s這dki cukiereczek

Drogi Czytelniku portalu OPOKA.ORG.PL!

Czy zdarzy這 Ci si przeczyta w Internecie tekst, kt鏎y Ci poruszy? Wpisa貫 w wyszukiwarce pytanie i na naszej stronie znalaz貫 odpowied?

Opoka od pi皻nastu lat dociera do ka盥ego, aby dawa nadziej i umacnia wiar. Jest to mo磧iwe dzi瘯i ludziom takim jak Ty, kt鏎zy swoim darem wspomagaj dzie豉 Ko軼io豉.

"Nie samym chlebem 篡je cz這wiek, ale ka盥ym S這wem, kt鏎e pochodzi z ust Bo篡ch", m闚i Pismo 安i皻e. Chcemy dalej to S這wo g這si w Internecie, wierz帷, 瞠 nasza wsp鏊na praca zmieni Internet i ludzkie serca.

Przeka Ja軛u積 Wielkopostn dla Fundacji Opoka! Pom騜 wzrasta w wierze kolejnym pokoleniom!

Krzysztof Pi康這wski
Prezes Zarz康u Fundacji "OPOKA"

Do陰cz do grona Darczy鎍闚!

kwota
Wp豉caj帷 zgadzasz si na przetwarzanie danych w celu obs逝gi darowizny
Strona g堯wna Opoki | Liturgia na dzi | Baza Mszy 鈍. | Porozmawiajmy o wierze | 砰cie Ko軼io豉 | Jan Pawe II | Do陰cz do grona darczy鎍闚

Opoka jest przydatna? Wp豉 darowizn
Zapraszamy do czytelni Wed逝g autor闚 Wed逝g dziedzin Wed逝g temat闚 Wyszukaj Na zakupy!





Audiobooki w odcinkach





 


Ks. Stanis豉w Ho這dok

POGRZEB CHRZE列IJA垶KI (VI)

Liturgia pogrzebowa (2)

Druga stacja liturgii pogrzebowej ma miejsce w ko軼iele. Trumn z cia貫m zmar貫go wnosi si do Ko軼io豉 „nogami do przodu” i ustawia si na katafalku tak瞠 w takiej pozycji, blisko o速arza mszalnego. Przed katafalkiem roz軼iela si fioletowy (dawniej czarny) ca逝n z bia造m krzy瞠m. W czterech rogach ca逝nu ustawia si lichtarze ze 鈍iecami. Cz瘰to przy trumnie (po obu stronach) stawia si sztandary 瘸這bne. Odnowione po Soborze Watyka雟kim II obrz璠y pogrzebowe zalecaj, aby przy trumnie zapala pascha symbolizuj帷y zmartwychwsta貫go Chrystusa daj帷ego nam 篡cie wieczne. Tak瞠 radzi si, aby (je瞠li to mo磧iwe) zapali przy trumnie chrzcieln 鈍iec zmar貫go. Poprzez chrzest mamy udzia w tajemnicy 鄉ierci i zmartwychwstania Chrystusa i chocia zako鎍zy這 si 篡cie doczesne, trwa nadal 篡cie wieczne. Jak m闚i 鈍. Pawe Aposto, 瞠 篡cie nasze zmienia si tylko, ale nie ko鎍zy si. Przypominamy o tym w pierwszej mszalnej prefacji pogrzebowej. Nale篡 wspomnie, 瞠 inaczej ustawia si trumn z cia貫m kap豉na, mianowicie g這w do o速arza, gdy on by szafarzem Eucharystii, g這si wiernym s這wo Bo瞠, sprawowa sakramenty 鈍. Na trumn lub przed ni k豉dzie si msza i stu喚, a na mszale kielich z paten dla przypomnienia sprawowanych przez niego funkcji kap豉雟kich.

Po przyj軼iu do ko軼io豉 zwykle w naszej Archidiecezji jest mo磧iwo嗆 przyst徙ienia do spowiedzi, jednak瞠 lepiej to uczyni wcze郾iej. Rodzina, a tak瞠 s御iedzi i znajomi pragn w pe軟i uczestniczy we Mszy w intencji zmar貫go, przyjmuj帷 Komuni 鈍i皻. W Archidiecezji Bia這stockiej, jako spadkobierczyni Archidiecezji Wile雟kiej Msz 鈍i皻 pogrzebow 陰czy si z egzekwiami, tzn. z Jutrzni (do po逝dnia) lub Nieszporami 瘸這bnymi (po po逝dniu). We Mszy 鈍i皻ej pragniemy dzi瘯owa Bogu za naszego zmar貫go, za wszelkie dobro, kt鏎e uczyni i kt鏎e te sta這 si naszym udzia貫m. Polecamy tak瞠 go Bo瞠mu Mi這sierdziu i modlimy si za jego rodzin, aby B鏬 ukoi ich b鏊 i obdarzy swoim pokojem. Zgodnie z wymogami odnowionej liturgii kap豉n zobowi您any jest wyg這si homili pogrzebow, w kt鏎ej jednak瞠 nie nale篡 „wychwala” zmar貫go, a raczej przybli篡 prawdy naszej wiary dotycz帷e spraw ostatecznych, zach璚i do modlitwy w intencji jego zbawienia oraz do troski o dobre prze篡wanie danego nam czasu, aby to nasze 篡cie doczesne podoba這 si Bogu i pozwoli這 w ostatniej godzinie spokojnie przej嗆 do wieczno軼i.

