s這dki cukiereczek
Strona g堯wna Opoki | Liturgia na dzi | Baza Mszy 鈍. | Porozmawiajmy o wierze | 砰cie Ko軼io豉 | Jan Pawe II | Do陰cz do grona darczy鎍闚

Opoka jest przydatna? Wp豉 darowizn
Zapraszamy do czytelni Wed逝g autor闚 Wed逝g dziedzin Wed逝g temat闚 Wyszukaj Na zakupy!





Audiobooki w odcinkach




Wiadomo軼i


 


Pielgrzymka Benedykta XVI do Polski. 25-28.05.2006




Homilia Ojca 安i皻ego

Warszawa, plac Pi連udskiego, 26.05.2006



Niech b璠zie pochwalony Jezus Chrystus!
Umi這wani w Chrystusie Panu Bracia i Siostry.

”Razem z wami pragn wy酥iewa pie填 dzi瘯czynienia dla Opatrzno軼i, kt鏎a pozwala mi dzi jako pielgrzymowi stan望 na tym miejscu”. Tymi s這wami 27 lat temu rozpocz掖 swoj homili w Warszawie m鎩 umi這wany poprzednik Jan Pawe II. Dzi czyni je moimi i dzi瘯uj Panu za to, 瞠 mi pozwoli znale潭 si na tym historycznym placu. Tutaj, w wigili uroczysto軼i zes豉nia Ducha 安i皻ego, Jan Pawe II wypowiedzia znacz帷e s這wa modlitwy: „Niech zst徙i Duch Tw鎩 i odnowi oblicze ziemi”. I doda: „Tej ziemi!” Tutaj te, na tym samym placu by 瞠gnany wielki Prymas Polski Kardyna Stefan Wyszy雟ki. W tych dniach wspominamy 25. rocznic jego 鄉ierci.

B鏬 po陰czy te dwie osoby nie tylko przez t sam wiar, ale r闚nie przez koleje 篡cia, tak mocno zwi您ane z histori tego narodu i Ko軼io豉, kt鏎y w nim 篡je. Na pocz徠ku pontyfikatu Jan Pawe II pisa do Kardyna豉 Wyszy雟kiego: „Nie by這by na Stolicy Piotrowej tego Papie瘸-Polaka, kt鏎y dzi pe貫n boja幡i Bo瞠j, ale i pe貫n ufno軼i rozpoczyna nowy pontyfikat, gdyby nie by這 Twojej wiary, nie cofaj帷ej si przed wi瞛ieniem i cierpieniem, Twojej heroicznej nadziei, Twego zawierzenia bez reszty Matce Ko軼io豉, gdyby nie by這 Jasnej G鏎y i tego ca貫go okresu dziej闚 Ko軼io豉 w Ojczy幡ie naszej, kt鏎e zwi您ane s z Twoim biskupim i prymasowskim pos逝giwaniem” (List Jana Paw豉 II do Polak闚, 23 pa寮ziernika 1978). Jak nie dzi瘯owa dzi Bogu za to wszystko, co dokona這 si w waszej Ojczy幡ie i w ca造m 鈍iecie podczas pontyfikatu Jana Paw豉 II? Na naszych oczach zmieni造 si systemy polityczne, ekonomiczne i spo貫czne. Ludzie w wielu krajach odzyskali wolno嗆 i poczucie godno軼i. „Nie zapominajmy wielkich dzie Bo篡ch” (por. Ps 78, 7). Dzi瘯uj wam za wasz obecno嗆 i modlitw. Dzi瘯uj Kardyna這wi Prymasowi za s這wa, kt鏎e do mnie skierowa. Pozdrawiam wszystkich obecnych tu biskup闚. Ciesz si z obecno軼i Pana Prezydenta oraz w豉dz pa雟twowych i lokalnych. Sercem obejmuj wszystkich Polak闚, kt鏎zy 篡j w kraju i za granic.

„Trwajcie mocni w wierze!” Wys逝chali鄉y przed chwil s堯w Jezusa: „Je瞠li Mnie mi逝jecie, b璠ziecie zachowywa moje przykazania. Ja za b璠 prosi Ojca, a innego Pocieszyciela da wam, aby z wami by na zawsze — Ducha Prawdy” (J 14, 15-17a). W tych s這wach Jezus ukazuje naj軼i郵ejszy zwi您ek, jaki istnieje mi璠zy wiar i wyznaniem Bo瞠j prawdy, mi璠zy wiar i ca趾owitym po鈍i璚eniem si Jezusowi w mi這軼i, mi璠zy wiar i 篡ciem wed逝g przykaza Bo篡ch. Wszystkie te trzy wymiary wiary s owocem dzia豉nia Ducha 安i皻ego. Dzia豉nie to objawia si jako wewn皻rzna moc, kt鏎a jednoczy serca uczni闚 z Sercem Chrystusa i uzdalnia ich do mi這wania braci, tak jak On ich umi這wa. Tak wi璚 wiara jest darem, ale jednocze郾ie jest te zadaniem.

„Ojciec da wam innego Pocieszyciela — Ducha Prawdy”. Wiara jako znajomo嗆 i wyznawanie prawdy o Bogu i o cz這wieku „rodzi si z tego, co si s造szy, a tym za, co si s造szy, jest s這wo Chrystusa” — naucza 鈍. Pawe (Rz 10, 17). W dziejach Ko軼io豉 Aposto這wie g這sili s這wo Chrystusa, staraj帷 si przekaza je nieskazitelne swoim nast瘼com, kt鏎zy z kolei przekazywali je nast瘼nym pokoleniom, a do naszych czas闚. Wielu g這sicieli Ewangelii odda這 篡cie za wierno嗆 prawdzie s這wa Chrystusa. I tak, z troski o prawd, ukszta速owa豉 si Tradycja Ko軼io豉. Podobnie jak by這 w minionych wiekach, i dzi s osoby lub 鈔odowiska, kt鏎e, odchodz帷 od tej Tradycji, chcia造by zafa連zowa s這wo Chrystusa i usun望 z Ewangelii prawdy, wed逝g nich, zbyt niewygodne dla wsp馧czesnego cz這wieka. Usi逝je si stworzy wra瞠nie, 瞠 wszystko jest wzgl璠ne, 瞠 r闚nie prawdy wiary zale膨 od sytuacji historycznej i od ludzkiej oceny. Ko軼i馧 jednak nie mo瞠 dopu軼i, by zamilk Duch Prawdy. Za prawd Ewangelii odpowiedzialni s nast瘼cy Aposto堯w, razem z Papie瞠m, ale tak瞠 wszyscy chrze軼ijanie s wezwani, by wzi望 na siebie cz窷 tej odpowiedzialno軼i, przyjmuj帷 jej autorytatywne wskazania. Ka盥y chrze軼ijanin winien konfrontowa w豉sne pogl康y ze wskazaniami Ewangelii i Tradycji Ko軼io豉, aby dochowa wierno軼i s這wu Chrystusa, nawet gdy jest ono wymagaj帷e i po ludzku trudne do zrozumienia. Nie mo瞠my ulec pokusie relatywizmu czy subiektywnego i selektywnego interpretowania Pisma 鈍. Tylko ca豉 prawda pozwoli przylgn望 do Chrystusa, kt鏎y umar i zmartwychwsta dla naszego zbawienia.

Chrystus m闚i: ”Je郵i Mnie mi逝jecie...” Wiara nie oznacza jedynie przyj璚ia okre郵onego zbioru prawd dotycz帷ych tajemnic Boga, cz這wieka, 篡cia i 鄉ierci oraz rzeczy przysz造ch. Wiara polega na g喚bokiej, osobistej relacji z Chrystusem, relacji opartej na mi這軼i Tego, kt鏎y nas pierwszy umi這wa (por. 1 J 4, 11), a do ca趾owitej ofiary z siebie. „B鏬 (...) okazuje nam swoj mi這嗆 [w豉郾ie] przez to, 瞠 Chrystus umar za nas, gdy鄉y byli jeszcze grzesznikami” (Rz 5, 8). Jak inaczej mo瞠my odpowiedzie na tak wielk mi這嗆, je郵i nie sercem otwartym i gotowym mi這wa. Ale co to znaczy mi這wa Chrystusa? To znaczy ufa Mu r闚nie w godzinie pr鏏y, pod捫a za Nim tak瞠 drog krzy穎w, w nadziei, 瞠 niebawem nadejdzie poranek zmartwychwstania. Powierzaj帷 si Chrystusowi, nie tracimy nic, a zyskujemy wszystko. W Jego r瘯ach nasze 篡cie nabiera prawdziwego sensu. Mi這嗆 do Chrystusa wyra瘸 si w pragnieniu 篡cia zgodnego z my郵ami i uczuciami Jego Serca. Realizuje si to przez wewn皻rzne zjednoczenie, oparte na 豉sce sakrament闚, umacniane przez nieustann modlitw, uwielbienie, dzi瘯czynienie i pokut. Nie mo瞠 zabrakn望 uwa積ego ws逝chiwania si w natchnienia, kt鏎e On przekazuje nam przez swoje S這wo, przez osoby, kt鏎e spotykamy, przez sytuacje z codziennego 篡cia. Mi這wa Go znaczy prowadzi z Nim nieustanny dialog, aby pozna Jego wol i gorliwie j pe軟i.

