s這dki cukiereczek
Strona g堯wna Opoki | Liturgia na dzi | Baza Mszy 鈍. | Porozmawiajmy o wierze | 砰cie Ko軼io豉 | Jan Pawe II | Do陰cz do grona darczy鎍闚

Opoka jest przydatna? Wp豉 darowizn
Zapraszamy do czytelni Wed逝g autor闚 Wed逝g dziedzin Wed逝g temat闚 Wyszukaj Na zakupy!





Audiobooki w odcinkach




Wiadomo軼i


 


Pielgrzymka Benedykta XVI do Polski. 25-28.05.2006




Homilia Ojca 安i皻ego

Warszawa, plac Pi連udskiego, 26.05.2006



Niech b璠zie pochwalony Jezus Chrystus!
Umi這wani w Chrystusie Panu Bracia i Siostry.

”Razem z wami pragn wy酥iewa pie填 dzi瘯czynienia dla Opatrzno軼i, kt鏎a pozwala mi dzi jako pielgrzymowi stan望 na tym miejscu”. Tymi s這wami 27 lat temu rozpocz掖 swoj homili w Warszawie m鎩 umi這wany poprzednik Jan Pawe II. Dzi czyni je moimi i dzi瘯uj Panu za to, 瞠 mi pozwoli znale潭 si na tym historycznym placu. Tutaj, w wigili uroczysto軼i zes豉nia Ducha 安i皻ego, Jan Pawe II wypowiedzia znacz帷e s這wa modlitwy: „Niech zst徙i Duch Tw鎩 i odnowi oblicze ziemi”. I doda: „Tej ziemi!” Tutaj te, na tym samym placu by 瞠gnany wielki Prymas Polski Kardyna Stefan Wyszy雟ki. W tych dniach wspominamy 25. rocznic jego 鄉ierci.

B鏬 po陰czy te dwie osoby nie tylko przez t sam wiar, ale r闚nie przez koleje 篡cia, tak mocno zwi您ane z histori tego narodu i Ko軼io豉, kt鏎y w nim 篡je. Na pocz徠ku pontyfikatu Jan Pawe II pisa do Kardyna豉 Wyszy雟kiego: „Nie by這by na Stolicy Piotrowej tego Papie瘸-Polaka, kt鏎y dzi pe貫n boja幡i Bo瞠j, ale i pe貫n ufno軼i rozpoczyna nowy pontyfikat, gdyby nie by這 Twojej wiary, nie cofaj帷ej si przed wi瞛ieniem i cierpieniem, Twojej heroicznej nadziei, Twego zawierzenia bez reszty Matce Ko軼io豉, gdyby nie by這 Jasnej G鏎y i tego ca貫go okresu dziej闚 Ko軼io豉 w Ojczy幡ie naszej, kt鏎e zwi您ane s z Twoim biskupim i prymasowskim pos逝giwaniem” (List Jana Paw豉 II do Polak闚, 23 pa寮ziernika 1978). Jak nie dzi瘯owa dzi Bogu za to wszystko, co dokona這 si w waszej Ojczy幡ie i w ca造m 鈍iecie podczas pontyfikatu Jana Paw豉 II? Na naszych oczach zmieni造 si systemy polityczne, ekonomiczne i spo貫czne. Ludzie w wielu krajach odzyskali wolno嗆 i poczucie godno軼i. „Nie zapominajmy wielkich dzie Bo篡ch” (por. Ps 78, 7). Dzi瘯uj wam za wasz obecno嗆 i modlitw. Dzi瘯uj Kardyna這wi Prymasowi za s這wa, kt鏎e do mnie skierowa. Pozdrawiam wszystkich obecnych tu biskup闚. Ciesz si z obecno軼i Pana Prezydenta oraz w豉dz pa雟twowych i lokalnych. Sercem obejmuj wszystkich Polak闚, kt鏎zy 篡j w kraju i za granic.

„Trwajcie mocni w wierze!” Wys逝chali鄉y przed chwil s堯w Jezusa: „Je瞠li Mnie mi逝jecie, b璠ziecie zachowywa moje przykazania. Ja za b璠 prosi Ojca, a innego Pocieszyciela da wam, aby z wami by na zawsze — Ducha Prawdy” (J 14, 15-17a). W tych s這wach Jezus ukazuje naj軼i郵ejszy zwi您ek, jaki istnieje mi璠zy wiar i wyznaniem Bo瞠j prawdy, mi璠zy wiar i ca趾owitym po鈍i璚eniem si Jezusowi w mi這軼i, mi璠zy wiar i 篡ciem wed逝g przykaza Bo篡ch. Wszystkie te trzy wymiary wiary s owocem dzia豉nia Ducha 安i皻ego. Dzia豉nie to objawia si jako wewn皻rzna moc, kt鏎a jednoczy serca uczni闚 z Sercem Chrystusa i uzdalnia ich do mi這wania braci, tak jak On ich umi這wa. Tak wi璚 wiara jest darem, ale jednocze郾ie jest te zadaniem.

„Ojciec da wam innego Pocieszyciela — Ducha Prawdy”. Wiara jako znajomo嗆 i wyznawanie prawdy o Bogu i o cz這wieku „rodzi si z tego, co si s造szy, a tym za, co si s造szy, jest s這wo Chrystusa” — naucza 鈍. Pawe (Rz 10, 17). W dziejach Ko軼io豉 Aposto這wie g這sili s這wo Chrystusa, staraj帷 si przekaza je nieskazitelne swoim nast瘼com, kt鏎zy z kolei przekazywali je nast瘼nym pokoleniom, a do naszych czas闚. Wielu g這sicieli Ewangelii odda這 篡cie za wierno嗆 prawdzie s這wa Chrystusa. I tak, z troski o prawd, ukszta速owa豉 si Tradycja Ko軼io豉. Podobnie jak by這 w minionych wiekach, i dzi s osoby lub 鈔odowiska, kt鏎e, odchodz帷 od tej Tradycji, chcia造by zafa連zowa s這wo Chrystusa i usun望 z Ewangelii prawdy, wed逝g nich, zbyt niewygodne dla wsp馧czesnego cz這wieka. Usi逝je si stworzy wra瞠nie, 瞠 wszystko jest wzgl璠ne, 瞠 r闚nie prawdy wiary zale膨 od sytuacji historycznej i od ludzkiej oceny. Ko軼i馧 jednak nie mo瞠 dopu軼i, by zamilk Duch Prawdy. Za prawd Ewangelii odpowiedzialni s nast瘼cy Aposto堯w, razem z Papie瞠m, ale tak瞠 wszyscy chrze軼ijanie s wezwani, by wzi望 na siebie cz窷 tej odpowiedzialno軼i, przyjmuj帷 jej autorytatywne wskazania. Ka盥y chrze軼ijanin winien konfrontowa w豉sne pogl康y ze wskazaniami Ewangelii i Tradycji Ko軼io豉, aby dochowa wierno軼i s這wu Chrystusa, nawet gdy jest ono wymagaj帷e i po ludzku trudne do zrozumienia. Nie mo瞠my ulec pokusie relatywizmu czy subiektywnego i selektywnego interpretowania Pisma 鈍. Tylko ca豉 prawda pozwoli przylgn望 do Chrystusa, kt鏎y umar i zmartwychwsta dla naszego zbawienia.

Chrystus m闚i: ”Je郵i Mnie mi逝jecie...” Wiara nie oznacza jedynie przyj璚ia okre郵onego zbioru prawd dotycz帷ych tajemnic Boga, cz這wieka, 篡cia i 鄉ierci oraz rzeczy przysz造ch. Wiara polega na g喚bokiej, osobistej relacji z Chrystusem, relacji opartej na mi這軼i Tego, kt鏎y nas pierwszy umi這wa (por. 1 J 4, 11), a do ca趾owitej ofiary z siebie. „B鏬 (...) okazuje nam swoj mi這嗆 [w豉郾ie] przez to, 瞠 Chrystus umar za nas, gdy鄉y byli jeszcze grzesznikami” (Rz 5, 8). Jak inaczej mo瞠my odpowiedzie na tak wielk mi這嗆, je郵i nie sercem otwartym i gotowym mi這wa. Ale co to znaczy mi這wa Chrystusa? To znaczy ufa Mu r闚nie w godzinie pr鏏y, pod捫a za Nim tak瞠 drog krzy穎w, w nadziei, 瞠 niebawem nadejdzie poranek zmartwychwstania. Powierzaj帷 si Chrystusowi, nie tracimy nic, a zyskujemy wszystko. W Jego r瘯ach nasze 篡cie nabiera prawdziwego sensu. Mi這嗆 do Chrystusa wyra瘸 si w pragnieniu 篡cia zgodnego z my郵ami i uczuciami Jego Serca. Realizuje si to przez wewn皻rzne zjednoczenie, oparte na 豉sce sakrament闚, umacniane przez nieustann modlitw, uwielbienie, dzi瘯czynienie i pokut. Nie mo瞠 zabrakn望 uwa積ego ws逝chiwania si w natchnienia, kt鏎e On przekazuje nam przez swoje S這wo, przez osoby, kt鏎e spotykamy, przez sytuacje z codziennego 篡cia. Mi這wa Go znaczy prowadzi z Nim nieustanny dialog, aby pozna Jego wol i gorliwie j pe軟i.

