s這dki cukiereczek
Strona g堯wna Opoki | Liturgia na dzi | Baza Mszy 鈍. | Porozmawiajmy o wierze | 砰cie Ko軼io豉 | Jan Pawe II | Do陰cz do grona darczy鎍闚

Opoka jest przydatna? Wp豉 darowizn
Zapraszamy do czytelni Wed逝g autor闚 Wed逝g dziedzin Wed逝g temat闚 Wyszukaj Na zakupy!





Audiobooki w odcinkach




Wiadomo軼i


 


Jerzy 安idzi雟ki

安i璚i w豉dcy
Leksykon

ISBN: 978-83-7580-131-6
wyd.: Wydawnictwo Salwator 2010

Wybrane fragmenty
Wst瘼
安i皻a Helena - cesarzowa imperium rzymskiego
安i皻a Teodora - cesarzowa imperium bizantyjskiego
安i皻y Ludwik IX - kr鏊 Francji
安i皻a Ma貪orzata - kr鏊owa Szkocji
安i皻y Kanut Lavard - ksi捫 Jutlandii
安i皻a Jadwiga - ksi篹na 奸御ka
安i皻a Kinga - ksi篹na krakowsko-sandomierska
B這gos豉wiona Jolanta - ksi篹na Wielkopolski
安i皻a Jadwiga - kr鏊owa Polski
安i皻y Kazimierz - kr鏊ewicz Polski i Litwy



安i皻a Teodora
cesarzowa imperium bizantyjskiego

(ok. 800-867)

Mo積a powiedzie, 瞠 軼i郵e ze 鈍i皻 Iren (zob. s. 42) zwi您ana by豉 jeszcze jedna w豉dczyni bizantyjska, kt鏎a g堯wnie dzi瘯i wytrwa貫j walce z ikonoklazmem zosta豉 wyniesiona do chwa造 o速arzy. Mowa o Teodorze, 穎nie cesarza Teofila, ostatecznej pogromczyni wschodniego obrazoburstwa.

Teodora urodzi豉 si oko這 800 roku w Paflagonii w Azji Mniejszej. Jej rodzicami byli Mirynus i Teoktysta, ludzie bardzo pobo積i i gorliwi obro鎍y kultu ikon, kt鏎y mimo ostatecznych rozstrzygni耩 soborowych nadal mia swoich przeciwnik闚. Po znakomitych osi庵ni璚iach cesarzowej Ireny, kt鏎a w latach osiemdziesi徠ych poprzedniego stulecia znios豉 wszelkie ustawy ikonoklastyczne, jak r闚nie doprowadzi豉 do soboru powszechnego w Nicei w 787 roku, kt鏎y pot瘼i prawo zakazuj帷e czci obraz闚, nadszed czas, kiedy w豉dze pa雟twowe powr鏂i造 do pomys堯w swych poprzednik闚. Oto w roku 813 na tronie cesarskim zasiad Leon V, nieprzejednany wr鏬 ba逕ochwalczych, wed逝g jego rozumienia, praktyk i ju rok p騧niej ponownie wprowadzi zakaz kultu obraz闚 i relikwii. Nowe prawo usankcjonowa zebrany w 815 roku w Hagii Sophii synod, kt鏎y pot瘼i cesarzow Iren i jej kobiece prostactwo sprzyjaj帷e kultowi bezdusznych ikon i martwych pos庵闚. Rozpocz窸o si nowe prze郵adowanie i niszczenie obraz闚 stworzonych w poprzednich latach.

Rodzice Teodory mimo surowych kar gro膨cych za praktykowanie czci ikon pozostali wierni swym przekonaniom i tak wychowywali swoj c鏎k. W mi璠zyczasie na dworze cesarskim nast瘼owa造 zmiany personalne; po 鄉ierci Leona tron obj掖 Micha II, a po nim jego syn Teofil. Teodora pochodzi豉 najprawdopodobniej z arystokratycznej rodziny, bowiem wkr鏒ce to ona w豉郾ie zosta豉 wybrank cesarza Teofila i wysz豉 za niego za m捫. Odt康 przys逝giwa jej tytu augusty. Ma鹵e雟two to zaowocowa這 siedmiorgiem dzieci (pi耩 c鏎ek i dw鏂h syn闚), jednak瞠 na gruncie politycznym nie by這 mi璠zy ma鹵onkami zgody. Teofil nale瘸 bowiem do najzagorzalszych obrazoburc闚, nie s逝cha duchownych, kt鏎zy przypominali mu o nauce Ojc闚 soborowych, a gdy za ikonodulami wstawi豉 si Teodora, zupe軟ie odsun掖 j od rz康闚, pozostawiaj帷 穎nie jedynie suwerenno嗆 w wychowywaniu ich dzieci.

Na nast瘼c cesarza wybrano najm這dszego syna Micha豉, st康 to na jego wychowaniu koncentrowa豉 si Teodora, jednak瞠 篡cie przynios這 zaskakuj帷e rozstrzygni璚ia. Kiedy Micha mia zaledwie trzy lata, zmar jego ojciec, a rz康y w pa雟twie w charakterze regentki przej窸a jego starsza siostra Tekla, a przede wszystkim ich matka, wspierana przez ministra Teoktistosa. Oczywi軼ie nietrudno si domy郵i, czym najpierw zaj窸a si nowa cesarzowa; pierwszym wydanym przez siebie dekretem Teodora natychmiast odwo豉豉 zakaz czci 鈍i皻ych wizerunk闚 i relikwii, wypu軼i豉 z wi瞛ienia licznych przeciwnik闚 ikonoklazmu oraz poprosi豉 o powr鏒 biskup闚, kt鏎zy za swoj postaw zostali wcze郾iej pozbawieni stanowisk i wygnani. Urz康 stracili natomiast obrazoburczy patriarchowie, a ich miejsca zaj瘭i prawowierni biskupi, kt鏎zy stanowczo bronili dekret闚 Soboru Nicejskiego II. Aby jeszcze raz potwierdzi wa積o嗆 tych dekret闚, Teodora zwo豉豉 w 843 roku specjalny synod do Konstantynopola, kt鏎y definitywnie sko鎍zy z trwaj帷ym od ponad stu lat kryzysem obrazoburczym. Na pami徠k zako鎍zenia tego kryzysu i wieloletniego prze郵adowania 鈍i皻ych obraz闚 i relikwii cesarzowa ustanowi豉 te 安i皻o Ortodoksji, kt鏎e od tej pory obchodzi si w Cerkwi prawos豉wnej w ka盥 pierwsz niedziel Wielkiego Postu.

Teodora nie by豉 osob 膨dn w豉dzy, wi璚 gdy tylko jej syn Micha osi庵n掖 odpowiedni wiek, odda豉 mu z ch璚i stery pa雟twa, a sama usun窸a si w cie. I to by niestety b陰d cesarzowej, bowiem Micha okaza si cz這wiekiem jeszcze za m這dym, a ponadto zupe軟ie nieprzygotowanym do rz康zenia. Jego s豉by charakter zmobilizowa dalsz rodzin do pr鏏y przej璚ia w豉dzy i w ko鎍u rz康y przej掖 wuj Micha豉, Bardas. Gdy Teodora zorientowa豉 si, co si dzieje, by這 ju za p騧no, i cho pr鏏owa豉 zmieni jeszcze t niekorzystn sytuacj, jej przeciwnicy byli znacznie silniejsi. Bardas najpierw zamordowa Teoktistosa, a nast瘼nie zamkn掖 cesarzow w klasztorze i przetrzymywa j tam a do 鄉ierci. Teodora nie by豉 te sk這nna walczy o w豉dz za wszelk cen, szybko pogodzi豉 si z losem i, oddaj帷 si pokornej modlitwie oraz dzie這m mi這sierdzia, do ko鎍a swoich dni 篡豉 jak prosta zakonnica. W闚czas otrzyma豉 te list od papie瘸, 鈍i皻ego Miko豉ja I, kt鏎y wyra瘸 swoj g喚bok wdzi璚zno嗆 za jej zas逝gi w przezwyci篹eniu obrazoburstwa oraz pokrzepia j ojcowskim s這wem w tej trudnej sytuacji, w jakiej znalaz豉 si u schy趾u swego 篡cia. Oboje odeszli do Pana w tym samym roku 867, papie pod jego koniec, Teodora natomiast na 11 lutego. W tym te roku zamordowany zosta jej syn, Micha.

Kanonizowana przez Cerkiew prawos豉wn, ale czczona r闚nie przez Ko軼i馧 katolicki 鈍i皻a w ikonografii przedstawiana jest w bogato zdobionych cesarskich szatach i z koron na g這wie. Cech charakterystyczn jej wizerunk闚 jest trzymana w obu d這niach ikona Zbawiciela, kt鏎 czasami zast瘼uje krzy.

Wspomnienie liturgiczne 鈍i皻ej Teodory — 11 lutego.

opr. aw/aw








 wy郵ij znajomym

Zobacz tak瞠:
Zbigniew Kopczy雟ki, Reminiscencje poeelekcyjne
Lidia Dudkiewicz, Ryszard Legutko, Unia Europejska na fundamencie czy na piasku
Henryk Zieli雟ki, Zasady i uk豉dy
Zbigniew Kopczy雟ki, Samob鎩cze bramki
Lucetta Scaraffia, Ponad polityk
Henryk Zieli雟ki, Instytucjonalizacja nienawi軼i
Marek Gancarczyk, Kto pomo瞠 prezydentowi?
Damian Wojciechowski SJ, List Hutu do Tutsi
Damian Wojciechowski SJ, Bolek, Wa喚sa i prawda
Hanna-Barbara Gerl-Falkovitz, O mi這軼i i o b鏊u
Komentarze internaut闚:

Benedykt XVI | Biblioteka audio i wideo | Czytelnia | Dane nt. Ko軼io豉 | Edukacja Ekonomiczna | Felietony, komentarze | Filozofia | Galeria zdj耩 | Inne nauki |
Europa, Polska, Ko軼i馧 | Internet i komputery | Jan Pawe II | Katalog adres闚 | Katechetom i duszpasterzom | Kultura | Ksi璕arnia religijna | Liturgia - na dzi i na niedziele | Mapa serwisu | Msze 鈍. - gdzie, kiedy? | Nauczanie | Noclegi w Polsce | Noclegi, hotele w Polsce | Nowo軼i na naszych stronach | Papie Franciszek | Pielgrzymki piesze - ePielgrzymka | Rekolekcje | Rodzina | Sekty | Serwis informacyjny | S這wnik | Sonda | 安i璚i patroni | Szukaj | Tapety i dzwonki religijne | Teologia | Tw鎩 g這s w dyskusji | Varia | 砰cie Ko軼io豉