Zdarza si, 瞠 pod koniec Mszy 鈍i皻ej (po modlitwie po Komunii) przemawiaj ksi篹a, szczeg鏊nie przy pogrzebie brata w kap豉雟twie, ale te i 鈍ieccy (za przyk豉dem ksi篹y) podczas pogrzebu kogo z wiernych. Dzieje si tak, gdy w ko軼iele jest nag這郾ienie i 豉twiej jest przemawia. Zwykle takie przem闚ienia maj charakter mowy po瞠gnalnej lub podzi瘯owania za uczestnictwo w pogrzebie, za opiek nad zmar造m podczas jego choroby itp.

Po zako鎍zeniu Mszy 鈍i皻ej ma miejsce liturgiczny obrz璠 ostatniego po瞠gnania. Polski biskupi nazwali go „szczytem” liturgii pogrzebowej. W obrz璠ach pogrzebowych zaznaczono, 瞠 obrz璠 ten nie ma charakteru absolucji, czyli nie przynosi odpuszczenia grzech闚, lecz 瞠 rzeczywi軼ie jest ostatnim po瞠gnaniem. Celebrans zach璚a zgromadzonych do modlitwy, aby wszyscy mogli razem ze zmar造m osi庵n望 zbawienie, nast瘼nie razem z organist 酥iewa „Przyb康嬈ie z nieba na g這s naszych modlitw”. Tekst ten wyra瘸 serdeczn pro軸 o przyj璚ie zmar貫go do grona zbawionych. Kap豉n pokrapia trzykrotnie trumn zmar貫go wod 鈍i璚ona na pami徠k chrztu, prosz帷 Boga, aby dzie這 zbawienia rozpocz皻e w tym sakramencie zosta這 pomy郵nie zako鎍zone poprzez przyj璚ie go do domu Ojca w niebie. Przez okadzenie zmar貫go oddajemy cze嗆 Bogu, a tak瞠 podkre郵amy, 瞠 cia這 ludzkie by這 鈍i徠yni Ducha 安i皻ego i dlatego nale篡 si mu nasz szacunek. Wznosz帷y si ku g鏎ze dym kadzid豉 symbolizuje nasz modlitw, kt鏎 kierujemy ku Bogu w intencji zmar貫go. Modlitwa „Ojcze, niesko鎍zenie dobry” (s inne modlitwy do wyboru) zawiera gor帷 pro軸 o otworzenie „bram raju” zmar貫mu, jak r闚nie o nasze zbawienie. Jest tak瞠 podzi瘯owaniem Bogu za jego dobre czyny. Podczas 酥iewu antyfony „Niech anio這wie zawiod ci do raju” wynosi si trumn zmar貫go z ko軼io豉.

Przed ko軼io貫m formuje si ponownie kondukt pogrzebowy, jak poprzednio. Dawniej (lata sze嗆dziesi徠e i siedemdziesi徠e) znany by w wiejskim terenie zwyczaj zawieszania na krzy簑 bia貫go r璚znika w drodze z domu zmar貫go do ko軼io豉. By mo瞠 nawi您ywano tu do XIII stacji Drogi Krzy穎wej, gdzie na krzy簑 widzimy p堯tno, przy pomocy kt鏎ego opuszczano cia這 Chrystusa. Obecnie krzy niesiony na czele 瘸這bnego pochodu nie mia ju r璚znika, gdy zostawiono go w ko軼iele na ofiar po zmar造m. Zdarza si, 瞠 za krzy瞠m niesie si sztandar prezentuj帷y instytucj, np. szko喚, fabryk, w kt鏎ej pracowa zmar造. Obrz璠y pogrzebowe polecaj w drodze na cmentarz 酥iewa psalm 114 „Mi逝j Pana” lub 118 „Ufno嗆 mia貫m, gdy m闚i貫m” z odpowiedni antyfon. 如iew wykonuje si na przemian z ludem. Wierni za ka盥ym razem 酥iewaj trzykrotnie: „Dobry Jezu, a nasz Panie”. Poleca si, jak w drodze do ko軼io豉, 酥iew pie郾i wielkanocnych lub cz窷 r騜a鎍a albo skupienie modlitewne w ciszy.

