Filantropia nagrodzona

Nie znamy wszystkich firm pomagających ludziom w potrzebie. Ale wiemy, że blisko dwieście robi to stale i z efektem. Kolejna edycja konkursu Dobroczyńca Roku pokazała ludzi czyniących dobro. Cały rok.



FILANTROPIA NAGRODZONA

Dobroczyńca Roku "98

Marcin Biegluk

Nie znamy wszystkich firm pomagających ludziom w potrzebie. Ale wiemy, że blisko dwieście robi to stale i z efektem. Kolejna edycja konkursu Dobroczyńca Roku pokazała ludzi czyniących dobro. Cały rok.

Już po raz drugi pomysłodawcy konkursu cieszyli się, że ideą dobroczynności zaraża się w Polsce coraz więcej przedsiębiorstw. Działalność charytatywną uhonorowano 11 kwietnia nagrodą symbolizującą drzewko szczęścia. Trzynastka została wyłoniona spośród 195 firm zgłoszonych do konkursu. Wyboru dokonała kapituła: prof. Władysław Bartoszewski, Seweryn Blumsztajn (dyrektor, Agora SA), Krystyna Konkołowicz (dyrektor, Polska Rada Biznesu), Grzegorz Lindenberg (wydawca, do niedawna prezes Business Press), Jan Bazyl Lipszyc (redaktor naczelny Gazety Giełdy Parkiet), Janina Ochojska (prezes Fundacji Polska Akcja Humanitarna), Aneta Popławska (radca prawny w Citibanku), Joanna Sarre (dyrektor, Centrum Inicjatyw Społecznych), Ernest Skalski (dziennikarz, Gazeta Wyborcza), Jacek Żakowski (dziennikarz). Na prowadzonej przez Magdę Umer gali w warszawskim Muzeum Kolekcji im. Jana Pawła II pojawiło się wielu przedstawicieli biznesu, kultury i polityki. ”W dzisiejszych czasach firmy zdają sobie sprawę ze swojej odpowiedzialności społecznej. To bardzo ważne, aby zachęcały one również swoich pracowników”do działalności charytatywnej - mówił Shirish Apte, prezes Citibank Poland SA - sponsora konkursu.


Jedną z bohaterek gali była Helena Jarosz, właścicielka Zakładu Produkcji Artykułów Spożywczych Pasol w Świdnicy - firmy, która otrzymała nagrodę specjalną. „Kapituła nie miała wątpliwości, komu ją przyznać. W Świdnicy społecznicy mówią tak: jeżeli Pasol nie da, to nikt nie da" komentowała Janina Ochojska. Firma Pasol istnieje od 10 lat. Zajmuje się wypiekiem pieczywa dla ponad siedmiuset odbiorców (w tym sieci supermarketów) z Dolnego Śląska. Oprócz pieniędzy, kilkudziesięciu szkołom, parafiom, domom dziecka i innym instytucjom, rozdaje artykuły spożywcze za ponad 200 tys. zł rocznie.
”Nieważne, jak nazywa się organizacja, która zgłasza się po pomoc. Za nią zawsze stoi konkretny człowiek w potrzebie. To wielka radość móc rozdawać. Między pierwszą a szóstą w nocy przychodzą do naszych zakładów ludzie, czasami z dziećmi. Jak mogę nie dać im chleba?„- pytała Helena Jarosz.

Lubelskie Hospicjum dla Dzieci im. Małego Księcia nominowało do konkursu firmę Resta SA, producenta segregatorów biurowych. Właściciela przedsiębiorstwa - Zbigniewa Czmudę - reprezentowała Irena Szafrańska, sekretarz Loży Lubelskiej BCC. - Resta jest zakładem pracy chronionej. W jednym ze swoich budynków w Nałęczowie stworzyła warsztaty terapii zajęciowej dla dzieci z porażeniem mózgowym.


Janina Ochojska, przewodnicząca Kapituły Konkursu, uważa, że wszyscy muszą uczyć się kultury dawania: „Przyznawanie tytułu Dobroczyńcy Roku jest pretekstem do nawiązywania współpracy między tymi, którzy dają i tymi, którzy otrzymują. Ten konkurs, razem z jesiennym Społecznikiem Roku, gdzie pokazuje się ludzi czyniących dobro, doskonale się uzupełniają. Spotykają się tu członkowie organizacji pozarządowych, osoby prywatne i firmy - wszyscy, którzy chcą zrobić coś pożytecznego” powiedziała Janina Ochojska. Dobroczyńca Roku promuje filantropię świadomą, rozumną i efektywną. „Konkurs pokazuje, że nadszedł czas dawania z sensem. Ofiarodawca zaczyna się interesować, komu daje, wie, dlaczego właśnie tej organizacji, a nie innej. Kultura dawania wprowadza również niezbędną przejrzystość wydatków na cele charytatywne” dodała Ochojska.

Konkurs zorganizowali: Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Businessman Magazine
i Stowarzyszenie na rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych. Organizatorzy dziękują instytucjom wspomagającym: Agencji Reklamowej Publicis, Fundacji Reklamy Społecznej, Międzynarodowemu Stowarzyszeniu Reklamy, Agencji Reklamowej Grafi, Radiu Plus, TV Polonia 1, TV Super 1, TVP Regionalnej, RTL 7, BR TUP SA, Agencji Reklamowej Koppa, Bankowi Danych Klon/Jawor, Nadace Via.


Laureaci
"Dobroczyńcy Roku 1998"


Nagrody i wyróżnienia przyznano w czterech kategoriach:


I Za porozumienie i stałą współpracę firmy z organizacją społeczną:
Nagroda: Resta SA Lublin, nominowana przez Lubelskie Hospicjum dla Dzieci im. Małego Księcia.
Wyróżnienia: Procter and Gamble Operations Polska Warszawa, Hana Skarżysko-Kamienna.

II Za oryginalność i inwencję w niesieniu pomocy
Nagroda: Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe Axiom Sp. z o.o., Bielsko-Biała,
nominowane przez Beskidzkie Stowarzyszenie Wspomagania Inicjatyw Pozarządowych.
Wyróżnienia: IQS and QUANT Group, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa.

III Za największy wkład w realizację konkretnego projektu
Nagroda: Polskie Linie Lotnicze LOT SA, Warszawa, nominowane przez Polskie Przedstawicielstwo Gift from the Heart Foundation.
Wyróżnienia: Telekomunikacja Polska SA Warszawa, Przedsiębiorstwo
Produkcyjno-Handlowe Wkra Sp. z o.o. Nowy Modlin.

IV Za zaangażowanie pracowników firmy w działalność organizacji społecznych
Nagroda: Zakład Opieki Zdrowotnej Medycyny Pracy Sp. z o.o., Kraków, nominowany przez Fundusz Pomocy Żołnierzom Armii Krajowej.
Wyróżnienia: Johnson and Johnson Poland Sp. z o o., Warszawa, Podgórska Spółdzielnia Inwalidów
Ochrona Mienia, Kraków.

Nagroda specjalna:
Zakład Produkcji Artykułów Spożywczych Pasol, Świdnica, nominowany przez Stowarzyszenie Inicjatywa Wobec Zagrożeń ANAN.

MK/PO

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama