s這dki cukiereczek
Strona g堯wna Opoki | Liturgia na dzi | Baza Mszy 鈍. | Porozmawiajmy o wierze | 砰cie Ko軼io豉 | Jan Pawe II | Do陰cz do grona darczy鎍闚

Opoka jest przydatna? Wp豉 darowizn
Zapraszamy do czytelni Wed逝g autor闚 Wed逝g dziedzin Wed逝g temat闚 Wyszukaj Na zakupy!





Audiobooki w odcinkach





 


PENITENCJARIA APOSTOLSKA

Dekret o zwi您aniu odpust闚 z aktami kultu spe軟ianymi dla uczczenia Bo瞠go Mi這sierdzia



«Mi這sierdzie Twoje, Bo瞠, nie zna granic, niewyczerpany jest skarbiec Twojej dobroci...» (modlitwa po hymnie Te Deum). «Bo瞠, Ty przez przebaczenie i lito嗆 najpe軟iej okazujesz swoj wszechmoc» (modlitwa z XXVI niedzieli okresu zwyk貫go) — tak 酥iewa, wiernie i z pokor, 鈍i皻a Matka Ko軼i馧. Niezmierzona 豉skawo嗆 Bo瘸, okazywana zar闚no ca貫mu rodzajowi ludzkiemu, jak i ka盥emu cz這wiekowi, przejawia si bowiem w spos鏏 szczeg鏊nie wyra幡y, gdy sam B鏬 wszechmog帷y odpuszcza grzechy i uchybienia moralne, winnych za po ojcowsku dopuszcza na nowo do przyja幡i z sob, kt鏎 z w豉snej winy utracili.

Wierni, poruszeni tym do g喚bi serca, rozpami皻uj tajemnice Bo瞠go przebaczenia i z pobo積o軼i je sprawuj; rozumiej oni w pe軟i, jak bardzo jest godziwe, a nawet konieczne, aby Lud Bo篡 wielbi specjalnymi modlitwami Bo瞠 Mi這sierdzie i zarazem — spe軟iwszy z wdzi璚znym sercem wymagane uczynki i niezb璠ne warunki — m鏬 uzyskiwa duchowe dobra czerpane ze skarbca Ko軼io豉. «Misterium paschalne stanowi szczytowy punkt tego w豉郾ie objawienia i urzeczywistnienia mi這sierdzia, kt鏎e zdolne jest usprawiedliwi cz這wieka, przywr鏂i sprawiedliwo嗆 w znaczeniu owego zbawczego 豉du, jaki B鏬 od pocz徠ku zamierzy w cz這wieku, a przez cz這wieka w 鈍iecie» (Dives in misericordia, 7).

Istotnie, Mi這sierdzie Bo瞠 zdolne jest przebaczy najci篹sze nawet grzechy, ale czyni帷 to, sk豉nia wiernych do wzbudzenia w sobie nadprzyrodzonego 瘸lu, nie tylko psychologicznego, za w豉sne grzechy, tak 瞠 podejmuj oni — r闚nie z pomoc 豉ski Bo瞠j — mocne postanowienie, by ju wi璚ej nie grzeszy. Takie duchowe usposobienie pozwala rzeczywi軼ie uzyska wybaczenie grzech闚 鄉iertelnych, kiedy wierny przyjmuje z po篡tkiem sakrament pokuty, lub te 瘸逝je za nie przez akt doskona貫j mi這軼i b康 doskona貫go 瘸lu i postanawia przyst徙i jak najpr璠zej do sakramentu pokuty. Nasz Pan Jezus Chrystus w przypowie軼i o synu marnotrawnym poucza nas bowiem, 瞠 grzesznik winien wyzna swoj n璠z przed Bogiem, m闚i帷: «Ojcze, zgrzeszy貫m przeciw Niebu i wzgl璠em ciebie; ju nie jestem godzien nazywa si twoim synem» (π 15, 18-19), i dostrzec w tym dzia豉nie Bo瞠: «by umar造, a zn闚 o篡, zagin掖 a odnalaz si» (π 15, 32).

Ojciec 安i皻y Jan Pawe II, wiedziony pastersk trosk o dusze i poruszony rozwa瘸niem dobroci Ojca Mi這sierdzia, pragn帷 wpoi g喚boko w umys造 wiernych te nakazy i pouczenia wiary chrze軼ija雟kiej, postanowi, aby II Niedziela Wielkanocna by豉 po鈍i璚ona rozpami皻ywaniu ze szczeg鏊n pobo積o軼i tych dar闚 豉ski, i nada jej miano Niedzieli Mi這sierdzia Bo瞠go (Kongregacja ds. Kultu Bo瞠go i Dyscypliny Sakrament闚, dekret Misericors et miserator, 5 maja 2000 r.).

Ewangelia z II Niedzieli Wielkanocnej opowiada o przedziwnych dzie豉ch, jakich dokona Chrystus Pan w samym dniu zmartwychwstania, gdy po raz pierwszy ukaza si publicznie: «Wieczorem owego pierwszego dnia tygodnia, tam gdzie przebywali uczniowie, cho drzwi by造 zamkni皻e z obawy przed 砰dami, przyszed Jezus, stan掖 po鈔odku i rzek do nich: 'Pok鎩 wam!' A to powiedziawszy, pokaza im r璚e i bok. Uradowali si zatem uczniowie, ujrzawszy Pana. A Jezus znowu rzek do nich: 'Pok鎩 wam! Jak Ojciec Mnie pos豉, tak i Ja was posy豉m'. Po tych s這wach tchn掖 na nich i powiedzia im: 'We幟ijcie Ducha 安i皻ego! Kt鏎ym odpu軼icie grzechy, s im odpuszczone, a kt鏎ym zatrzymacie, s im zatrzymane'» (J 20, 19-23).

A瞠by wierni prze篡wali to 鈍i皻o z g喚bok pobo積o軼i, Ojciec 安i皻y rozporz康zi, 瞠 we wspomnian niedziel b璠zie mo積a dost徙i odpustu zupe軟ego, zgodnie ze wskazaniami podanymi poni瞠j. Dzi瘯i temu wierni b璠 mogli obficiej korzysta z daru pocieszenia Ducha 安i皻ego, a przez to 篡wi coraz wi瘯sz mi這嗆 do Boga i bli幡iego; kiedy za uzyskaj oni Bo瞠 przebaczenie, sami b璠 z kolei gotowi przebaczy ochoczo braciom.

Dzi瘯i temu wierni w spos鏏 doskonalszy zachowywa b璠 ducha Ewangelii, urzeczywistniaj帷 w sobie odnow wskazan i wprowadzon przez Sob鏎 Watyka雟ki II: «Chrze軼ijanie, pami皻aj帷 o s這wach Pana: 'Po tym wszyscy poznaj, 瞠軼ie uczniami moimi, je郵i b璠ziecie si wzajemnie mi這wali' (J 13, 35), niczego nie powinni pragn望 gor璚ej, ni 瞠by coraz wielkoduszniej i skuteczniej s逝篡 ludziom w dzisiejszym 鈍iecie. (...) Ojciec za chce, aby鄉y we wszystkich ludziach rozpoznali Chrystusa jako brata i skutecznie mi這wali, tak s這wem, jak i czynem» (Gaudium et spes, 93).

Dlatego Ojciec 安i皻y, powodowany gor帷ym pragnieniem rozbudzenia w chrze軼ija雟kim ludzie jak naj篡wszej czci Bo瞠go Mi這sierdzia — ze wzgl璠u na przebogate duchowe owoce, jakie mo瞠 ona wyda — podczas audiencji udzielonej w dniu 13 czerwca 2002 r. ni瞠j podpisanym, prze這穎nym Penitencjarii Apostolskiej, zechcia przyzna odpusty na nast瘼uj帷ych zasadach:

Udziela si odpustu zupe軟ego na zwyk造ch warunkach (spowied sakramentalna, komunia eucharystyczna, modlitwa w intencjach papieskich) wiernemu, kt鏎y w II Niedziel Wielkanocn, czyli Mi這sierdzia Bo瞠go, w jakimkolwiek ko軼iele lub kaplicy, z sercem ca趾owicie wolnym od wszelkiego przywi您ania do jakiegokolwiek grzechu, cho熲y powszedniego, we幟ie udzia w pobo積ych praktykach spe軟ianych ku czci Bo瞠go Mi這sierdzia albo przynajmniej odm闚i przed Naj鈍i皻szym Sakramentem Eucharystii, wystawionym publicznie lub ukrytym w tabernakulum, modlitw «Ojcze nasz» i Credo, dodaj帷 pobo積e wezwanie do Pana Jezusa Mi這siernego (np. «Jezu Mi這sierny, ufam Tobie»).

Udziela si odpustu cz御tkowego wiernemu, kt鏎y — przynajmniej z sercem skruszonym — skieruje do Pana Jezusa Mi這siernego jedno z prawnie zatwierdzonych pobo積ych wezwa.

Ponadto marynarze, kt鏎zy wykonuj swoje obowi您ki na niezmierzonych obszarach m鏎z; niezliczeni bracia, kt鏎ych tragedie wojenne, wydarzenia polityczne, uci捫liwe warunki naturalne i inne podobne przyczyny zmusi造 do opuszczenia rodzinnej ziemi; chorzy i ich opiekunowie oraz ci wszyscy, kt鏎zy z uzasadnionej przyczyny nie mog opu軼i dom闚 lub wykonuj pilnie potrzebne zadania dla dobra spo貫czno軼i, mog uzyska odpust zupe軟y w Niedziel Mi這sierdzia Bo瞠go, je郵i wyrzekaj帷 si ca趾owicie jakiegokolwiek grzechu, jak to zosta這 powiedziane powy瞠j, i z zamiarem spe軟ienia — gdy tylko b璠zie to mo磧iwe — trzech zwyk造ch warunk闚, odm闚i przed 鈍i皻ym wizerunkiem naszego Pana Jezusa Mi這siernego modlitw «Ojcze nasz» i Credo, dodaj帷 pobo積e wezwanie do Pana Jezusa Mi這siernego (np. «Jezu Mi這sierny, ufam Tobie»).

Gdyby nawet to nie by這 mo磧iwe, tego samego dnia b璠 mogli uzyska odpust zupe軟y ci, kt鏎zy duchowo zjednocz si z wiernymi, spe軟iaj帷ymi w zwyczajny spos鏏 przepisane praktyki w celu otrzymania odpustu, i ofiaruj Mi這siernemu Bogu modlitw, a wraz z ni cierpienia spowodowane chorob i trudy swojego 篡cia, podejmuj帷 zarazem postanowienie, 瞠 spe軟i oni trzy przepisane warunki uzyskania odpustu zupe軟ego, gdy tylko b璠zie to mo磧iwe.

Kap豉ni pe軟i帷y pos逝g duszpastersk, zw豉szcza proboszczowie, winni informowa w najw豉軼iwszy spos鏏 wiernych o tym zbawiennym rozporz康zeniu Ko軼io豉, gorliwie i ofiarnie s逝cha ich spowiedzi, za w Niedziel Mi這sierdzia Bo瞠go, po odprawieniu Mszy 鈍. lub Nieszpor闚, albo podczas nabo瞠雟twa ku czci Mi這sierdzia Bo瞠go, przewodniczy — z godno軼i nale積 temu obrz璠owi — odmawianiu zaleconych wy瞠j modlitw; pomni wreszcie, 瞠 «b這gos豉wieni mi這sierni, albowiem oni mi這sierdzia dost徙i» (Mt 5, 7), niech g這sz帷 katechez zach璚aj 豉godnie wiernych, aby jak najcz窷ciej spe軟iali uczynki mi這軼i bli幡iego lub mi這sierdzia, id帷 za przyk豉dem i przykazaniem Jezusa Chrystusa, zgodnie ze wskazaniami zawartymi w drugiej koncesji og鏊nej Enchiridion Indulgentiarum.

Niniejszy dekret ma moc wieczyst. Bez wzgl璠u na jakiekolwiek przeciwne rozporz康zenia.

Rzym, w siedzibie Penitencjarii Apostolskiej, 29 czerwca 2002 r., w uroczysto嗆 安i皻ych Aposto堯w Piotra i Paw豉.

Abp Luigi de Magistris
(tyt. Nova)
Propenitencjarz Wi瘯szy

Gianfranco Girotti OFMConv
Regens


opr. mg/mg








 wy郵ij znajomym

Zobacz tak瞠:
Marek Gancarczyk, Mi這sierdzie Bo瞠 na jedwabnym szlaku
S豉womir Pietraszko, „Przegrany” Aposto
Marek Gancarczyk, Co si stanie z grzesznikami?
Dariusz Pi鏎kowski SJ, Szlifierze diament闚
Ryszard Gro, Czas mi這sierdzia Bo瞠go - refleksje w oparciu o bull Misericordiae vultus (MV)
Karol D帳rowski CSMA, Kontemplacja tajemnicy mi這sierdzia
S豉womir Zatwardnicki, Chrystus uko軼ielniony, Ko軼i馧 uchrystusowiony
Robert Grohs, Potrzeba
Grzegorz Ry, Proroctwo
Grzegorz Ry, Krzyk krwi
Komentarze internaut闚:

Benedykt XVI | Biblioteka audio i wideo | Czytelnia | Dane nt. Ko軼io豉 | Edukacja Ekonomiczna | Felietony, komentarze | Filozofia | Galeria zdj耩 | Inne nauki |
Europa, Polska, Ko軼i馧 | Internet i komputery | Jan Pawe II | Katalog adres闚 | Katechetom i duszpasterzom | Kultura | Ksi璕arnia religijna | Liturgia - na dzi i na niedziele | Mapa serwisu | Msze 鈍. - gdzie, kiedy? | Nauczanie | Noclegi w Polsce | Noclegi, hotele w Polsce | Nowo軼i na naszych stronach | Papie Franciszek | Pielgrzymki piesze - ePielgrzymka | Rekolekcje | Rodzina | Sekty | Serwis informacyjny | S這wnik | Sonda | 安i璚i patroni | Szukaj | Tapety i dzwonki religijne | Teologia | Tw鎩 g這s w dyskusji | Varia | 砰cie Ko軼io豉