słodki cukiereczek
Strona główna Opoki | Liturgia na dziś | Baza Mszy św. | Porozmawiajmy o wierze | Życie Kościoła | Jan Paweł II | Dołącz do grona darczyńców

Opoka jest przydatna? Wpłać darowiznę
Zapraszamy do czytelni Według autorów Według dziedzin Według tematów Wyszukaj Na zakupy!





Audiobooki w odcinkach




Wiadomości


 


L'Osservatore Romano: Homilie w domu św. Marty

Lucetta Scaraffia

Kobiety i Reformacja



Na rocznicę decyzji Lutra, który pięćset lat temu zapoczątkował rozejście się protestantów i katolików, można popatrzeć z różnych punktów widzenia.

Z pewnością ten, który interesuje nas najbardziej, a więc konfrontacja kobiet należących do różnych Kościołów powstałych jako owoc Reformacji i kobiet należących do Kościoła katolickiego, otwiera jeden z najbardziej konfliktowych, a zatem najbardziej interesujących frontów: jest nim kapłaństwo kobiet. Wszystkie Kościoły i kościelne Wspólnoty protestanckie dały bowiem kobietom dostęp do różnych stopni kapłaństwa lub roli duszpasterskiej, a także dyskutują o swoich przyszłych projektach na zebraniach, na których nigdy nie brakuje obecności kobiet, co mocno kontrastuje z tym, co dzieje się w Kościele katolickim. Jedną z pierwszych rzeczy, o które należy zapytać, jest następująca kwestia: czy ta różnica bierze się z odmiennej postawy, jaką przyjęli protestanci i katolicy w stosunku do nowoczesności, gdzie protestanci zaakceptowali zmiany, które dla katolików nie były do przyjęcia (na przykład sprawa kontroli urodzin lub małżeństwo jednopłciowe), czy też jest ona zakorzeniona w bardziej istotnych i głębokich przemianach teologicznych. Pomyślna współpraca, rozpoczęta po Soborze Watykańskim II przez badaczki specjalizujące się w egzegezie biblijnej oraz teolożki katolickie i protestanckie, w dziedzinie wspólnych badań — lub w pewnym sensie również ponownym odkryciu — roli kobiety w tradycji chrześcijańskiej, każe nam myśleć, że kwestia jest głębsza, a sporne punkty, istotne, wymagają badań ekumenicznych. I kobiety są tego w pełni świadome.

Między kobietami w ostatnich dziesięcioleciach rozwija się bowiem ekumenizm oparty nie na deklaracjach i komisjach, ale konkretny: współpraca i konfrontacja intelektualna, na wysokim poziomie, a także wspólne działania w obronie kobiet uciskanych bądź zagrożonych. Protestantki i katoliczki zaangażowane są razem w ratowanie ze zniewolenia młodych chrześcijanek i hinduistek porywanych w Pakistanie, kobiet gwałconych jako zdobycz wojenna w Afryce, upokarzanych i wycieńczonych imigrantek przybywających do Europy. Z pewną różnicą, nad którą zastanawiamy się w naszym miesięczniku: katoliczki zaangażowane w tę walkę są o wiele liczniejsze i lepiej zorganizowane, choć ich działalność pozostaje niewidzialna.


opr. mg/mg








 wyślij znajomym

Zobacz także:
Barbara Alberti, Ochrzczona wodą morską
Silvina Perez, Łzy Lucii w lesie Chaco
Catherine Aubin, Milczenie i bolesne wyparcie
Stefan Truszczyński, Matka
Marek Gancarczyk, Będzie awantura
Papież Franciszek, Zbrodnia przeciwko ludzkości
Lucetta Scaraffia, Przeciw kobietom
Marcelo Figueroa, Budowanie od podstaw
Margherita Pelaja, Żydówka, protestantka, katoliczka
L'Osservatore Romano, Kobiety w świecie katolickim i protestanckim
Komentarze internautów:

Benedykt XVI | Biblioteka audio i wideo | Czytelnia | Dane nt. Kościoła | Edukacja Ekonomiczna | Felietony, komentarze | Filozofia | Galeria zdjęć | Inne nauki |
Europa, Polska, Kościół | Internet i komputery | Jan Paweł II | Katalog adresów | Katechetom i duszpasterzom | Kultura | Księgarnia religijna | Liturgia - na dziś i na niedziele | Mapa serwisu | Msze św. - gdzie, kiedy? | Nauczanie | Noclegi w Polsce | Noclegi, hotele w Polsce | Nowości na naszych stronach | Papież Franciszek | Pielgrzymki piesze - ePielgrzymka | Rekolekcje | Rodzina | Sekty | Serwis informacyjny | Słownik | Sonda | Święci patroni | Szukaj | Tapety i dzwonki religijne | Teologia | Twój głos w dyskusji | Varia | Życie Kościoła