słodki cukiereczek
Strona główna Opoki | Liturgia na dziś | Baza Mszy św. | Porozmawiajmy o wierze | Życie Kościoła | Jan Paweł II | Dołącz do grona darczyńców

Opoka jest przydatna? Wpłać darowiznę
Zapraszamy do czytelni Według autorów Według dziedzin Według tematów Wyszukaj Na zakupy!





Audiobooki w odcinkach







III TAJEMNICA FATIMSKA



Trzecia część tajemnicy wyjawionej 13 lipca 1917 w Cova da Iria-Fatima

(tekst oficjalny)

Piszę w duchu posłuszeństwa Tobie, mój Boże, który mi to nakazujesz poprzez Jego Ekscelencję Czcigodnego Biskupa Leirii i Twoją i moją Najświętszą Matkę.

Po dwóch częściach, które już przedstawiłam, zobaczyliśmy po lewej stronie Naszej Pani nieco wyżej Anioła trzymającego w lewej ręce ognisty miecz; iskrząc się wyrzucał języki ognia, która zdawało się, że podpalą świat; ale gasły one w zetknięciu z blaskiem, jaki promieniował z prawej ręki Naszej Pani w jego kierunku; Anioł wskazując prawą ręką ziemię, powiedział mocnym głosem: Pokuta, Pokuta, Pokuta! I zobaczyliśmy w nieogarnionym świetle, którym jest Bóg: "coś podobnego do tego, jak widzi się osoby w zwierciadle, kiedy przechodzą przed nim" Biskupa odzianego w Biel "mieliśmy przeczucie, że to jest Ojciec Święty". Wielu innych Biskupów, Kapłanów, zakonników i zakonnic wchodzących na stromą górę, na której szczycie znajdował się wielki Krzyż zbity z nieociosanych belek jak gdyby z drzewa korkowego pokrytego korą; Ojciec Święty, zanim tam dotarł, przeszedł przez wielkie miasto w połowie zrujnowane i na poły drżący, chwiejnym krokiem, udręczony bólem i cierpieniem, szedł modląc się za dusze martwych ludzi, których ciała napotykał na swojej drodze; doszedłszy do szczytu góry, klęcząc u stóp wielkiego Krzyża, został zabity przez grupę żołnierzy, którzy kilka razy ugodzili go pociskami z broni palnej i strzałami z łuku i w ten sam sposób zginęli jeden po drugim inni Biskupi Kapłani, zakonnicy i zakonnice oraz wiele osób świeckich, mężczyzn i kobiet różnych klas i pozycji. Pod dwoma ramionami krzyża były dwa Anioły, każdy trzymający w ręce konewkę z kryształu, do których zbierali krew Męczenników i nią skrapiali dusze zbliżające się do Boga.

(1) Tłumaczenie odtwarza wiernie tekst oryginalny, w tym także niedokładności interpunkcji, co zresztą nie przeszkadza w zrozumieniu tego, co widząca chciała powiedzieć.

 Pełny tekst dokumentu Kongregacji Doktryny Wiary (w jęz. angielskim)

 Rękopisy 3 tajemnicy

 Komentarz rzecznika KEP do ogłoszenia trzeciej tajemnicy fatimskiej

 Kard. J. Ratzinger - kryteria wiarygodności objawień prywatnych (fragment wystąpienia)

O Fatimie i tajemnicach fatimskich na Opoce

Wybrane wiadomości na temat III tajemnicy fatimskiej z polskiego serwisu Jubileuszu 2000

Inne ciekawe materiały:

Kard. J. Ratzinger - kryteria wiarygodności objawień prywatnych (fragment wystąpienia):

..."Jak więc można określić jako prawidłowe, te objawienia prywatne?

Św. Paweł w I Liście do Tesaloniczan pisze: "Nie gaście ducha, nie lekceważcie proroctwa, badajcie wszystkie sprawy, zachowujcie to co dobre." W każdym czasie dany był Kościołowi charyzmat proroctwa, który powinien być poddany badaniu ale również nie może być lekceważony. Należy tutaj pamiętać, że objawienia i proroctwa w sensie biblijnym, nie oznaczają przepowiedni przyszłości, lecz raczej interpretację woli bożej na teraz, a więc wskazywanie prawdziwej drogi ku przyszłości. W tym sensie należy wiązać charyzmat proroctwa z kategorią znaków czasu.

