s這dki cukiereczek
Strona g堯wna Opoki | Liturgia na dzi | Baza Mszy 鈍. | Porozmawiajmy o wierze | 砰cie Ko軼io豉 | Jan Pawe II | Do陰cz do grona darczy鎍闚

Opoka jest przydatna? Wp豉 darowizn
Zapraszamy do czytelni Wed逝g autor闚 Wed逝g dziedzin Wed逝g temat闚 Wyszukaj Na zakupy!





Audiobooki w odcinkach




Wiadomo軼i


 


Benedykt XVI

Bart這miej

Audiencja generalna, 4 pa寮ziernika 2006



Drodzy Bracia i Siostry!

Po鈔鏚 aposto堯w powo豉nych przez Jezusa za Jego ziemskiego 篡cia jest Bart這miej i jemu dzisiaj po鈍i璚imy uwag. W staro篡tnych spisach Dwunastu jest on umieszczany zawsze przed Mateuszem, natomiast zmieniaj si imiona tych, kt鏎zy go poprzedzaj — m鏬 to by Filip (por. Mt 10, 3; Mk 3, 18; π 6, 14) lub Tomasz (por. Dz 1, 13). Jego imi jest wyra幡ie patronimiczne, jako 瞠 zawiera bezpo鈔ednie odniesienie do imienia ojca. Jest to w istocie imi pochodzenia prawdopodobnie aramejskiego — bar Talmay, co oznacza «syn Talmaya».

Nie posiadamy znacz帷ych wiadomo軼i o Bart這mieju. Jego imi bowiem pojawia si zawsze i tylko we wspomnianych wy瞠j spisach Dwunastu, a wi璚 nie wyst瘼uje on nigdy jako g堯wny bohater opowiadania. Jednak tradycyjnie jest uto窺amiany z Natanaelem — imi to znaczy «B鏬 da». Natanael pochodzi z Kany (por. J 21, 2), a wi璚 jest mo磧iwe, 瞠 by 鈍iadkiem wielkiego «znaku», uczynionego przez Jezusa w tej miejscowo軼i (por. J 2, 1-11). Uto窺amianie tych dw鏂h postaci jest prawdopodobnie uzasadnione przez fakt, 瞠 Natanael w scenie powo豉nia opisanej w Ewangelii 鈍. Jana wyst瘼uje obok Filipa, czyli na miejscu, kt鏎e zajmuje Bart這miej w spisach aposto堯w przytaczanych w innych Ewangeliach. Temu to Natanaelowi Filip oznajmi, 瞠 znalaz «Tego, o kt鏎ym pisa Moj瞠sz w Prawie i Prorocy — Jezusa, syna J霩efa, z Nazaretu» (J 1, 45). Jak wiemy, Natanael w odpowiedzi ujawni do嗆 powa積y przes康: «Czy mo瞠 by co dobrego z Nazaretu?» (J 1, 46 a). Ta kontestacja na sw鎩 spos鏏 jest dla nas wa積a. Pokazuje nam ona bowiem, 瞠 zgodnie z oczekiwaniami judaizmu, Mesjasz nie m鏬 pochodzi z tak zapad貫j wioski, jak by Nazaret (zob. r闚nie J 7, 42). Zarazem jednak uwydatnia wolno嗆 Boga, kt鏎y nas zaskakuje, pozwalaj帷 znale潭 si tam, gdzie by鄉y si Go nie spodziewali. Z drugiej strony wiemy, 瞠 w rzeczywisto軼i Jezus nie pochodzi tylko «z Nazaretu», lecz 瞠 urodzi si w Betlejem (por. Mt 2, 1; π 2, 4), a ostatecznie przyszed z nieba, od Ojca, kt鏎y jest w niebie.

W zwi您ku z histori Natanaela nasuwa si nam jeszcze inna refleksja: w naszej relacji z Jezusem nie powinni鄉y si zadowala tylko s這wami. Odpowiadaj帷 Natanaelowi, Filip zach璚a go w wymowny spos鏏: «Chod i zobacz» (J 1, 4 b). Aby pozna Jezusa, potrzeba przede wszystkim 篡wego do鈍iadczenia: 鈍iadectwo innych jest niew徠pliwie wa積e, poniewa zazwyczaj ca貫 nasze 篡cie chrze軼ija雟kie zaczyna si, gdy dociera do nas or璠zie za spraw jednego lub wielu 鈍iadk闚. Ale nast瘼nie my sami musimy osobi軼ie zaanga穎wa si w blisk i g喚bok relacj z Jezusem. Podobnie Samarytanie, us造szawszy 鈍iadectwo swojej rodaczki, kt鏎 Jezus spotka przy 廝鏚le Jakuba, chcieli rozmawia z Nim bezpo鈔ednio, a po tej rozmowie powiedzieli kobiecie: «Wierzymy ju nie dzi瘯i twemu opowiadaniu, us造szeli鄉y bowiem na w豉sne uszy i wiemy, 瞠 On prawdziwie jest Zbawicielem 鈍iata» (J 4, 42).