Prze篡wa w豉sn wiar jako relacj mi這軼i do Chrystusa znaczy r闚nie by gotowym do rezygnacji ze wszystkiego, co stanowi zaprzeczenie Jego mi這軼i. Oto dlaczego Jezus powiedzia do Aposto堯w: „Je郵i Mnie mi逝jecie, b璠ziecie zachowywa moje przykazania”. A jakie s przykazania Chrystusa? Kiedy Jezus naucza t逝my, nie omieszka potwierdzi prawa, kt鏎e Stw鏎ca wpisa w serce cz這wieka, a p騧niej zapisa na tablicach Dekalogu. „Nie s康嬈ie, 瞠 przyszed貫m znie嗆 Prawo albo Prorok闚. Nie przyszed貫m znie嗆, ale wype軟i. Zaprawd bowiem, powiadam wam: Dop鏦i niebo i ziemia nie przemin, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni si w Prawie, a si wszystko spe軟i” (Mt 5, 17-18). Jezus jednak da Prawu now motywacj: nale篡 zachowywa dziesi耩 przykaza z mi這軼i do Boga i do bli幡iego: „Mi這wa [Boga] ca造m sercem, ca造m umys貫m i ca陰 moc i mi這wa bli幡iego jak siebie samego znaczy daleko wi璚ej ni wszystkie ca這palenia i ofiary” (Mk 12, 33). W tym duchu Jezus sformu這wa sw鎩 wykaz wewn皻rznych postaw tych, kt鏎zy pragn g喚boko 篡 wiar: B這gos豉wieni ubodzy w duchu, kt鏎zy si smuc, cisi, kt鏎zy 豉kn i pragn sprawiedliwo軼i, czystego serca, kt鏎zy wprowadzaj pok鎩, kt鏎zy cierpi prze郵adowanie dla sprawiedliwo軼i... (por. Mt 5, 3-12).

Drodzy Bracia i Siostry, wiara jako przylgni璚ie do Chrystusa objawia si przez mi這嗆, kt鏎a pot璕uje dobro, jakie Stw鏎ca wpisa w natur ka盥ego i ka盥ej z nas, w osobowo嗆 ka盥ego cz這wieka i we wszystko to, co istnieje w 鈍iecie. Kto wierzy i kocha, staje si budowniczym „cywilizacji mi這軼i”, kt鏎ej centrum jest Chrystus. Dwadzie軼ia siedem lat temu, w tym miejscu, Jan Pawe II powiedzia: „Polska sta豉 si w naszych czasach Ziemi szczeg鏊nie odpowiedzialnego 鈍iadectwa” (Warszawa, 2 czerwca 1979). Prosz was, piel璕nujcie to bogate dziedzictwo wiary poprzednich pokole, dziedzictwo my郵i i pos逝gi wielkiego Polaka, Papie瘸 Jana Paw豉 II. Trwajcie mocni w wierze, przekazujcie j waszym dzieciom, dawajcie 鈍iadectwo 豉sce, kt鏎ej do鈍iadczyli軼ie w spos鏏 tak obfity przez dzia豉nie Ducha 安i皻ego w waszej historii. Niech Maryja, Kr鏊owa Polski, wskazuje wam drog do swego Syna i towarzyszy wam na drodze do szcz窷liwej i pe軟ej pokoju przysz這軼i. Niech nigdy nie zabraknie w Waszych sercach mi這軼i do Chrystusa i Jego Ko軼io豉. Amen.


opr. mg/mg








 wy郵ij znajomym

Zobacz tak瞠:
Papie Franciszek, Fabrykanci bo磬闚
Andrzej Cicho, Co tam Panie... w polityce?
Papie Franciszek, Ko軼i馧 nie jest Ko軼io貫m ludzi letnich
Robert Grohs, Czy chcesz ofiarowa si Bogu?
Anna Augustyn, Listy Matki
MD, Jestem got闚 umrze jako chrze軼ijanin
Gregory K. Popcak, Warto walczy o swoje ma鹵e雟two?
Papie Franciszek, Dw鏂h adwokat闚
Papie Franciszek, Aby dawa ludziom rado嗆
Andrzej Cicho, Sierota
Komentarze internaut闚:

Benedykt XVI | Biblioteka audio i wideo | Czytelnia | Dane nt. Ko軼io豉 | Edukacja Ekonomiczna | Felietony, komentarze | Filozofia | Galeria zdj耩 | Inne nauki |
Europa, Polska, Ko軼i馧 | Internet i komputery | Jan Pawe II | Katalog adres闚 | Katechetom i duszpasterzom | Kultura | Ksi璕arnia religijna | Liturgia - na dzi i na niedziele | Mapa serwisu | Msze 鈍. - gdzie, kiedy? | Nauczanie | Noclegi w Polsce | Noclegi, hotele w Polsce | Nowo軼i na naszych stronach | Papie Franciszek | Pielgrzymki piesze - ePielgrzymka | Rekolekcje | Rodzina | Sekty | Serwis informacyjny | S這wnik | Sonda | 安i璚i patroni | Szukaj | Tapety i dzwonki religijne | Teologia | Tw鎩 g這s w dyskusji | Varia | 砰cie Ko軼io豉