Pekao
Strona główna
opoka.news opoka.photo opoka.org.pl


XI ZWYCZAJNE ZGROMADZENIE OGÓLNE SYNODU BISKUPÓW (2-23 X 2005 r.)




6 X — VII KONGREGACJA

Kard. Godfried Danneels
Metropolita Mechelen-Brukseli
Przewodniczący Konferencji Episkopatu Belgii

Ewangelizacja kultury



Obecny Synod poświęcony Eucharystii ma dwa cele. Przede wszystkim chcemy rozważać bogactwo tajemnicy Eucharystii oraz jej liturgii i coraz dogłębniej je poznawać, aby ją lepiej kochać i sprawować. Drugim celem tego Synodu jest praca nad tym, aby całe to bogactwo mogło się przyjąć w kulturze postmodernistycznej, która pod pewnymi względami i na pierwszy rzut oka nie sprzyja temu zakorzenieniu.

A jednak nasza kultura pełna jest paradoksów. Za tą negatywnością kryje się tendencja przeciwna: współczesnemu człowiekowi trudno jest pojąć to, co niewidzialne. Jednakże wykazuje on niewątpliwie zainteresowanie wszystkim, co wykracza poza horyzont, poza to, co odczuwalne, dostępne dla rozumu, poza skuteczność i produktywność; współczesny człowiek jest ponadto człowiekiem czynu, jednak w tymże człowieku kryje się również ogromne pragnienie bezinteresowności, daru; nie lubi rytuału ze względu na jego powtarzalność i monotonię, mimo to wciąż tworzy jednak własne rytuały; wydaje się, że eschatologia chrześcijańska poszła w zapomnienie, a nawet, że jest ona zwodnicza, jednak nigdy nie odczuwano tak wielkiego pragnienia lepszego świata i tak wielkiej potrzeby nadziei; choć symbolika liturgii eucharystycznej nie jest dobrze rozumiana ani doceniana, nie można powiedzieć, że nasza kultura jest obojętna na symbole — na co dzień obmyśla nowe; prawdą jest również, że współczesny człowiek wykazuje skłonność do manipulacji i zaborczości, lecz istnieje też wielkoduszna ofiarność, niemal nie mająca granic (tsunami); współczesny człowiek odczuwa potrzebę ruchu, więc i nasze liturgie często stają się bardzo ożywione. Zapominamy jednak, że wielu współczesnych ludzi odczuwa prawdziwe pragnienie ciszy. Być może niewłaściwie zrozumieliśmy sens actuosa participatio, w której jest również miejsce na milczenie wobec tajemnicy. Wszystkie te elementy naszej kultury zawierają w sobie ziarna dla jej ewangelizacji, a najlepszą ewangelizacją jest samo sprawowanie liturgii. Jest ono samo w sobie pierwszym czynnikiem ewangelizacyjnym.


opr. mg/mg



 
Kliknij aby zobaczyć dokumenty zawierające wybrany tag: kultura symbol Kościół Eucharystia społeczeństwo eschatologia dar ciało Chrystusa rytuał ewangelizacja kultury człowiek czynu