Liturgy Next Sunday Yesterday Today Tomorrow

Thursday
05 May 2016

Name of the liturgical celebration (in Polish):Dzień powszedni albo wspomnienie św. Stanisława Kazimierczyka, prezbitera
Type of celebration:
Liturgical period: VI Tydzień Wielkanocny
Colour:Kolor liturgiczny
Patrons

św. Hilary z Arles, św. Hilary z Galeata, św. Angelo, św. Jutta, św. Avertinus, św. Mauruncjusz, bł. Stanisław Kazimierczyk*

Readings
Dz 18, 1 - 8

Paweł opuścił Ateny i przybył do Koryntu. Znalazł tam pewnego Żyda, imieniem Akwila, rodem z Pontu, który z żoną Pryscyllą przybył niedawno z Italii, ponieważ Klaudiusz wysiedlił z Rzymu wszystkich Żydów. Przyszedł do nich, a ponieważ znał to samo rzemiosło, zamieszkał u nich i pracował; zajmowali się wyrobem namiotów. A co szabat rozprawiał w synagodze i przekonywał tak Żydów, jak i Greków.
Kiedy Sylas i Tymoteusz przyszli z Macedonii, Paweł oddał się wyłącznie nauczaniu i udowadniał Żydom, że Jezus jest Mesjaszem. A kiedy się sprzeciwiali i bluźnili, otrząsnął swe szaty i powiedział do nich: «Krew wasza na waszą głowę, jam nie winien. Od tej chwili pójdę do pogan».
Odszedł stamtąd i poszedł do domu pewnego „czciciela Boga”, imieniem Tycjusz Justus. Dom ten przylegał do synagogi. Przełożony synagogi, Kryspus, uwierzył w Pana z całym swym domem, wielu też słuchaczy korynckich uwierzyło i przyjmowało wiarę i chrzest.

Psalm

Ps 98

Ps 98 (97), 1. 2-3ab. 3cd-4 (R.: por. 2b)

Wobec narodów objawił zbawienie.
lub Alleluja.

Śpiewajcie Panu pieśń nową, *
albowiem uczynił cuda.
Zwycięstwo Mu zgotowała Jego prawica *
i święte ramię Jego.

Wobec narodów objawił zbawienie.
lub Alleluja.

Pan okazał swoje zbawienie, *
na oczach pogan objawił swoją sprawiedliwość.
Wspomniał na dobroć i wierność swoją *
dla domu Izraela.

Wobec narodów objawił zbawienie.
lub Alleluja.

Ujrzały wszystkie krańce ziemi *
zbawienie Boga naszego.
Wołaj z radości na cześć Pana, cała ziemio, *
cieszcie się, weselcie i grajcie.

Wobec narodów objawił zbawienie.
lub Alleluja.

Gospel

J 16, 16 - 20

Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Jeszcze chwila, a nie będziecie Mnie oglądać, i znowu chwila, a ujrzycie Mnie».
Wówczas niektórzy z Jego uczniów mówili między sobą: «Co to znaczy, co nam mówi: „Chwila, a nie będziecie Mnie oglądać, i znowu chwila, a ujrzycie Mnie”; oraz: „Idę do Ojca?” Powiedzieli więc: «Co znaczy ta chwila, o której mówi? Nie rozumiemy tego, co mówi».
Jezus poznał, że chcieli Go pytać, i rzekł do nich: «Pytacie się jeden drugiego o to, że powiedziałem: „Chwila, a nie będziecie Mnie oglądać, i znowu chwila, a ujrzycie Mnie?” Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Wy będziecie płakać i zawodzić, a świat się będzie weselił. Wy będziecie się smucić, ale smutek wasz zamieni się w radość».

Komentarze



Komentarz księdza Mirosława Matusznego



Temat: Gorliwość Apostoła



SŁOWA NADAL AKTUALNE, MĄDROŚĆ TYCH, KTÓRZY ODNALEŹLI JEZUSA



Święty Paweł potrafi zaskakiwać. Krew wasza na waszą głowę, jam nie winien. W dobie poprawności politycznej wkradającej się nawet tu i ówdzie w sfer religii, w dobie głoszenia konieczności dialogowania z każdym, czasem dialogu posuniętego aż do granic absurdu, będącego dialogowaniem dla samego dialogowania, słowa Apostoła Narodów rodzą od razu co najmniej kilka pytań. Czyżby tak mocny przekaz był wyrazem jego uprzedzeń, niechęci do Narodu Wybranego? Czy słowa te przypadkiem nie zdezaktualizowały się i nie należałoby spuścić na nie zasłonę milczenia, aby nie zniechęcać wątpiących do religii katolickiej? Może należałoby przyjąć, że ta chwila złości jest zwyczajnie dowodem na ludzki odruch Apostoła i nie wnosi nic nowego do jego postawy i nauczania?


Otóż św. Paweł, z pochodzenia Żyd, z gorliwości faryzeusza, jak sam o sobie powiada, odkąd przeżył swoje spotkanie ze Zbawicielem pod Damaszkiem, stał się gorliwym głosicielem Ewangelii. Jednak jego troska i miłość do narodu, z którego sam pochodził rozbrzmiewa we wszystkich jego pismach, na kartach Nowego Testamentu. Miłował swój naród do tego stopnia, że wyznał iż sam wolałby być odłączonym od Chrystusa, niż widzieć, jak odłączeni są jego bracia. To prawie automatycznie generuje nam odpowiedzi na kolejne pytania i wątpliwości. Głoszenie prawdy, nawracanie na wiarę w Pana Jezusa nie jest działaniem przeciwko nawracanym, ale jest działaniem dla ich dobra.


To nie chwila słabości i nie kanony czasów Apostoła Narodów dyktowały mu tak twarde stanowisko i napełniły takąż determinacją w nawracaniu tak Żydów jak i pogan. To miłość do Chrystusa i miłość do własnego narodu dyktowały mu te twarde słowa, które dziś wielu mogą się nie podobać, ale wyrażały w pełni co dzieje się z tymi, którzy odrzucają zbawienie darowane przez Pana.




SŁOWO BOŻE W PRAKTYCE


Twarde słowa św. Pawła winny także nam dzisiaj uświadamiać, że nazywając zdradę Chrystusa inną opcją religijną, bądź jakimkolwiek innym współczesnym religijnym eufemizmem, nie wykazujemy się ani miłością Chrystusa, ani prawdziwą miłością względem tych, którym winniśmy głosić Ewangelię.



PYTANIE DLA ODWAŻNYCH


Czy rozumiem rolę głoszenia Słowa Bożego?



Więcej rozważań i homilii na stronie
www.maksymilian.gniezno.opoka.org.pl








Benedykt XVI | Biblioteka audio i wideo | Czytelnia | Dane nt. Kościoła | Edukacja Ekonomiczna | Felietony, komentarze | Filozofia | Galeria zdjęć | Inne nauki |
Europa, Polska, Kościół | Internet i komputery | Jan Paweł II | Katalog adresów | Katechetom i duszpasterzom | Kultura | Księgarnia religijna | Liturgia - na dziś i na niedziele | Mapa serwisu | Msze św. - gdzie, kiedy? | Nauczanie | Noclegi w Polsce | Noclegi, hotele w Polsce | Nowości na naszych stronach | Papież Franciszek | Pielgrzymki piesze - ePielgrzymka | Rekolekcje | Rodzina | Sekty | Serwis informacyjny | Słownik | Sonda | Święci patroni | Szukaj | Tapety i dzwonki religijne | Teologia | Twój głos w dyskusji | Varia | Życie Kościoła