s這dki cukiereczek
Strona g堯wna Opoki | Liturgia na dzi | Baza Mszy 鈍. | Porozmawiajmy o wierze | 砰cie Ko軼io豉 | Jan Pawe II | Do陰cz do grona darczy鎍闚

Opoka jest przydatna? Wp豉 darowizn
Zapraszamy do czytelni Wed逝g autor闚 Wed逝g dziedzin Wed逝g temat闚 Wyszukaj Na zakupy!





Audiobooki w odcinkach





 


Magdalena Korzekwa

Cz這wiek, hormony i mi這嗆



Wiara w to, 瞠 mi這嗆 to jedynie biochemia i hormony,
jest najgro幡iejszym zabobonem XXI-go wieku.

XXI wiek przynosi wiele paradoks闚. Jednym z nich jest coraz szybszy rozw鎩 nauk przyrodniczych i technicznych, kt鏎emu towarzyszy coraz wi瘯szy kryzys nauk o cz這wieku. Wi瘯szo嗆 biolog闚, seksuolog闚, psycholog闚 i socjolog闚 da豉 si zaszanta穎wa tak zwan „poprawno軼i” polityczn, kt鏎a w rzeczywisto軼i ingeruje nie tylko w 鈍iat polityki, ale te w ustalenia nauk o cz這wieku. Wed逝g „naukowc闚”, kt鏎zy poddaj si dyktatowi politycznej „poprawno軼i” cz這wiek w og鏊e przesta istnie! Istnieje tylko dwuno積e zwierz, kt鏎e biernie wykonuje polecenia instynkt闚, pop璠闚 i hormon闚. Oczywi軼ie „nowocze郾i” naukowcy wierz, 瞠 owe instynkty, pop璠y i hormony wymy郵i造 same siebie...

Na szcz窷cie tak瞠 w XXI wieku ka盥y cz這wiek t瘰kni za mi這軼i. T瘰knota ta jest wsp鏊na wszystkim ludziom, bo nikt z nas nie pochodzi od ma逍y, lecz wszyscy pochodzimy od Mi這軼i! B鏬 jest tak niezwyk陰 mi這軼i, 瞠 zupe軟ie przekracza granice naszych oczekiwa i marze. Uczenie si takiej mi這軼i stawia nam wysokie wymagania. Mi這嗆 traktuje nas powa積ie i nigdy nie proponuje czego 豉twego, a przez to banalnego. W豉郾ie dlatego mi這嗆 prawdziwa bywa tak cz瘰to wypaczana i zniekszta販ana. Najbardziej niepokoj帷a sytuacja ma miejsce wtedy, gdy mi這嗆 z jej karykaturami myl ci, kt鏎zy powinni by specjalistami w tej dziedzinie, a zatem ksi篹a, psycholodzy i inni specjali軼i od cz這wieka.

W tej sytuacji coraz wi璚ej m這dych ludzi ulega iluzji, 瞠 mi這嗆 to sprawa hormon闚 i feromon闚, albo 瞠 istot mi這軼i jest seks, uczucie, tolerancja czy akceptacja.

Mi這嗆 to wi璚ej ni uczucia

Osiemnastoletnia Ola — uczennica drugiej klasy jednego z renomowanych og鏊niak闚 — twierdzi, i mi這嗆 to najpi瘯niejsze uczucie. „Kocham Daniela i wiem, 瞠 on czuje to samo”. Podobnie twierdzi wiele jej kole瘸nek. Dla nich mi這嗆 jest emocjonalnym zauroczeniem i mi造m nastrojem. Gdyby jednak mi這嗆 by豉 uczuciem, to nie mo積a by jej 郵ubowa. Uczucia s przecie zmienne, a mi這嗆 jest trwa豉. Gdy w zesz造m tygodniu s逝cha豉m homilii na Mszy 鈍., podczas kt鏎ej moja kole瘸nka bra豉 郵ub, „dowiedzia豉m si” od ksi璠za, 瞠 篡czy nowo瞠鎍om, aby „to uczucie trwa這 przez ca貫 篡cie”. S to szczere i serdeczne 篡czenia. Nie s to natomiast 篡czenia dojrza貫, gdy wprowadzaj w b陰d, bo sugeruj, 瞠 mi這嗆 opiera si na uczuciach. Tymczasem uczucia zawsze towarzysz mi這軼i, ale nie powinny stanowi kryterium post瘼owania dla tych, kt鏎zy kochaj. B鏬 nie jest uczuciem lecz w豉郾ie mi這軼i. Ka盥y z nas zna przyk豉dy nieszcz窷liwej „mi這軼i”, czyli sytuacji, w kt鏎ej kto pomyli mi這嗆 z zakochaniem.

