s這dki cukiereczek
Strona g堯wna Opoki | Liturgia na dzi | Baza Mszy 鈍. | Porozmawiajmy o wierze | 砰cie Ko軼io豉 | Jan Pawe II | Do陰cz do grona darczy鎍闚

Opoka jest przydatna? Wp豉 darowizn
Zapraszamy do czytelni Wed逝g autor闚 Wed逝g dziedzin Wed逝g temat闚 Wyszukaj Na zakupy!





Audiobooki w odcinkach





 


Benedykt XVI

安. Augustyn (V)

Audiencja generalna, 27 lutego 2008



Drodzy bracia i siostry!

Podczas dzisiejszego spotkania chcia豚ym zako鎍zy rozwa瘸nia nad postaci 鈍. Augustyna. Po przedstawieniu jego 篡cia, dzie i niekt鏎ych aspekt闚 jego my郵i, pragn dzisiaj skupi si na jego duchowych prze篡ciach, kt鏎e sprawi造, 瞠 sta si jednym z najwi瘯szych konwertyt闚 w dziejach chrze軼ija雟twa. Jego do鈍iadczeniom po鈍i璚i貫m zw豉szcza moje refleksje podczas ubieg這rocznej pielgrzymki do Pawii, gdzie uda貫m si, by odda cze嗆 doczesnym szcz徠kom tego Ojca Ko軼io豉. Chcia貫m w ten spos鏏 wyrazi ho責 ca貫go Ko軼io豉 katolickiego, ale tak瞠 uzewn皻rzni moje osobiste przywi您anie do tej postaci i uznanie dla niej; czuj si z ni bardzo zwi您any ze wzgl璠u na rol, jak odegra豉 w moim 篡ciu teologa, kap豉na i pasterza.

Tak瞠 dzisiaj mo瞠my pozna dzieje 鈍. Augustyna przede wszystkim dzi瘯i Confessiones (Wyznania), dzie逝 spisanemu na chwa喚 Bo膨, kt鏎e da這 pocz徠ek jednej z najbardziej typowych form literatury zachodniej — autobiografii, czyli zapisowi w豉snej samo鈍iadomo軼i. Ot騜, ktokolwiek zaznajomi si z t niezwyk陰 i porywaj帷 (maj帷 r闚nie dzisiaj bardzo wielu czytelnik闚) ksi捫k, z 豉two軼i spostrzega, 瞠 nawr鏂enie Augustyna nie by這 niespodziewane ani nie dokona這 si w pe軟i ju na samym pocz徠ku, lecz mo積a raczej okre郵i je jako prawdziw drog, kt鏎a jest wzorem dla ka盥ego z nas. Niew徠pliwie kulminacyjnym momentem tej drogi by這 nawr鏂enie, a nast瘼nie przyj璚ie chrztu, ale nie zako鎍zy豉 si ona w Wigili Paschaln 387 r. w Mediolanie, gdzie afryka雟ki retor zosta ochrzczony przez biskupa Ambro瞠go. Augustyn szed bowiem pokornie drog nawr鏂enia a do ko鎍a 篡cia, mo瞠my zatem rzeczywi軼ie powiedzie, i jej r騜ne etapy — w鈔鏚 kt鏎ych 豉two mo積a wyr騜ni trzy — stanowi jedno wielkie nawr鏂enie.

安. Augustyn by nami皻nym poszukiwaczem prawdy. By nim od pocz徠ku i przez ca貫 swoje 篡cie. Pierwszym etapem jego drogi nawr鏂enia by這 w豉郾ie stopniowe zbli瘸nie si do chrze軼ija雟twa. W dzieci雟twie by wychowywany po chrze軼ija雟ku przez swoj matk Monik, z kt鏎 pozosta zawsze bardzo zwi您any, i chocia w m這dzie鎍zym wieku prowadzi 篡cie rozwi您貫, zawsze by g喚boko zafascynowany Chrystusem, bo mi這嗆 do imienia Pa雟kiego wch這n掖 razem z mlekiem matki, jak sam m闚i (por. Confessiones, III, 4, 8). R闚nie filozofia, zw豉szcza o inspiracji plato雟kiej, przyczyni豉 si do tego, 瞠 jeszcze bardziej zbli篡 si do Chrystusa, ukaza豉 mu bowiem istnienie Logosu, stw鏎czego rozumu. Ksi璕i filozof闚 m闚i造, 瞠 istnieje rozum, od kt鏎ego pochodzi ca造 鈍iat, ale nie wskazywa造, jak dotrze do tego Logosu, kt鏎y wydawa si daleki. Dopiero lektura List闚 鈍. Paw豉 w 鈍ietle wiary Ko軼io豉 katolickiego objawi豉 mu pe軟i prawdy. Do鈍iadczenie to Augustyn stre軼i na jednej z najbardziej znanych stronic Confessiones: opowiada, 瞠 pogr捫ony w swoich dr璚z帷ych refleksjach, poszed do ogrodu i tam nagle us造sza dzieci璚y g這s, powtarzaj帷y 酥iewk, kt鏎ej nigdy wcze郾iej nie s造sza: tolle, lege, tolle, lege — «we, czytaj, we, czytaj!» (VIII, 12, 29). Przypomnia sobie wtedy histori nawr鏂enia Antoniego, ojca monastycyzmu, i skwapliwie si璕n掖 na nowo do kodeksu zawieraj帷ego pisma Paw這we, kt鏎y chwil wcze郾iej mia w r瘯ach, otworzy go, a jego wzrok trafi na fragment z Listu do Rzymian, w kt鏎ym Aposto wzywa do odrzucenia uczynk闚 cia豉 i przyobleczenia si w Chrystusa (13, 13-14). Zrozumia, 瞠 s這wo to w owym momencie by這 skierowane w豉郾ie do niego, za po鈔ednictwem Aposto豉 pochodzi這 od Boga i wskazywa這, co ma zrobi. Poczu, 瞠 rozpraszaj si mroki zw徠pienia, 瞠 wreszcie jest wolny i mo瞠 odda si ca趾owicie Chrystusowi: «nawr鏂i貫 mnie ku Tobie» — napisa (Confessiones, VIII, 12, 30). To by這 pierwsze i decyduj帷e nawr鏂enie.

