słodki cukiereczek
Strona główna Opoki | Liturgia na dziś | Baza Mszy św. | Porozmawiajmy o wierze | Życie Kościoła | Jan Paweł II | Dołącz do grona darczyńców

Opoka jest przydatna? Wpłać darowiznę
Zapraszamy do czytelni Według autorów Według dziedzin Według tematów Wyszukaj Na zakupy!





Audiobooki w odcinkach




Wiadomości


 


L'Osservatore Romano: Homilie w domu św. Marty

Lucetta Scaraffia

Kobiety i Reformacja



Na rocznicę decyzji Lutra, który pięćset lat temu zapoczątkował rozejście się protestantów i katolików, można popatrzeć z różnych punktów widzenia.

Z pewnością ten, który interesuje nas najbardziej, a więc konfrontacja kobiet należących do różnych Kościołów powstałych jako owoc Reformacji i kobiet należących do Kościoła katolickiego, otwiera jeden z najbardziej konfliktowych, a zatem najbardziej interesujących frontów: jest nim kapłaństwo kobiet. Wszystkie Kościoły i kościelne Wspólnoty protestanckie dały bowiem kobietom dostęp do różnych stopni kapłaństwa lub roli duszpasterskiej, a także dyskutują o swoich przyszłych projektach na zebraniach, na których nigdy nie brakuje obecności kobiet, co mocno kontrastuje z tym, co dzieje się w Kościele katolickim. Jedną z pierwszych rzeczy, o które należy zapytać, jest następująca kwestia: czy ta różnica bierze się z odmiennej postawy, jaką przyjęli protestanci i katolicy w stosunku do nowoczesności, gdzie protestanci zaakceptowali zmiany, które dla katolików nie były do przyjęcia (na przykład sprawa kontroli urodzin lub małżeństwo jednopłciowe), czy też jest ona zakorzeniona w bardziej istotnych i głębokich przemianach teologicznych. Pomyślna współpraca, rozpoczęta po Soborze Watykańskim II przez badaczki specjalizujące się w egzegezie biblijnej oraz teolożki katolickie i protestanckie, w dziedzinie wspólnych badań — lub w pewnym sensie również ponownym odkryciu — roli kobiety w tradycji chrześcijańskiej, każe nam myśleć, że kwestia jest głębsza, a sporne punkty, istotne, wymagają badań ekumenicznych. I kobiety są tego w pełni świadome.

Między kobietami w ostatnich dziesięcioleciach rozwija się bowiem ekumenizm oparty nie na deklaracjach i komisjach, ale konkretny: współpraca i konfrontacja intelektualna, na wysokim poziomie, a także wspólne działania w obronie kobiet uciskanych bądź zagrożonych. Protestantki i katoliczki zaangażowane są razem w ratowanie ze zniewolenia młodych chrześcijanek i hinduistek porywanych w Pakistanie, kobiet gwałconych jako zdobycz wojenna w Afryce, upokarzanych i wycieńczonych imigrantek przybywających do Europy. Z pewną różnicą, nad którą zastanawiamy się w naszym miesięczniku: katoliczki zaangażowane w tę walkę są o wiele liczniejsze i lepiej zorganizowane, choć ich działalność pozostaje niewidzialna.


opr. mg/mg








 wyślij znajomym

Zobacz także:
Papież Franciszek, Uczmy się od siebie nawzajem
Grażyna Starzak, Tomasz Bukłaho, Maryja jest wzorem i dla kobiet, i dla mężczyzn
Papież Franciszek, Jak w Efezie
GMV, W obliczu historii
Teresa Okure, Kobieta cierpiąca na krwotok
Barbara Alberti, Ochrzczona wodą morską
Silvina Perez, Łzy Lucii w lesie Chaco
Catherine Aubin, Milczenie i bolesne wyparcie
Stefan Truszczyński, Matka
Marek Gancarczyk, Będzie awantura
Komentarze internautów:

Benedykt XVI | Biblioteka audio i wideo | Czytelnia | Dane nt. Kościoła | Edukacja Ekonomiczna | Felietony, komentarze | Filozofia | Galeria zdjęć | Inne nauki |
Europa, Polska, Kościół | Internet i komputery | Jan Paweł II | Katalog adresów | Katechetom i duszpasterzom | Kultura | Księgarnia religijna | Liturgia - na dziś i na niedziele | Mapa serwisu | Msze św. - gdzie, kiedy? | Nauczanie | Noclegi w Polsce | Noclegi, hotele w Polsce | Nowości na naszych stronach | Papież Franciszek | Pielgrzymki piesze - ePielgrzymka | Rekolekcje | Rodzina | Sekty | Serwis informacyjny | Słownik | Sonda | Święci patroni | Szukaj | Tapety i dzwonki religijne | Teologia | Twój głos w dyskusji | Varia | Życie Kościoła