Mi這嗆 to nie seks

Zgodzi豉m si na seks, bo prosi, 瞠bym mu udowodni豉, jak bardzo go kocham.” — zwierza si z b鏊em jednak z kole瘸nek Oli. Po owym „udowodnieniu” ch這pak j porzuci. Przesta豉 by dla niego cenna i atrakcyjna. Poszed szuka sobie innej, kt鏎a te „udowodni mu”... w豉sn naiwno嗆. Wanda P馧tawska — autorka ksi捫ek o ma鹵e雟twie i rodzinie zaprzyja幡iona z Janem Paw貫m II — zwraca uwag na to, i „m這dzi ludzie przed ma鹵e雟twem nazywaj mi這軼i to, 瞠 jest im razem przyjemnie, albo wr璚z, 瞠 prze篡waj zjednoczenie cielesne — niejednokrotnie tak w豉郾ie m闚i: „kochali鄉y si”, m闚i帷 o wsp馧篡ciu cielesnym.” Rzeczywi軼ie, coraz wi璚ej m這dych os鏏 uto窺amia mi這嗆 z seksem.

Tymczasem ks. Marek Dziewiecki przypomina nam o tym, 瞠 „seksualno嗆 oderwana od mi這軼i staje si miejscem wyra瘸nia przemocy, do gwa速u w陰cznie, a tak瞠 miejscem przekazywania 鄉ierci, do aborcji i 鄉iertelnych chor鏏 wenerycznych w陰cznie.” Dojrzali ludzie wiedz o tym, 瞠 nawet w ma鹵e雟twie seksualno嗆 jest jedynie „czubkiem g鏎y lodowej” w ca造m morzu czu這軼i. „Wsp馧篡cie seksualne powinno by szczeg鏊nym znakiem mi這軼i ma鹵e雟kiej. Szczeg鏊nym, ale nie jedynym.” — dodaje Wanda P馧tawska. Kilka tysi璚y odcink闚 „Mody na sukces”, a tak瞠 inne telenowele wy鈍ietlane codziennie w godzinach najwy窺zej ogl康alno軼i na wszystkich kana豉ch bardzo „dbaj” o to, aby tworzy wiele karykatur mi這軼i. Nawet osoby uwa瘸ne za wybitnych naukowc闚 coraz cz窷ciej nie rozumiej czym jest prawdziwa mi這嗆. Robert J. Sternberg, kt鏎y jest okre郵any jako wybitny ameryka雟ki psycholog, rozumie mi這嗆 wy陰cznie jako sum trzech sk豉dnik闚: nami皻no軼i, intymno軼i i zobowi您ania. Jego powa積ym b喚dem jest to, 瞠 nie odr騜nia on mi這軼i od zakochania. Tymczasem zakochanie ma wsp鏊nego z mi這軼i tyle, 瞠 mo瞠 j poprzedza. Mo瞠, ale nie musi. Cz瘰to nie prowadzi do mi這軼i, ale do rozczarowania, krzywd i dramatycznych zranie. Kto, kto jest zakochany, koncentruje si na w豉snych prze篡ciach i przyjemno軼iach zamiast na trosce o drug osob. Jacek Pulikowski — znany autor ksi捫ek o mi這軼i i zakochaniu — w ksi捫ce „Zakochanie... i co dalej?” podaje zasady, kt鏎e warto respektowa, je郵i chcemy, by zakochanie sta這 si krokiem w stron mi這軼i. Ludzie niedojrzali traktuj zakochanie nie jako faz dorastania do mi這軼i, ale jako spos鏏 na 篡cie.

„Wolne” zwi您ki wolne od...

Jedn z karykatur mi這軼i jest mylenie jej z tak zwanymi „wolnymi” zwi您kami. Wspomniana ju wcze郾iej osiemnastoletnia Ola z wielk dum w glosie opowiada kolegom i kole瘸nkom z klasy o tym, 瞠 zamierza 篡 w „wolnym” zwi您ku. „To my zdecydujemy, kiedy chcemy by razem, a kiedy si rozsta. Po co m璚zy si z za豉twianiem 郵ubu, a p騧niej rozwodu. W „wolnym” zwi您ku jeste鄉y wolni!” — wykrzykuje i znajduje aprobat wielu r闚ie郾ik闚. Tymczasem „wolne” zwi您ki s wolne od... mi這軼i. Mi這嗆 jest decyzj na ca貫 篡cie. Gdy decydujemy si troszczy si o dobro drugiej osoby, to przynosi nam to ogromn rado嗆, a przede wszystkim rado嗆 kochanej osobie. Na szcz窷cie nie wszyscy m這dzi ludzie maj takie ma貫 „marzenia”, jak Ola i jej ch這pak. Ucze tej samej szko造 — Kamil — tak瞠 osiemnastolatek, kt鏎y zamierza studiowa prawo, m闚i, 瞠 marzy o tym, aby mie 穎n, kt鏎 pokocha na zawsze, by przez ca貫 篡cie mogli by szcz窷liwi. Dla niego mi這嗆 to nieodwolalna decyzja troski o dobro drugiej osoby. Nic z貫go w „wolnych” zwi您kach nie widzi Sarah Cussen, kt鏎a m闚i: „wolne zwi您ki zmieniaj dotychczasow koncepcj poj璚ia rodziny. Trzeba zapomnie o stereotypie: ojca zapewniaj帷ego utrzymanie i matki zajmuj帷ej si domem, kt鏎zy wychowuj 鈔ednio 2,4 dziecka we wsp鏊nym mieszkaniu z gara瞠m.”. To, co jest normalne i przynosi ludziom szcz窷cie, nazywa ona stereotypem. Na szcz窷cie wiele rodzin, a w鈔鏚 nich pierwsze ma鹵e雟two, kt鏎e zosta這 og這szone 鈍i皻e (jest nim J霩ef i Maryja!) potwierdza, 瞠 spos鏏 篡cia i model rodziny, jaki zosta zapocz徠kowany ju na pocz徠ku stworzenia, mo瞠 sta si drog 鈍i皻o軼i, je郵i tylko opiera si na mi這軼i.

Warto przytoczy s這wa ks. Marka Dziewieckiego, kt鏎y zwraca uwag na wa積y fakt, i osoby, kt鏎e 篡j w „wolnych” zwi您kach „u篡waj wewn皻rznie sprzecznego wyra瞠nia (je郵i wolny, to nie zwi您ek, bo nic mnie nie wi捫e) po to, by ukry bolesny dla nich fakt, 瞠 ich „wolny” zwi您ek to w rzeczywisto軼i zwi您ek niewierny, niep這dny, nietrwa造, powierzchowny, egoistyczny.” Najcz窷ciej osoby rozpoczynaj帷e taki spos鏏 篡cia nie zdaj sobie sprawy z konsekwencji, jakie je nieuchronnie spotkaj. „Takie zwi您ki prowadz do dramatycznych rozczarowa i dlatego u wielu wsp馧czesnych ludzi powoduj niewiar w mo磧iwo嗆 wiernej i odpowiedzialnej mi這軼i mi璠zy m篹czyzn a kobiet” — dodaje cytowany duszpasterz i psycholog.

Naiwno嗆

Wiele kobiet cierpi, gdy myli mi這嗆 z naiwno軼i. Takie kobiety s康z, 瞠 powinny „podda si” uzale積ionemu m篹owi, nawet je郵i stosuje on przemoc. Do tego dochodzi t逝maczenia religijne „Skoro Chrystus cierpia, to ja te musz” — wyznaje z p豉czem s御iadka mojej znajomej, kt鏎ej m捫 przebywa w豉郾ie w izbie wytrze德ie. Nale篡 doda, 瞠 policj wezwali s御iedzi. Chrystus cierpia, ale to nie by豉 naiwna ofiara z Jego strony. Gdy Chrystus zosta spoliczkowany po tym, jak powiedzia prawd, zapyta krzywdziciela: «Je瞠li 幢e powiedzia貫m, udowodnij, co by這 z貫go. A je瞠li dobrze, to dlaczego Mnie bijesz?» (J 18, 23). Dlaczego zatem przyj掖 krzy? Bo wiedzia, 瞠 to mo瞠 kogo przemieni. Nauczy nas 篡 w ka盥ej sytuacji, a zatem tak瞠 w chwili, gdy umiera si za mi這嗆 i prawd. Chrystus uczy nas m康rej mi這軼i, a zatem wolnej od naiwno軼i. Mamy prawo broni si wtedy, gdy jeste鄉y nies逝sznie pot瘼iani czy krzywdzeni. Niestety s御iadka mojej znajomej nawet od swojego proboszcza us造sza豉, 瞠 powinna znosi cierpienie, jakim „obdarzy” j B鏬. Szkoda, 瞠 ksi康z ten nie czyta Ewangelii, w kt鏎ej Chrystus uczy nas jedynej prawdziwej, czyli m康rej mi這軼i. On sam wspiera ludzi szlachetnych, Twardo upomina b陰dz帷ych i stanowczo demaskowa krzywdzicieli.