Ostatnia stacja liturgii pogrzebowej ma miejsce na cmentarzu. Dochodz帷 do grobu powinno si 酥iewa antyfon „Ja jestem zmartwychwstanie i 篡cie”. Je瞠li cmentarz nie jest po鈍i璚ony (np. komunalny), celebrans odmawia modlitw po鈍i璚enia grobu i pokrapia go wod 鈍iecon. Trumn ustawia si w pobli簑 grobu i po chwili cichej modlitwy rozpoczyna si modlitwa powszechna, po kt鏎ej odmawia si Modlitw Pa雟k zako鎍zon pro軸 o wieczne zbawienie zmar貫go. Po uroczystym b這gos豉wie雟twie zgromadzonych kap豉n pokrapia trumn wod 鈍i璚on i rzuca grudk ziemi na trumn, przypominaj帷 o przygodno軼i naszego 篡cia tu na ziemi: „Prochem jeste i w proch si obr鏂isz..” Jest jednak nadzieja, 瞠 Pan wskrzesi nasze cia豉 do 篡cia wiecznego. Kap豉n oznajmia, 瞠 cia這 zmar貫go z這篡my do grobu, ale wierzymy, 瞠 skoro Chrystus powsta z martwych, to r闚nie wskrzesi cia這 naszego zmar貫go do 篡cia wiecznego. Podczas 酥iewu „Witaj Kr鏊owo” i „Anio Pa雟ki” opuszcza si na linach trumn do grobu i zasypuje. W czasie 酥iewu po鈍i璚a si krzy i ustawia na grobie, prosz帷, aby „cia這 pod nim (krzy瞠m) z這穎ne B鏬 wskrzesi do 篡cia w chwale”. Tradycyjnie uczestnicy pogrzebu staraj si rzuci trzykrotnie grudk ziemi na trumn do grobu. Widzi si w tym spe軟ienie uczynku mi這sierdzia co do cia豉, tzn. umar造ch grzeba. Obrz璠y pogrzebowe pozwalaj na po鈍i璚enie zapalonych zniczy oraz 篡wych kwiat闚 sk豉danych na grobie. Kwiaty s znakiem naszej mi這軼i do zmar貫go oraz wdzi璚zno軼i za jego dobre czyny. P這n帷e znicze i lampki s wyrazem naszej modlitwy kierowanej do Boga o dopuszczenie zmar貫go do wiekuistej 鈍iat這軼i. Znak krzy瘸 i chrze軼ija雟kie pozdrowienie kap豉na „Niech b璠zie pochwalony Jezus Chrystus” ko鎍zy liturgi pogrzebow na cmentarzu.

Po pogrzebie jego uczestnicy udaj si zwyczajowo do grob闚 swoich bliskich, aby za nich pomodli si. W drodze powrotnej z cmentarza powszechnie rozmawiano o pogrzebie, wspominano zmar貫go, kt鏎ego cia這 pochowano na cmentarzu.


opr. ab/ab




Kwota
Zgadzam si na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji daru
Mo瞠sz tak瞠 dokona wp豉ty dowolnej kwoty na konto Fundacji: 65 1240 2034 1111 0000 0306 7501, Pekao SA XIII O/Warszawa
z dopiskiem: "darowizna na dzia豉lno嗆 Fundacji - Ja軛u積a wielkopostna"




 wy郵ij znajomym

Zobacz tak瞠:
Papie Franciszek, Czy spogl康am z nadziej na zmierzch swego 篡cia?
Adam Piekarzewski SDB, O facecie, kt鏎y umar w ko軼iele...
Papie Franciszek, Na Msz 鈍. bez zegarka!
Pawe Siedlanowski, "Carpe diem" czy "memento mori"?
Matias Auge, Rok liturgiczny. To sam Chrystus, kt鏎y trwa w swoim Ko軼iele
Jan Kaczkowski, Wojciech Dudzik, To ci si na pewno uda
Przemys豉w W璕rzyn, By nie ba si 鄉ierci
Kazimierz Marian Grabowski SVD, Joanna Kuczborska, "Umar造ch grzeba"
JKD, Cisza pod sercem
Bernard Cooke, Co to znaczy by cz這wiekiem?
Komentarze internaut闚:

Proboszcz odm闚i (Hanna, 2011-05-29 18:50:56)
 Proboszcz parafii...  wi璚ej   skomentuj t wypowied

     Przykre, ale czasem tak jest (Moderator, 2011-05-29 19:50:58)
 Faktycznie nie w...  wi璚ej   skomentuj t wypowied

pogrzeb chrze軼ija雟ki (KOJAN, 2008-12-27 23:11:51)
 Powiedzcie kochani...  wi璚ej   skomentuj t wypowied

dobre (jan, 2004-05-31 23:24:27)
 dobre   skomentuj t wypowied

Benedykt XVI | Biblioteka audio i wideo | Czytelnia | Dane nt. Ko軼io豉 | Edukacja Ekonomiczna | Felietony, komentarze | Filozofia | Galeria zdj耩 | Inne nauki |
Europa, Polska, Ko軼i馧 | Internet i komputery | Jan Pawe II | Katalog adres闚 | Katechetom i duszpasterzom | Kultura | Ksi璕arnia religijna | Liturgia - na dzi i na niedziele | Mapa serwisu | Msze 鈍. - gdzie, kiedy? | Nauczanie | Noclegi w Polsce | Noclegi, hotele w Polsce | Nowo軼i na naszych stronach | PDA | Pielgrzymki piesze - ePielgrzymka | Rekolekcje | Rodzina | Sekty | Serwis informacyjny | S這wnik | Sonda | 安i璚i patroni | Szukaj | Tapety i dzwonki religijne | Teologia | Tw鎩 g這s w dyskusji | Varia | 砰cie Ko軼io豉