Odpowiedzialność za wychowanie dzieci i młodzieży

Przemówienie do uczestników zgromadzenia plenarnego Papieskiej Rady ds. Środków Społecznego Przekazu, 9.03.2007

9 marca Ojciec Święty przyjął w Sali Klementyńskiej uczestników zgromadzenia plenarnego Papieskiej Rady ds. Środków Społecznego Przekazu. «Raz jeszcze — powiedział Papież — apeluję do odpowiedzialnych za przemysł medialny, aby uświadamiali producentom konieczność strzeżenia dobra wspólnego i prawdy, ochrony godności każdego człowieka oraz respektowania potrzeb rodziny».

Eminencje, drodzy Bracia Biskupi, drodzy Bracia i Siostry w Chrystusie!

Z radością przyjmuję was dziś w Watykanie z okazji dorocznego zgromadzenia plenarnego Papieskiej Rady ds. Środków Społecznego Przekazu. Dziękuję przede wszystkim przewodniczącemu Rady abpowi Foleyowi za miłe słowa wprowadzenia. Wam wszystkim dziękuję za zaangażowanie w apostolat świata społecznego przekazu, którego znaczenia nie można nie doceniać w naszym coraz bardziej zdominowanym przez technikę świecie.

W dziedzinie społecznego przekazu dokonują się szybkie zmiany. Podczas gdy prasa walczy o utrzymanie nakładów, inne środki przekazu, takie jak radio, telewizja czy internet, rozwijają się w niezwykłym tempie. Na skutek globalizacji owemu rozwojowi mediów elektronicznych towarzyszy coraz większa ich koncentracja w ręku niewielu międzynarodowych koncernów, których wpływ przekracza wszelkie granice społeczne i kulturowe.

Co wynikło z rozwoju przemysłu medialnego i rozrywkowego i jakie są tego skutki? Wiem, że odpowiedź na to pytanie wymaga od was wiele uwagi. Skoro bowiem media odgrywają istotną rolę w kształtowaniu kultury, kwestia ta dotyczy wszystkich, którym leży na sercu dobro społeczeństwa.

Niewątpliwie różne środki społecznego przekazu wniosły wiele dobrego w rozwój cywilizacji. Wystarczy pomyśleć o znakomitych filmach dokumentalnych i serwisach informacyjnych, zdrowej rozrywce, pobudzających do myślenia debatach i wywiadach. Ponadto jeśli chodzi o internet, trzeba uczciwie przyznać, że umożliwił on dostęp do świata nauki i wiedzy wielu ludziom, którym wcześniej trudno było do niego dotrzeć, albo w ogóle nie mieli tej możliwości. Taki wkład w dobro wspólne zasługuje na uznanie i należy do niego zachęcać.

Z drugiej strony, jest również oczywiste, że wiele z tego, co pod różnymi postaciami trafia do domów milionów rodzin na całym świecie, jest destruktywne. Kościół oświeca te ciemne strony światłem Chrystusowej prawdy i tym samym wzbudza nadzieję. Z całych sił zachęcajmy wszystkich, by umieszczali zapaloną lampę na świeczniku, aby świeciła wszystkim w domu, szkole i społeczeństwie (por. Mt 5, 15)!

W związku z tym w tegorocznym Orędziu na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu zwracam uwagę na związek między mediami i młodzieżą. Moje niepokoje nie różnią się od tych, jakie odczuwa każda matka czy ojciec, nauczyciel czy odpowiedzialny obywatel. Wszyscy uznajemy, że «piękno, które jest jakby zwierciadłem boskości, inspiruje i pobudza młode serca i umysły, natomiast brzydota i wulgarność mają negatywny wpływ na postawy i zachowania» (n. 2, w: «L'Osservatore Romano», wyd. polskie, n. 3/2007, s. 6). Wychowanie dzieci i młodzieży i wprowadzanie ich na drogi piękna, prawdy i dobra jest ważnym obowiązkiem. Międzynarodowe spółki medialne mogą pomagać w wypełnianiu tego zadania tylko pod warunkiem, że ukazują podstawową godność człowieka, prawdziwą wartość małżeństwa i życia rodzinnego, a także pozytywne osiągnięcia i zadania ludzkości.

Raz jeszcze apeluję do odpowiedzialnych za przemysł medialny, aby uświadamiali producentom konieczność strzeżenia dobra wspólnego i prawdy, ochrony godności każdego człowieka oraz respektowania potrzeb rodziny. Słowa zachęty kieruję również do was wszystkich, dzisiaj tu zgromadzonych. Ufam, że zatroszczycie się o to, by owoce waszych refleksji i badań rzeczywiście trafiły do Kościołów partykularnych za pośrednictwem parafii, szkół i struktur diecezjalnych.

Wam wszystkim, waszym współpracownikom i członkom waszych rodzin, którzy pozostali w domu, udzielam Apostolskiego Błogosławieństwa.

opr. mg/mg

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama