s這dki cukiereczek
Strona g堯wna Opoki | Liturgia na dzi | Baza Mszy 鈍. | Porozmawiajmy o wierze | 砰cie Ko軼io豉 | Jan Pawe II | Do陰cz do grona darczy鎍闚

Opoka jest przydatna? Wp豉 darowizn
Zapraszamy do czytelni Wed逝g autor闚 Wed逝g dziedzin Wed逝g temat闚 Wyszukaj Na zakupy!





Audiobooki w odcinkach





 


Benedykt XVI

安. Augustyn (V)

Audiencja generalna, 27 lutego 2008



Drodzy bracia i siostry!

Podczas dzisiejszego spotkania chcia豚ym zako鎍zy rozwa瘸nia nad postaci 鈍. Augustyna. Po przedstawieniu jego 篡cia, dzie i niekt鏎ych aspekt闚 jego my郵i, pragn dzisiaj skupi si na jego duchowych prze篡ciach, kt鏎e sprawi造, 瞠 sta si jednym z najwi瘯szych konwertyt闚 w dziejach chrze軼ija雟twa. Jego do鈍iadczeniom po鈍i璚i貫m zw豉szcza moje refleksje podczas ubieg這rocznej pielgrzymki do Pawii, gdzie uda貫m si, by odda cze嗆 doczesnym szcz徠kom tego Ojca Ko軼io豉. Chcia貫m w ten spos鏏 wyrazi ho責 ca貫go Ko軼io豉 katolickiego, ale tak瞠 uzewn皻rzni moje osobiste przywi您anie do tej postaci i uznanie dla niej; czuj si z ni bardzo zwi您any ze wzgl璠u na rol, jak odegra豉 w moim 篡ciu teologa, kap豉na i pasterza.

Tak瞠 dzisiaj mo瞠my pozna dzieje 鈍. Augustyna przede wszystkim dzi瘯i Confessiones (Wyznania), dzie逝 spisanemu na chwa喚 Bo膨, kt鏎e da這 pocz徠ek jednej z najbardziej typowych form literatury zachodniej — autobiografii, czyli zapisowi w豉snej samo鈍iadomo軼i. Ot騜, ktokolwiek zaznajomi si z t niezwyk陰 i porywaj帷 (maj帷 r闚nie dzisiaj bardzo wielu czytelnik闚) ksi捫k, z 豉two軼i spostrzega, 瞠 nawr鏂enie Augustyna nie by這 niespodziewane ani nie dokona這 si w pe軟i ju na samym pocz徠ku, lecz mo積a raczej okre郵i je jako prawdziw drog, kt鏎a jest wzorem dla ka盥ego z nas. Niew徠pliwie kulminacyjnym momentem tej drogi by這 nawr鏂enie, a nast瘼nie przyj璚ie chrztu, ale nie zako鎍zy豉 si ona w Wigili Paschaln 387 r. w Mediolanie, gdzie afryka雟ki retor zosta ochrzczony przez biskupa Ambro瞠go. Augustyn szed bowiem pokornie drog nawr鏂enia a do ko鎍a 篡cia, mo瞠my zatem rzeczywi軼ie powiedzie, i jej r騜ne etapy — w鈔鏚 kt鏎ych 豉two mo積a wyr騜ni trzy — stanowi jedno wielkie nawr鏂enie.

安. Augustyn by nami皻nym poszukiwaczem prawdy. By nim od pocz徠ku i przez ca貫 swoje 篡cie. Pierwszym etapem jego drogi nawr鏂enia by這 w豉郾ie stopniowe zbli瘸nie si do chrze軼ija雟twa. W dzieci雟twie by wychowywany po chrze軼ija雟ku przez swoj matk Monik, z kt鏎 pozosta zawsze bardzo zwi您any, i chocia w m這dzie鎍zym wieku prowadzi 篡cie rozwi您貫, zawsze by g喚boko zafascynowany Chrystusem, bo mi這嗆 do imienia Pa雟kiego wch這n掖 razem z mlekiem matki, jak sam m闚i (por. Confessiones, III, 4, 8). R闚nie filozofia, zw豉szcza o inspiracji plato雟kiej, przyczyni豉 si do tego, 瞠 jeszcze bardziej zbli篡 si do Chrystusa, ukaza豉 mu bowiem istnienie Logosu, stw鏎czego rozumu. Ksi璕i filozof闚 m闚i造, 瞠 istnieje rozum, od kt鏎ego pochodzi ca造 鈍iat, ale nie wskazywa造, jak dotrze do tego Logosu, kt鏎y wydawa si daleki. Dopiero lektura List闚 鈍. Paw豉 w 鈍ietle wiary Ko軼io豉 katolickiego objawi豉 mu pe軟i prawdy. Do鈍iadczenie to Augustyn stre軼i na jednej z najbardziej znanych stronic Confessiones: opowiada, 瞠 pogr捫ony w swoich dr璚z帷ych refleksjach, poszed do ogrodu i tam nagle us造sza dzieci璚y g這s, powtarzaj帷y 酥iewk, kt鏎ej nigdy wcze郾iej nie s造sza: tolle, lege, tolle, lege — «we, czytaj, we, czytaj!» (VIII, 12, 29). Przypomnia sobie wtedy histori nawr鏂enia Antoniego, ojca monastycyzmu, i skwapliwie si璕n掖 na nowo do kodeksu zawieraj帷ego pisma Paw這we, kt鏎y chwil wcze郾iej mia w r瘯ach, otworzy go, a jego wzrok trafi na fragment z Listu do Rzymian, w kt鏎ym Aposto wzywa do odrzucenia uczynk闚 cia豉 i przyobleczenia si w Chrystusa (13, 13-14). Zrozumia, 瞠 s這wo to w owym momencie by這 skierowane w豉郾ie do niego, za po鈔ednictwem Aposto豉 pochodzi這 od Boga i wskazywa這, co ma zrobi. Poczu, 瞠 rozpraszaj si mroki zw徠pienia, 瞠 wreszcie jest wolny i mo瞠 odda si ca趾owicie Chrystusowi: «nawr鏂i貫 mnie ku Tobie» — napisa (Confessiones, VIII, 12, 30). To by這 pierwsze i decyduj帷e nawr鏂enie.

Do tego zasadniczego etapu swojej d逝giej drogi afryka雟ki nauczyciel retoryki dotar dzi瘯i swemu umi這waniu cz這wieka i prawdy. Ta mi這嗆 kaza豉 mu poszukiwa Boga, wielkiego i niedost瘼nego. Wiara w Chrystusa pozwoli豉 mu zrozumie, 瞠 cho B鏬 wydaje si daleki, w rzeczywisto軼i tak nie jest. Zbli篡 si bowiem do nas, gdy sta si jednym z nas. W tym sensie wiara w Chrystusa by豉 uwie鎍zeniem d逝giego poszukiwania prawdy przez Augustyna. Jedynie B鏬, kt鏎y sta si «dotykalny», jako jeden z nas, by nareszcie tym Bogiem, do kt鏎ego mo積a si modli, dla kt鏎ego i z kt鏎ym mo積a 篡. Tak drog nale篡 przeby z odwag, ale i w pokorze, by otworzy si na nieustanne oczyszczenie, kt鏎ego ka盥y z nas zawsze potrzebuje. Lecz w ow Wigili Paschaln 387 r., jak powiedzieli鄉y, droga Augustyna si nie zako鎍zy豉. Po powrocie do Afryki zamieszka z garstk przyjaci馧 w niewielkim klasztorze, kt鏎y za這篡, by odda si 篡ciu kontemplacyjnemu oraz studiom. Takie by這 marzenie jego 篡cia. Teraz m鏬 ca趾owicie 篡 dla prawdy i z prawd, w przyja幡i z Chrystusem, kt鏎y jest prawd. Ten pi瘯ny sen trwa trzy lata, a do momentu, gdy zosta, pomimo swej woli, wy鈍i璚ony na kap豉na w Hipponie i zacz掖 pos逝giwa wiernym, 篡j帷 nadal z Chrystusem i dla Chrystusa, ale s逝膨c wszystkim. By這 to dla niego bardzo trudne, ale zrozumia od pocz徠ku, 瞠 tylko wtedy, gdy b璠zie 篡 dla innych, zamiast oddawa si swoim kontemplacjom, b璠zie m鏬 rzeczywi軼ie 篡 z Chrystusem i dla Chrystusa. Tak wi璚 rezygnuj帷 z po鈍i璚enia swego 篡cia jedynie medytacjom, Augustyn nauczy si — cz瘰to nie bez oporu — dzieli si z innymi owocami swojej inteligencji. Nauczy si przekazywa swoj wiar prostym ludziom i 篡 dla nich w mie軼ie, kt鏎e sta這 si te jego miastem, prowadz帷 niestrudzenie i wielkodusznie wyczerpuj帷 dzia豉lno嗆, kt鏎 tak opisuje w jednym ze swoich wspania造ch kaza: «Nieustannie przepowiada s這wo, dyskutowa, napomina, by do dyspozycji wszystkich — jest to ogromne zadanie, wielki ci篹ar, olbrzymi trud» (Serm. 339, 4). Wzi掖 na siebie ten ci篹ar, zdaj帷 sobie spraw z tego, 瞠 w豉郾ie w ten spos鏏 mo瞠 by bli瞠j Chrystusa. Jego prawdziwym i drugim nawr鏂eniem by這 zrozumienie, 瞠 do innych ludzi dociera si w prostocie i pokorze.

Ale jest jeszcze trzeci etap drogi Augustyna, jego trzecie nawr鏂enie: ono sprawi這, 瞠 ka盥ego dnia swego 篡cia prosi Boga o przebaczenie. Na pocz徠ku my郵a, 瞠 gdy przyjmie chrzest, 篡cie w komunii z Chrystusem, sakramenty, sprawowanie Eucharystii pomog mu osi庵n望 idea przedstawiony w Kazaniu na G鏎ze: doskona這嗆 otrzyman w chrzcie i utwierdzon w Eucharystii. Pod koniec 篡cia zrozumia, 瞠 to, co m闚i w swoich pierwszych homiliach o Kazaniu na G鏎ze — a wi璚, 瞠 my, chrze軼ijanie, 篡jemy teraz tym idea貫m — by這 pomy趾. Jedynie Chrystus urzeczywistnia naprawd i ca趾owicie Kazanie na G鏎ze. My zawsze potrzebujemy, by nas obmywa Chrystus, Ten, kt鏎y umywa nam stopy, i by nas odnawia. Potrzebujemy sta貫go nawr鏂enia. Do ko鎍a potrzebujemy tej pokory, z kt鏎 uznajemy, 瞠 jeste鄉y grzesznikami w drodze dop鏒y, dop鏦i Pan nie poda nam r瘯i na zawsze i nie wprowadzi nas do 篡cia wiecznego. W takiej ostatecznej pokorze, prze篡wanej dzie po dniu, Augustyn umar.

Ta g喚boka pokora w obliczu jedynego Pana — Jezusa — nauczy豉 go r闚nie pokory intelektualnej. Augustyn, b璠帷y jedn z najwybitniejszych postaci w dziejach my郵i, w ostatnich latach swego 篡cia przenikliwie i krytycznie przeanalizowa wszystkie swoje rozliczne dzie豉. Tak powsta造 Retractationes («Sprostowania»), kt鏎e wprowadzaj jego naprawd wielk my郵 teologiczn w pokorn i 鈍i皻 wiar Ko軼io豉, kt鏎y nazywa po prostu Catholica. «Poj掖em — pisze w tym w豉郾ie bardzo oryginalnym dziele (I, 19, 1-3) — 瞠 tylko jeden jest naprawd doskona造 i 瞠 s這wa z Kazania na G鏎ze ca趾owicie urzeczywistniaj si tylko w samym Jezusie Chrystusie. Natomiast ca造 Ko軼i馧 — my wszyscy, 陰cznie z aposto豉mi — musimy codziennie si modli: odpu嗆 nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom».

Nawr鏂iwszy si do Chrystusa, kt鏎y jest prawd i mi這軼i, Augustyn szed za Nim przez ca貫 篡cie i sta si wzorem dla ka盥ego cz這wieka, dla nas wszystkich szukaj帷ych Boga. Dlatego na zako鎍zenie mojej pielgrzymki do Pawii przed grobem tego wielkiego cz這wieka, rozmi這wanego w Bogu, powierzy貫m duchowo Ko軼io這wi i 鈍iatu moj pierwsz Encyklik, zatytu這wan Deus caritas est. Encyklika ta, zw豉szcza jej pierwsza cz窷, zawdzi璚za bowiem bardzo wiele my郵i 鈍. Augustyna. Trzeba, by, podobnie jak w jego epoce, ludzko嗆 r闚nie dzisiaj poznawa豉 t podstawow prawd i ni 篡豉: B鏬 jest mi這軼i, a spotkanie z Nim jest jedyn odpowiedzi na niepok鎩 ludzkiego serca. Serca, w kt鏎ym go軼i nadzieja, by mo瞠 niejasna i przez wielu naszych wsp馧czesnych nieu鈍iadomiona, ale kt鏎a nas chrze軼ijan otwiera ju dzi na przysz這嗆, tak 瞠 鈍. Pawe m鏬 napisa: «w nadziei (...) ju jeste鄉y zbawieni» (Rz 8, 24). Nadziei po鈍i璚i貫m moj drug Encyklik, Spe salvi, i ona r闚nie bardzo wiele zawdzi璚za Augustynowi i jego spotkaniu z Bogiem.