Akceptacja i tolerancja

Te dwa s這wa wisz w niejednej szkole na tablicy og這sze. To nowe „bo磬i” XXI-go wieku. Plakat, stawiaj帷y akceptacj i tolerancj na pierwszym miejscu w鈔鏚 warto軼i, zauwa篡豉m nawet w jednym ze szkolnych gabinet闚 lekarskich. Tymczasem tolerowa mo積a tylko to, co dobre i co nie krzywdzi cz這wieka, a akceptowa mo積a tylko to, co s逝篡 dobru cz這wieka. Je郵i jednak tolerancja by豉by najwy窺z warto軼i, to nie wolno by這by 軼iga przest瘼c闚! I nie m鏬豚y istnie kodeks karny. „Gdyby tolerancja by豉 najwi瘯sz warto軼i, to musia豉by tolerowa wszystko, tak瞠 nietolerancj” — zauwa瘸 ten sam nastolatek, kt鏎y marzy o szcz窷liwej rodzinie i kt鏎y potrafi krytycznie my郵e.

Wiele os鏏 my郵i, 瞠 mi這嗆 jest tym samym, co akceptacja. „Akceptuje mnie tak, jak jestem” — us造sza豉m z ust kole瘸nki, kt鏎a jest przekonana, i jej ch這pak bardzo j kocha. Warto zn闚 przytoczy s這wa ks. Dziewieckiego: „akceptowa drugiego cz這wieka, to m闚i: b康 sob; pozosta takim, jakim jeste tu i teraz! Tego typu przes豉nie jest skrajn naiwno軼i wobec ludzi, kt鏎zy prze篡waj kryzys. Nikt roztropny nie zach璚a bandyty, z這dzieja czy gwa販iciela do tego, by by sob.” Gdy m這da dziewczyna, najprawdopodobniej maturzystka, zwraca uwag, i w takim razie mo積a akceptowa kogo, kto jest dobrym cz這wiekiem, a nie przest瘼c, ks. Marek dodaje: „akceptacja to co znacznie mniej ni mi這嗆 nie tylko w odniesieniu do ludzi w kryzysie, ale tak瞠 w odniesieniu do ludzi szlachetnych. Nikt z nas nie jest przecie na tyle dojrza造, by nie m鏬 si dalej rozwija. W rozwoju cz這wieka nie ma granic!” Akceptacja „zamra瘸” cz這wieka w obecnej fazie rozwoju, a mi這嗆 to si豉, kt鏎a pomaga nam nieustannie si rozwija a do radosnej 鈍i皻o軼i.

Hormony i m霩g

Alek — finalista tegorocznej olimpiady filozoficznej — twierdzi, 瞠 to hormony decyduj o tym, czy kogo kocha. „A p騧niej powstaje przywi您anie i dlatego chce mi si przebywa z t osob”. Ewelina — tak瞠 licealistka, uwa瘸j帷a si za ateistk — m闚i: „Zastan闚my si, czym jest mi這嗆. M霩g! Mi這嗆 - jak ka盥e uczucie - pochodzi z m霩gu. Wspomagana jest r騜nego rodzaju 鈔odkami chemicznymi, po膨danie mo瞠my wzbudzi r騜nego rodzaju afrodyzjakami... To taki banalny przyk豉d.” 畝dna z tych os鏏 nie chce zauwa篡, 瞠 to nie m霩g, a osoba decyduje o tym, czy kogo kocha. To „ja”, a nie jaka cz窷 mnie ma wp造w na moje zachowania. Jest tego pewna dziewi皻nastoletnia Alicja mieszkaj帷a w Raciborzu. „Mi這嗆 pozwala mi stawa si wi瘯sz od samej siebie. To, 瞠 kocham zale篡 przecie ode mnie i od moich marze.” Co zatem z hormonami i m霩giem? Maj racj ci naukowcy, kt鏎zy, m闚i帷 o procesach chemicznych, hormonach i pracy m霩gu, nie zapominaj o wolnych decyzjach osoby. Kocha ca造 cz這wiek, a nie tylko jego m霩g.