Powracaj帷 do sceny powo豉nia, ewangelista opowiada nam, 瞠 Jezus, widz帷 zbli瘸j帷ego si Natanaela, wo豉: «Oto prawdziwy Izraelita, w kt鏎ym nie ma podst瘼u» (J 1, 47). Jest to pochwa豉, przywodz帷a na pami耩 tekst Psalmu: «Szcz窷liwy cz這wiek, (...) w kt鏎ego duszy nie kryje si podst瘼» (Ps 32 [31], 2); S這wa te budz ciekawo嗆 Natanaela, kt鏎y odpowiada ze zdumieniem: «Sk康 mnie znasz?» (J 1, 48 a). Odpowied Jezusa nie od razu jest zrozumia豉. M闚i On: «Widzia貫m ci, zanim ci zawo豉 Filip, gdy by貫 pod figowcem» (J 1, 4 b). Nie wiemy, co zdarzy這 si pod tym drzewem figowym. Jest rzecz oczywist, 瞠 chodzi o decyduj帷y moment w 篡ciu Natanaela. Czuje on, 瞠 te s這wa Jezusa poruszaj jego serce, czuje si zrozumiany i pojmuje: ten Cz這wiek wie o mnie wszystko, On zna drog 篡cia, temu Cz這wiekowi mog rzeczywi軼ie zawierzy. A zatem jego odpowiedzi jest przejrzyste i pi瘯ne wyznanie wiary: «Rabbi, Ty jeste Synem Bo篡m, Ty jeste Kr鏊em Izraela!» (J 1, 49). To jego wyznanie jest pierwszym, wa積ym krokiem na drodze przylgni璚ia do Jezusa. S這wa Natanaela uwydatniaj dwa uzupe軟iaj帷e si aspekty to窺amo軼i Jezusa: zostaje uznana zar闚no Jego szczeg鏊na wi篥 z Bogiem Ojcem, kt鏎ego jest Jednorodzonym Synem, jak i wi篥 z ludem Izraela, kt鏎ego kr鏊em jest og這szony, a tytu ten odnosi si do oczekiwanego Mesjasza. Nie powinni鄉y nigdy traci z pola widzenia 瘸dnego z tych dw鏂h aspekt闚, poniewa gdy g這simy Jezusa, ukazuj帷 tylko Jego wymiar niebieski, istnieje niebezpiecze雟two, 瞠 uczynimy z Niego niematerialn i nieziemsk posta, a je郵i — na odwr鏒 — uznajemy tylko Jego konkretne miejsce w historii, pomijamy Jego wymiar Boski, kt鏎y naprawd Go okre郵a.

Nie mamy dok豉dnych wiadomo軼i o dalszej dzia豉lno軼i apostolskiej Bart這mieja-Natanaela. Wed逝g informacji przekazanej przez historyka Euzebiusza w IV w., niejaki Panten mia znale潭 a w Indiach 郵ady obecno軼i Bart這mieja (por. Hist. eccl. V, 10, 3). W p騧niejszej tradycji, poczynaj帷 od 鈔edniowiecza, rozpowszechni豉 si wie嗆, kt鏎a sta豉 si nast瘼nie bardzo popularna, o jego 鄉ierci na skutek odarcia ze sk鏎y. Wystarczy wspomnie bardzo znan scen z S康u Ostatecznego w Kaplicy Syksty雟kiej; Micha Anio namalowa 鈍. Bart這mieja trzymaj帷ego w lewej r璚e w豉sn sk鏎, na kt鏎ej artysta przedstawi sw鎩 autoportret. Jego relikwie otaczane s czci tutaj w Rzymie, w po鈍i璚onym mu ko軼iele znajduj帷ym si na wyspie Tiberinie, gdzie podobno zosta造 przywiezione przez niemieckiego cesarza Ottona III w 983 r. Ko鎍z帷, mo瞠my powiedzie, 瞠 posta 鈍. Bart這mieja, chocia mamy niewiele informacji na jego temat, ukazuje nam, 瞠 軼is陰 wi篥 z Jezusem mo積a prze篡wa i dawa jej 鈍iadectwo r闚nie bez dokonywania g這郾ych dzie. Postaci nadzwyczajn jest i pozostaje Jezus. Ka盥y z nas jest powo豉ny, by Jemu po鈍i璚i swoje 篡cie i 鄉ier.

Streszczenie katechezy w j瞛yku polskim, odczytane podczas audiencji generalnej:

W鈔鏚 aposto堯w powo豉nych przez Chrystusa Ewangelie synoptyczne wymieniaj 鈍. Bart這mieja. Tradycyjnie jest on identyfikowany z Natanaelem z Kany, wymienionym w Ewangelii 鈍. Jana. To jemu oznajmia aposto Filip: «Znale幢i鄉y Tego, o kt鏎ym pisa Moj瞠sz w Prawie i Prorocy — Jezusa, syna J霩efa, z Nazaretu» (J 1, 45). Sceptyczna odpowied Natanaela: «Czy mo瞠 by co dobrego z Nazaretu?», pomaga nam lepiej zrozumie oczekiwania narodu wybranego wobec osoby maj帷ego nadej嗆 Mesjasza.

Przy spotkaniu z Natanaelem Chrystus wydaje o nim wyj徠kow opini: «Oto prawdziwy Izraelita, w kt鏎ym nie ma podst瘼u» (J 1, 47). Przysz造 aposto, spontanicznie odpowiadaj帷, wyznaje: «Rabbi, Ty jeste Synem Bo篡m, Ty jeste Kr鏊em Izraela!» To wyznanie wiary jest szczeg鏊nie wa積e: wskazuje, 瞠 Jezus jest postrzegany przez uczni闚 jako jedyny Syn Boga Ojca i jako oczekiwany Mesjasz, Kr鏊 Izraela.

Co do dzia豉lno軼i apostolskiej 鈍. Bart這mieja, brak bli窺zych danych. Wed逝g Euzebiusza, historyka z IV w., terenem Jego misyjnej dzia豉lno軼i i miejscem m璚ze雟kiej 鄉ierci mia造 by Indie. Jego relikwie przywiezione do Rzymu przez cesarza Ottona III, w 983 r., zosta造 umieszczone w dedykowanym mu ko軼iele na wyspie na Tybrze. Swoim przyk豉dem ten 鈍i皻y aposto uczy nas zawierzenia Chrystusowi i wiernego przy Nim trwania.

S這wo Ojca 安i皻ego do Polak闚:

Pozdrawiam serdecznie obecnych tu Polak闚. Witam szczeg鏊nie pielgrzym闚 z diecezji siedleckiej. Przybywacie tu ze swoim pasterzem, by raz jeszcze dzi瘯owa Bogu za dar beatyfikacji m璚zennik闚 podlaskich, dokonanej dziesi耩 lat temu przez Jana Paw豉 II. M璚zennicy ci daj nam szczeg鏊ny przyk豉d wielkiej mi這軼i do Ko軼io豉 i Papie瘸. Niech b璠 dla wszystkich wzorem dojrza貫j wiary. Niech b璠zie pochwalony Jezus Chrystus.


opr. mg/mg








 wy郵ij znajomym

Zobacz tak瞠:
Andrzej Cicho, Co tam Panie... w polityce?
Pawe Siedlanowski, Dotykanie ran
Mariusz Rosik, Judasz - motywy zdrady i bezdro瘸 瘸lu
Gnter Krieger, 安iadek
Papie Franciszek, Rezerwuar mi這sierdzia
S這wo w鈔鏚 nas, Pot篹ny Zbawiciel
Papie Franciszek, Misja i tajemnica
Papie Franciszek, Szerzenie odradzaj帷ej mi這軼i Boga
Papie Franciszek, Jedynym przywilejem jest nie mie przywilej闚
Papie Franciszek, Ubodzy s w centrum Ewangelii
Komentarze internaut闚:

Benedykt XVI | Biblioteka audio i wideo | Czytelnia | Dane nt. Ko軼io豉 | Edukacja Ekonomiczna | Felietony, komentarze | Filozofia | Galeria zdj耩 | Inne nauki |
Europa, Polska, Ko軼i馧 | Internet i komputery | Jan Pawe II | Katalog adres闚 | Katechetom i duszpasterzom | Kultura | Ksi璕arnia religijna | Liturgia - na dzi i na niedziele | Mapa serwisu | Msze 鈍. - gdzie, kiedy? | Nauczanie | Noclegi w Polsce | Noclegi, hotele w Polsce | Nowo軼i na naszych stronach | Papie Franciszek | Pielgrzymki piesze - ePielgrzymka | Rekolekcje | Rodzina | Sekty | Serwis informacyjny | S這wnik | Sonda | 安i璚i patroni | Szukaj | Tapety i dzwonki religijne | Teologia | Tw鎩 g這s w dyskusji | Varia | 砰cie Ko軼io豉