słodki cukiereczek
Strona główna Opoki | Liturgia na dziś | Baza Mszy św. | Porozmawiajmy o wierze | Życie Kościoła | Jan Paweł II | Dołącz do grona darczyńców

Opoka jest przydatna? Wpłać darowiznę
Zapraszamy do czytelni Według autorów Według dziedzin Według tematów Wyszukaj Na zakupy!





Audiobooki w odcinkach




Wiadomości


 


PAWEŁ VI

Kościół i Eucharystia

Przemówienie podczas Audiencji generalnej - 15 IX 1965



Pewien wybitny myśliciel współczesny (którego na pewno niektórzy z was znają) tak określił tę więź w pięknym rozdziale swej pięknej książki: Kościół sprawuje Eucharystię, a Eucharystia buduje Kościół (de Lubac). Starajcie się wejść głębiej myślą w tę podwójną wypowiedź, a zobaczycie, jaka z niej płynie głęboka nauka. A inny świetny teolog pisze: "Wszystka łaska uświęcająca świata zawieszona jest u łaski Kościoła. A wszystka łaska Kościoła zawieszona jest u Eucharystii" (Journet, II, 672).

Tymczasem poprzestaniemy na przypomnieniu, że Eucharystia jest symbolem Kościoła. Jest to jeden z punktów najwięcej naukowo badanych i tych, które najczęściej powracają w historii i w literaturze dotyczącej eucharystycznej tajemnicy. Tajemnica ta przedstawia i ponawia ofiarę Chrystusa na krzyżu, i w niej zawiera się jej zasadnicze, jej sakramentalne znaczenie. Ale za pośrednictwem postaci chleba i wina jest ona również figurą Kościoła, albo lepiej, wyraża jego jedność. Święty Cyprian, biskup i męczennik w III w., doktor jedności Kościoła, tak pisze: "...kiedy Pan Jezus ciało swe nazywa chlebem, z wielu ziaren uczynionym, to chce wskazać na lud nasz w jedno zgromadzony" (List 62, 13 ; PL 4, 384). Teologia idzie dalej i odkrywa w Eucharystii, to znaczy w tej rzeczywistości, ku której ona zmierza, w skutku, który ona sprawia (oprócz uświęcenia duszy), "jedność Ciała mistycznego, bez której nie może w nim być zbawienia" (S. Th. III, 73,3) : tę głęboką a niewymowną jedność, o której mówił Paweł święty: "...Ponieważ jeden jest chleb, przeto my, liczni, tworzymy jedno ciało. Wszyscy bowiem bierzemy z tego samego chleba" (1 Kor 10,17). Stąd wynika, że Eucharystia nie tylko jest figurą, ale i podstawą tej miłości, jaka wiernych jednoczy z Chrystusem i która w Chrystusie łączy ich między sobą.

To nam wystarczy, aby dojrzeć w Soborze (który urzeczywistnia i wyraża w najwyższym stopniu hierarchiczną i wspólnotową jedność Kościoła) ostateczny postulat, jakby jakiś zwrot duchowy całego Kościoła ku Eucharystii; aby w nim dojrzeć również ostateczną i najwyższą konsekwencję, jakby preludium do zjednoczenia świętych w wierze w Eucharystię i w sprawowaniu Eucharystii przez Kościół Chrystusowy.



Źródło: Paweł VI - Trwajcie Mocni w wierze t.1 - wyd. Apostolstwa Młodych - Kraków 1970



opr. kk/mg








 wyślij znajomym

Zobacz także:
Andrzej Cichoń, Emaus
Agnieszka Czylok, Liturgiczne piękno
Kazimierz Matwiejuk, Monika Lipińska, Transmisja Mszy św. - duchowy „stymulator”
Marek Gancarczyk, Zdrowa ambicja
Gualtiero Bassetti, Dostosowując krok do najsłabszego
Słowo wśród nas, Ja jestem Chlebem Życia
Andrzej Cichoń, Tomasz
Marek Gancarczyk, Młodzi bogowie
Marek Gancarczyk, Proszę Państwa, więcej powagi
Olgierd Nassalski MIC, Mój Biały Tydzień
Komentarze internautów:

Benedykt XVI | Biblioteka audio i wideo | Czytelnia | Dane nt. Kościoła | Edukacja Ekonomiczna | Felietony, komentarze | Filozofia | Galeria zdjęć | Inne nauki |
Europa, Polska, Kościół | Internet i komputery | Jan Paweł II | Katalog adresów | Katechetom i duszpasterzom | Kultura | Księgarnia religijna | Liturgia - na dziś i na niedziele | Mapa serwisu | Msze św. - gdzie, kiedy? | Nauczanie | Noclegi w Polsce | Noclegi, hotele w Polsce | Nowości na naszych stronach | Papież Franciszek | Pielgrzymki piesze - ePielgrzymka | Rekolekcje | Rodzina | Sekty | Serwis informacyjny | Słownik | Sonda | Święci patroni | Szukaj | Tapety i dzwonki religijne | Teologia | Twój głos w dyskusji | Varia | Życie Kościoła