Rado嗆 znakiem mi這軼i

Jan Pawe II wielokrotnie zach璚a nas: „Uczcie si kocha! Uczcie si kocha od Chrystusa!” Kocha naprawd to uczy kocha i wsp鏊nie powraca do raju, kt鏎y trac ci, co nie kochaj. Prawdziwej mi這軼i towarzyszy rado嗆. Rado嗆 nie wyp造wa jednak z samego faktu, 瞠 istniej, ale rodzi si we mnie wtedy, gdy kocham i gdy jestem kochana. Po rado軼i naj豉twiej mo積a rozpozna mi這嗆. Rado軼i nie dozna ten, kto uto窺amia mi這嗆 z uczuciem, zakochaniem, wsp馧篡ciem seksualnym, ”wolnymi” zwi您kami, naiwno軼i, hormonami... Tylko ten, kto podejmuje decyzj troski o czyj rozw鎩, kocha naprawd. Tylko ten, kto kocha i jest kochany, mo瞠 by szcz窷liwy. Mi這嗆 i rado嗆 nie opuszcza cz這wieka nawet na 軼ie磬ach cierpienia. Dowodem tego jest rado嗆 Jana Paw豉 II, kt鏎y w godzinie swojej 鄉ierci pozostawi nam szczeg鏊ny znak „Jestem radosny. I wy b康嬈ie rado郾i”.

B康幟y, czyli kochajmy!


opr. mg/mg




%
Kwota
Zgadzam si na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji daru
Mo瞠sz tak瞠 dokona wp豉ty dowolnej kwoty na konto Fundacji: 65 1240 2034 1111 0000 0306 7501, Pekao SA XIII O/Warszawa
z dopiskiem: "Darowizna na dzia豉lno嗆 Fundacji - Moje 10 z."




 wy郵ij znajomym

Zobacz tak瞠:
Magdalena Korzekwa, Marek Dziewiecki, Mi這嗆 i jej karykatury
Zbigniew Kaliszuk (red.), Czym jest mi這嗆?
Agnieszka 圭ibik, Narodzi si Chrystus S逝ga
Marek Gancarczyk, W mi這軼i bez zmian
Pawe Siedlanowski, Diament w popiele
S豉womir Zatwardnicki, Jakby Duch 安i皻y wcielony?
S豉womir Zatwardnicki, Gender - kolejna 鈍iecka herezja
S豉womir Zatwardnicki, Modlitwa w perspektywie wcielenia
Agnieszka 圭ibik, S逝ga Bo篡 ks. Franciszek Blachnicki przewodnikiem wiary
Leon Knabit OSB, Antykoncepcja
Komentarze internaut闚:

bez ZDZIWIENIA (Jarz瑿inka, 2013-02-02 18:15:11)
 Nie tylko w tym...  wi璚ej   skomentuj t wypowied

Pytanie (Jasmin, 2007-07-14 18:21:53)
 mam te pytanie. Czy...  wi璚ej   skomentuj t wypowied

Akceptacja (Jasmin, 2007-07-14 18:18:31)
 Akceptacja nie jest...  wi璚ej   skomentuj t wypowied

     Mi這嗆 to wi璚e ni akceptacja... (My郵帷y..., 2007-07-17 23:32:27)
 Moim zdaniem,...  wi璚ej   skomentuj t wypowied

Benedykt XVI | Biblioteka audio i wideo | Czytelnia | Dane nt. Ko軼io豉 | Edukacja Ekonomiczna | Felietony, komentarze | Filozofia | Galeria zdj耩 | Inne nauki |
Europa, Polska, Ko軼i馧 | Internet i komputery | Jan Pawe II | Katalog adres闚 | Katechetom i duszpasterzom | Kultura | Ksi璕arnia religijna | Liturgia - na dzi i na niedziele | Mapa serwisu | Msze 鈍. - gdzie, kiedy? | Nauczanie | Noclegi w Polsce | Noclegi, hotele w Polsce | Nowo軼i na naszych stronach | Papie Franciszek | Pielgrzymki piesze - ePielgrzymka | Rekolekcje | Rodzina | Sekty | Serwis informacyjny | S這wnik | Sonda | 安i璚i patroni | Szukaj | Tapety i dzwonki religijne | Teologia | Tw鎩 g這s w dyskusji | Varia | 砰cie Ko軼io豉