W objawieniach prywatnych uznanych przez Kościół, a więc także tych fatimskich, chodzi właśnie o to. Chodzi o pomoc w zrozumienia znaków czasu i znalezienia w nich drogi odpowiedzi wiary.

Raz określiwszy teologiczne miejsce objawień prywatnych musimy teraz szukać wyjaśnienia ich charakteru antropologicznego. Antropologia teologiczna wyróżnia w tym kontekście trzy formy percepcji wizji: wizja poprzez nasze zmysły, percepcja wewnętrzna i wizja duchowa. Jest rzeczą jasną, że jeśli chodzi o wizje w Fatimie, Lourdes i innych nie chodzi o normalną percepcję poprzez zmysły, chodzi raczej o wizje intelektualne, bez wyobrażeń tak jak miało to miejsce w innych tradycjach mistycznych.

Chodzi więc o taką kategorię, która znajduje się gdzieś pośrednio pomiędzy tym co przychodzi z zewnątrz. Widzieć wewnętrznie nie oznacza jednak fantazjować ale raczej wyrazić coś w sposób podmiotowy, subiektywny. Chodzi więc przede wszystkim o to, że dusza zostaje dotknięta przez coś realnego, chociaż ponadzmysłowego i staje się zdolna do widzenia tego co nie widzialne przez zmysły, poprzez swego rodzaju zmysł wewnętrzny. Chodzi więc o przedmioty, które dotykają duszy, a zawierają się w naszym habitualnym świecie zmysłowym. Wizja wewnętrzna nie jest więc fantazją, jakkolwiek zawiera pewne ograniczenia.

Należy też zauważyć, że także w wizjach zewnętrznych zawiera się pewien faktor podmiotowy i subiektywny. Nie widzimy nigdy "czystego" przedmiotu, lecz zawsze dociera on do nas prze filtr naszych zmysłów, które dokonują pewnego tłumaczenia owego widzenia. To tym bardziej dotyczy naszych wizji wewnętrznych, zwłaszcza gdy chodzi o rzeczywistości, które przekraczają nasz naturalny horyzont. Tutaj jeszcze bardziej dochodzi do głosu podmiot ludzki. On widzi poprzez swe możliwości konkretne, w sposobach, które są typowe dla jego własnego poznania, a więc te jego wizje są swego rodzaju syntezą impulsu pochodzącego z wysoka i możliwości, którymi on sam dysponuje.

W tym wypadku były to dzieci. Dlatego też ten język wyrazu jest językiem symbolicznym. Kardynał Sodano mówi na ten temat: "nie opisują one w sensie fotograficznym detali tych wydarzeń przyszłych lecz syntetyzują i kondensują fakty, które wyrażają się w dłuższym czasie, chociaż istnieją w sukcesji istotnej ale niesprecyzowanej do końca. To streszczenie obecności owych faktów w czasie i przestrzeni, to jedyna wizja typowa dla takich objawień, które nie mogą więc być w sposób pewny i całkowity rozszyfrowane, przez tych, którzy przychodzą po nich."

(Tekst nieoficjalny)


%
Kwota
Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji daru
Możesz także dokonać wpłaty dowolnej kwoty na konto Fundacji: 65 1240 2034 1111 0000 0306 7501, Pekao SA XIII O/Warszawa
z dopiskiem: "Darowizna na działalność Fundacji - Moje 10 zł."





Benedykt XVI | Biblioteka audio i wideo | Czytelnia | Dane nt. Kościoła | Edukacja Ekonomiczna | Felietony, komentarze | Filozofia | Galeria zdjęć | Inne nauki |
Europa, Polska, Kościół | Internet i komputery | Jan Paweł II | Katalog adresów | Katechetom i duszpasterzom | Kultura | Księgarnia religijna | Liturgia - na dziś i na niedziele | Mapa serwisu | Msze św. - gdzie, kiedy? | Nauczanie | Noclegi w Polsce | Noclegi, hotele w Polsce | Nowości na naszych stronach | Papież Franciszek | Pielgrzymki piesze - ePielgrzymka | Rekolekcje | Rodzina | Sekty | Serwis informacyjny | Słownik | Sonda | Święci patroni | Szukaj | Tapety i dzwonki religijne | Teologia | Twój głos w dyskusji | Varia | Życie Kościoła