Amina Claudine Myers. Tribute To Johnny Lee Hooker

Charyzmatyczna organistka zwiazana z amerykanska "new black tradition" oraz AACM


Amina Claudine Myers. Tribute To Johnny Lee Hooker

Dionizy Piątkowski

Amina Claudine Myers. Tribute To Johnny Lee Hooker

AMINA CLAUDINE MYERS —już jako nastolatka grała na fortepianie, organach oraz śpiewała w kościołach rodzinnego Blackwell, w stanie Arkansas. W połowie lat sześćdziesiątych przeniosła się do Chicago, gdzie natychmiast włączyła się w raczkujący ruch AACM. Przez kolejną dekadę koncertowała i nagrywała wraz z awangardzistami spod znaku New Back Tradition. W historii tej muzyki na stałe zapisały się kultowe koncerty z Kalaparusha Mauricem McIntyrem (a zwłaszcza album „Humility In The Light Of The Creator”), Muhalem Richardem Abramsem, Henrym Threadgillem oraz Lesterem Bowie. To właśnie z tym legendarnym trębaczem zrealizował doskonale przyjęte przez publiczność i krytyków albumy „African Children” oraz „The 5th Power”. Na początku lat siedemdziesiątych pianistka i organistka coraz częściej współpracowała z gwiazdami modern—jazzu :Genem Ammonsem, Sonnym Stittem i Little Miltonem. Doświadczenie te pozwoliły jest założyć własne trio, z którym odnosiła spore sukcesy w USA oraz w Europie. W połowie lat siedemdziesiątych przeniosła się do Nowego Jorku, by włączyć się w modny, awangardowy nurt loft-jazzu. Niebawem przeniosła się do Europy gdzie nagrywała i koncertowała z Frank'em Lowe'em (album „Exotic Heartbreak”),Marthą i Fontellą Bass a nade wszystko z charyzmatycznym Davidem Peastonem ( doskonały dokument tej współpracy to album „From The Root To The Source”). Jej pierwsze, autorskie nagrania zrealizowała dla londyńskiej firmy Leo Records.Dała się wtedy poznać nie tylko jako elokwentna pianistka oraz wirtuoz gry na organach Hammonda ale także jako doskonała wokalistka. Wielkim sukcesem okazał się nagrany wtedy album „ Salutes Bessie Smith” — muzyczny hołd dla wielkiej, jazzowej wokalistki. Amina C. Myers przedstawiła się jazzowej publiczności jako doskonała, wrażliwa i wspaniała wokalistka nie potrafiąca skryć swych bluesowych i gospelowych fascynacji. Z jednej więc strony przedstawiała program „In Touch” ( z własnym sekstetem), z drugiej strony ulegała awangardowym pomysłom Charliego Hadena (grała w jego legendarnej Liberation Music Orchestra nagrywając ważny dla jazzu album ‘Dream Keeper'). Choć nie unika bluesowych fascynacji, to coraz uważniej buduje status jazzowej gwiazdy. Zarówno realizując nagrania i koncerty z Brazzy Voices ( wraz z Don Moye, Lesterem Bowie), jak i konsekwentnie lansując własne trio. To właśnie nagrania i koncerty ( wraz z nadwornym perkusistą Reggie Nicholsonem ) zjednują jej wielu entuzjastów oraz plasują pianistkę, wokalistkę i organistkę wśród laureatów prestiżowych ankiet jazzu i bluesa. Najnowszy projekt A.C.Myers „Tribute To Johnny Lee Hooker - którego premiera odbędzie się w ramach ERY JAZZU -jest muzycznym hołdem dla legendarnego bluesmana.

Wybrana dyskografia:

Song For Mother E (1979), Salutes Bessie Smith (1980), Poems For Piano: The Music Of Marion Brown (1980), Duet (1981; z Muhalem Richardem Abramsem), The Circle Of Time (1983), Jumping In The Sugar Bowl (1984), Country Girl (1986), Amina (1988), In Touch (1989), Women In E-Motion (1993), Brazzy Voices (1994);Salutes Bessie Smith (1996)

Koncerty:

8 marca 2002 , godz. 20.oo Warszawa — Studio Radiowe S-1
9 marca 2002 , godz. 20.oo Poznań — Klub Blue Note

 

Więcej o Erze Jazzu:

ERA JAZZU - współczesna awangarda spod znaku AACM
Era Jazzu - AACM - Żywa Muzyka
AACM - Żywa Muzyka — fotoreportaż

Nagrania w .mp3 - 1, 2 , 3 , 4 , 5


opr. MK/PO

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama