Tapety i dzwonki religijne | Teologia | Tw鎩 g這s w dyskusji | Varia | 砰cie Ko軼io豉