W przepi瘯nym tek軼ie 鈍. Augustyn okre郵a modlitw jako wyraz pragnienia i stwierdza, 瞠 B鏬 odpowiada, pog喚biaj帷 i otwieraj帷 na Niego nasze serce. Ze swojej strony powinni鄉y oczy軼i nasze pragnienia oraz nasze nadzieje, by przyj望 豉godno嗆 Boga (por. In I Joannis, 4, 6). Tylko ona bowiem otwiera nas r闚nie na innych i tym samym zbawia. M鏚lmy si wi璚, aby鄉y w naszym 篡ciu codziennie na郵adowali tego wielkiego konwertyt, spotykaj帷 si — tak jak on — w ka盥ej chwili naszego 篡cia z Panem Jezusem, jedynym, kt鏎y nas zbawia, oczyszcza i obdarza prawdziw rado軼i, prawdziwym 篡ciem.

Do Polak闚:

Witam Polak闚 obecnych na tej audiencji. Pozdrawiam szczeg鏊nie g逝cho-niewidomych z Warszawy. Niech okres Wielkiego Postu b璠zie dla wszystkich czasem dobrego przygotowania do 鈍i徠 Zmartwychwstania Pa雟kiego. Serdecznie wam b這gos豉wi. Niech b璠zie pochwalony Jezus Chrystus!


opr. mg/mg




Kwota
Zgadzam si na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji daru
Mo瞠sz tak瞠 dokona wp豉ty dowolnej kwoty na konto Fundacji: 65 1240 2034 1111 0000 0306 7501, Pekao SA XIII O/Warszawa
z dopiskiem: "Darowizna na dzia豉lno嗆 Fundacji - Cegie趾a na Opok."




 wy郵ij znajomym

Zobacz tak瞠:
Autor nieznany, Od gangstera do kleryka
M. Piotrowski TChr, Nawr鏂enie Rudolfa Hossa
Papie Franciszek, S這wo Bo瞠 i Eucharystia nape軟iaj nas rado軼i
Papie Franciszek, Ewangelia w wydaniu kieszonkowym
Stanis豉w Biel SJ, A co po spowiedzi?
Patrick Sandrin, Niebo otwarte. Objawienia maryjne. Wsp鏊ne cechy
MD, Ocali mnie Jezus Mi這sierny
Ignacy Posadzy TChr, Pi瘯ne cz這wiecze雟two
Papie Franciszek, Oczami Boga
Karolina Polak, Biblia - podr璚znik mi這軼i prawdziwej
Komentarze internaut闚:

Benedykt XVI | Biblioteka audio i wideo | Czytelnia | Dane nt. Ko軼io豉 | Edukacja Ekonomiczna | Felietony, komentarze | Filozofia | Galeria zdj耩 | Inne nauki |
Europa, Polska, Ko軼i馧 | Internet i komputery | Jan Pawe II | Katalog adres闚 | Katechetom i duszpasterzom | Kultura | Ksi璕arnia religijna | Liturgia - na dzi i na niedziele | Mapa serwisu | Msze 鈍. - gdzie, kiedy? | Nauczanie | Noclegi w Polsce | Noclegi, hotele w Polsce | Nowo軼i na naszych stronach | Papie Franciszek | Pielgrzymki piesze - ePielgrzymka | Rekolekcje | Rodzina | Sekty | Serwis informacyjny | S這wnik | Sonda | 安i璚i patroni | Szukaj | Tapety i dzwonki religijne | Teologia | Tw鎩 g這s w dyskusji | Varia | 砰cie Ko軼io豉