Prze篡wa w豉sn wiar jako relacj mi這軼i do Chrystusa znaczy r闚nie by gotowym do rezygnacji ze wszystkiego, co stanowi zaprzeczenie Jego mi這軼i. Oto dlaczego Jezus powiedzia do Aposto堯w: „Je郵i Mnie mi逝jecie, b璠ziecie zachowywa moje przykazania”. A jakie s przykazania Chrystusa? Kiedy Jezus naucza t逝my, nie omieszka potwierdzi prawa, kt鏎e Stw鏎ca wpisa w serce cz這wieka, a p騧niej zapisa na tablicach Dekalogu. „Nie s康嬈ie, 瞠 przyszed貫m znie嗆 Prawo albo Prorok闚. Nie przyszed貫m znie嗆, ale wype軟i. Zaprawd bowiem, powiadam wam: Dop鏦i niebo i ziemia nie przemin, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni si w Prawie, a si wszystko spe軟i” (Mt 5, 17-18). Jezus jednak da Prawu now motywacj: nale篡 zachowywa dziesi耩 przykaza z mi這軼i do Boga i do bli幡iego: „Mi這wa [Boga] ca造m sercem, ca造m umys貫m i ca陰 moc i mi這wa bli幡iego jak siebie samego znaczy daleko wi璚ej ni wszystkie ca這palenia i ofiary” (Mk 12, 33). W tym duchu Jezus sformu這wa sw鎩 wykaz wewn皻rznych postaw tych, kt鏎zy pragn g喚boko 篡 wiar: B這gos豉wieni ubodzy w duchu, kt鏎zy si smuc, cisi, kt鏎zy 豉kn i pragn sprawiedliwo軼i, czystego serca, kt鏎zy wprowadzaj pok鎩, kt鏎zy cierpi prze郵adowanie dla sprawiedliwo軼i... (por. Mt 5, 3-12).

Drodzy Bracia i Siostry, wiara jako przylgni璚ie do Chrystusa objawia si przez mi這嗆, kt鏎a pot璕uje dobro, jakie Stw鏎ca wpisa w natur ka盥ego i ka盥ej z nas, w osobowo嗆 ka盥ego cz這wieka i we wszystko to, co istnieje w 鈍iecie. Kto wierzy i kocha, staje si budowniczym „cywilizacji mi這軼i”, kt鏎ej centrum jest Chrystus. Dwadzie軼ia siedem lat temu, w tym miejscu, Jan Pawe II powiedzia: „Polska sta豉 si w naszych czasach Ziemi szczeg鏊nie odpowiedzialnego 鈍iadectwa” (Warszawa, 2 czerwca 1979). Prosz was, piel璕nujcie to bogate dziedzictwo wiary poprzednich pokole, dziedzictwo my郵i i pos逝gi wielkiego Polaka, Papie瘸 Jana Paw豉 II. Trwajcie mocni w wierze, przekazujcie j waszym dzieciom, dawajcie 鈍iadectwo 豉sce, kt鏎ej do鈍iadczyli軼ie w spos鏏 tak obfity przez dzia豉nie Ducha 安i皻ego w waszej historii. Niech Maryja, Kr鏊owa Polski, wskazuje wam drog do swego Syna i towarzyszy wam na drodze do szcz窷liwej i pe軟ej pokoju przysz這軼i. Niech nigdy nie zabraknie w Waszych sercach mi這軼i do Chrystusa i Jego Ko軼io豉. Amen.


opr. mg/mg








 wy郵ij znajomym

Zobacz tak瞠:
Papie Franciszek, Rozpalone serca
Andrzej Cicho, S這鎍e i deszcz
Sylwia Niedzielska, Nowa misja Heleny
Papie Franciszek, Kobiety wolne od uprzedze i dyskryminacji
Papie Franciszek, Droga mi這sierdzia prowadzi od serca do r彗
S這wo w鈔鏚 nas, Pozw鏊 nape軟i si 豉sk!
Papie Franciszek, Jak odpowiada si na pokus
Papie Franciszek, Dobry kaznodzieja
Mateusz Mate.O Otremba, Osobiste refleksje o 'Pie郾iach naszych ojc闚'
Dariusz Pi鏎kowski SJ, Oczy by jad造
Komentarze internaut闚:

Benedykt XVI | Biblioteka audio i wideo | Czytelnia | Dane nt. Ko軼io豉 | Edukacja Ekonomiczna | Felietony, komentarze | Filozofia | Galeria zdj耩 | Inne nauki |
Europa, Polska, Ko軼i馧 | Internet i komputery | Jan Pawe II | Katalog adres闚 | Katechetom i duszpasterzom | Kultura | Ksi璕arnia religijna | Liturgia - na dzi i na niedziele | Mapa serwisu | Msze 鈍. - gdzie, kiedy? | Nauczanie | Noclegi w Polsce | Noclegi, hotele w Polsce | Nowo軼i na naszych stronach | Papie Franciszek | Pielgrzymki piesze - ePielgrzymka | Rekolekcje | Rodzina | Sekty | Serwis informacyjny | S這wnik | Sonda | 安i璚i patroni | Szukaj | Tapety i dzwonki religijne | Teologia | Tw鎩 g這s w dyskusji | Varia | 砰cie Ko軼io豉