słodki cukiereczek
Strona główna Opoki | Liturgia na dziś | Baza Mszy św. | Porozmawiajmy o wierze | Życie Kościoła | Jan Paweł II | Dołącz do grona darczyńców

Opoka jest przydatna? Wpłać darowiznę
Zapraszamy do czytelni Według autorów Według dziedzin Według tematów Wyszukaj Na zakupy!





Audiobooki w odcinkach




Wiadomości


 


PAWEŁ VI

Kościół i Eucharystia

Przemówienie podczas Audiencji generalnej - 15 IX 1965



Pewien wybitny myśliciel współczesny (którego na pewno niektórzy z was znają) tak określił tę więź w pięknym rozdziale swej pięknej książki: Kościół sprawuje Eucharystię, a Eucharystia buduje Kościół (de Lubac). Starajcie się wejść głębiej myślą w tę podwójną wypowiedź, a zobaczycie, jaka z niej płynie głęboka nauka. A inny świetny teolog pisze: "Wszystka łaska uświęcająca świata zawieszona jest u łaski Kościoła. A wszystka łaska Kościoła zawieszona jest u Eucharystii" (Journet, II, 672).

Tymczasem poprzestaniemy na przypomnieniu, że Eucharystia jest symbolem Kościoła. Jest to jeden z punktów najwięcej naukowo badanych i tych, które najczęściej powracają w historii i w literaturze dotyczącej eucharystycznej tajemnicy. Tajemnica ta przedstawia i ponawia ofiarę Chrystusa na krzyżu, i w niej zawiera się jej zasadnicze, jej sakramentalne znaczenie. Ale za pośrednictwem postaci chleba i wina jest ona również figurą Kościoła, albo lepiej, wyraża jego jedność. Święty Cyprian, biskup i męczennik w III w., doktor jedności Kościoła, tak pisze: "...kiedy Pan Jezus ciało swe nazywa chlebem, z wielu ziaren uczynionym, to chce wskazać na lud nasz w jedno zgromadzony" (List 62, 13 ; PL 4, 384). Teologia idzie dalej i odkrywa w Eucharystii, to znaczy w tej rzeczywistości, ku której ona zmierza, w skutku, który ona sprawia (oprócz uświęcenia duszy), "jedność Ciała mistycznego, bez której nie może w nim być zbawienia" (S. Th. III, 73,3) : tę głęboką a niewymowną jedność, o której mówił Paweł święty: "...Ponieważ jeden jest chleb, przeto my, liczni, tworzymy jedno ciało. Wszyscy bowiem bierzemy z tego samego chleba" (1 Kor 10,17). Stąd wynika, że Eucharystia nie tylko jest figurą, ale i podstawą tej miłości, jaka wiernych jednoczy z Chrystusem i która w Chrystusie łączy ich między sobą.

To nam wystarczy, aby dojrzeć w Soborze (który urzeczywistnia i wyraża w najwyższym stopniu hierarchiczną i wspólnotową jedność Kościoła) ostateczny postulat, jakby jakiś zwrot duchowy całego Kościoła ku Eucharystii; aby w nim dojrzeć również ostateczną i najwyższą konsekwencję, jakby preludium do zjednoczenia świętych w wierze w Eucharystię i w sprawowaniu Eucharystii przez Kościół Chrystusowy.



Źródło: Paweł VI - Trwajcie Mocni w wierze t.1 - wyd. Apostolstwa Młodych - Kraków 1970



opr. kk/mg








 wyślij znajomym

Zobacz także:
Jan Sochoń, Homo festivus
Jan Hadalski SChr, Żywa Korona Maryi
Henryk Zieliński, Po co nam katolickie media?
Robert Grohs, Opowiadałam mu o Bogu tyle razy, a on mi oznajmił, że jest niewierzący
Marek Gancarczyk, Raj na ziemi
Fundacja "Opoka", Biblioteki kościelne
Fundacja "Opoka", O sakramentach świętych
Fundacja "Opoka", V Modlitwa Eucharystyczna
Fundacja "Opoka", IV Modlitwa Eucharystyczna
Fundacja "Opoka", III Modlitwa Eucharystyczna
Komentarze internautów:

Benedykt XVI | Biblioteka audio i wideo | Czytelnia | Dane nt. Kościoła | Edukacja Ekonomiczna | Felietony, komentarze | Filozofia | Galeria zdjęć | Inne nauki |
Europa, Polska, Kościół | Internet i komputery | Jan Paweł II | Katalog adresów | Katechetom i duszpasterzom | Kultura | Księgarnia religijna | Liturgia - na dziś i na niedziele | Mapa serwisu | Msze św. - gdzie, kiedy? | Nauczanie | Noclegi w Polsce | Noclegi, hotele w Polsce | Nowości na naszych stronach | Papież Franciszek | Pielgrzymki piesze - ePielgrzymka | Rekolekcje | Rodzina | Sekty | Serwis informacyjny | Słownik | Sonda | Święci patroni | Szukaj | Tapety i dzwonki religijne | Teologia | Twój głos w dyskusji | Varia | Życie Kościoła