Do tego zasadniczego etapu swojej d逝giej drogi afryka雟ki nauczyciel retoryki dotar dzi瘯i swemu umi這waniu cz這wieka i prawdy. Ta mi這嗆 kaza豉 mu poszukiwa Boga, wielkiego i niedost瘼nego. Wiara w Chrystusa pozwoli豉 mu zrozumie, 瞠 cho B鏬 wydaje si daleki, w rzeczywisto軼i tak nie jest. Zbli篡 si bowiem do nas, gdy sta si jednym z nas. W tym sensie wiara w Chrystusa by豉 uwie鎍zeniem d逝giego poszukiwania prawdy przez Augustyna. Jedynie B鏬, kt鏎y sta si «dotykalny», jako jeden z nas, by nareszcie tym Bogiem, do kt鏎ego mo積a si modli, dla kt鏎ego i z kt鏎ym mo積a 篡. Tak drog nale篡 przeby z odwag, ale i w pokorze, by otworzy si na nieustanne oczyszczenie, kt鏎ego ka盥y z nas zawsze potrzebuje. Lecz w ow Wigili Paschaln 387 r., jak powiedzieli鄉y, droga Augustyna si nie zako鎍zy豉. Po powrocie do Afryki zamieszka z garstk przyjaci馧 w niewielkim klasztorze, kt鏎y za這篡, by odda si 篡ciu kontemplacyjnemu oraz studiom. Takie by這 marzenie jego 篡cia. Teraz m鏬 ca趾owicie 篡 dla prawdy i z prawd, w przyja幡i z Chrystusem, kt鏎y jest prawd. Ten pi瘯ny sen trwa trzy lata, a do momentu, gdy zosta, pomimo swej woli, wy鈍i璚ony na kap豉na w Hipponie i zacz掖 pos逝giwa wiernym, 篡j帷 nadal z Chrystusem i dla Chrystusa, ale s逝膨c wszystkim. By這 to dla niego bardzo trudne, ale zrozumia od pocz徠ku, 瞠 tylko wtedy, gdy b璠zie 篡 dla innych, zamiast oddawa si swoim kontemplacjom, b璠zie m鏬 rzeczywi軼ie 篡 z Chrystusem i dla Chrystusa. Tak wi璚 rezygnuj帷 z po鈍i璚enia swego 篡cia jedynie medytacjom, Augustyn nauczy si — cz瘰to nie bez oporu — dzieli si z innymi owocami swojej inteligencji. Nauczy si przekazywa swoj wiar prostym ludziom i 篡 dla nich w mie軼ie, kt鏎e sta這 si te jego miastem, prowadz帷 niestrudzenie i wielkodusznie wyczerpuj帷 dzia豉lno嗆, kt鏎 tak opisuje w jednym ze swoich wspania造ch kaza: «Nieustannie przepowiada s這wo, dyskutowa, napomina, by do dyspozycji wszystkich — jest to ogromne zadanie, wielki ci篹ar, olbrzymi trud» (Serm. 339, 4). Wzi掖 na siebie ten ci篹ar, zdaj帷 sobie spraw z tego, 瞠 w豉郾ie w ten spos鏏 mo瞠 by bli瞠j Chrystusa. Jego prawdziwym i drugim nawr鏂eniem by這 zrozumienie, 瞠 do innych ludzi dociera si w prostocie i pokorze.

Ale jest jeszcze trzeci etap drogi Augustyna, jego trzecie nawr鏂enie: ono sprawi這, 瞠 ka盥ego dnia swego 篡cia prosi Boga o przebaczenie. Na pocz徠ku my郵a, 瞠 gdy przyjmie chrzest, 篡cie w komunii z Chrystusem, sakramenty, sprawowanie Eucharystii pomog mu osi庵n望 idea przedstawiony w Kazaniu na G鏎ze: doskona這嗆 otrzyman w chrzcie i utwierdzon w Eucharystii. Pod koniec 篡cia zrozumia, 瞠 to, co m闚i w swoich pierwszych homiliach o Kazaniu na G鏎ze — a wi璚, 瞠 my, chrze軼ijanie, 篡jemy teraz tym idea貫m — by這 pomy趾. Jedynie Chrystus urzeczywistnia naprawd i ca趾owicie Kazanie na G鏎ze. My zawsze potrzebujemy, by nas obmywa Chrystus, Ten, kt鏎y umywa nam stopy, i by nas odnawia. Potrzebujemy sta貫go nawr鏂enia. Do ko鎍a potrzebujemy tej pokory, z kt鏎 uznajemy, 瞠 jeste鄉y grzesznikami w drodze dop鏒y, dop鏦i Pan nie poda nam r瘯i na zawsze i nie wprowadzi nas do 篡cia wiecznego. W takiej ostatecznej pokorze, prze篡wanej dzie po dniu, Augustyn umar.

Ta g喚boka pokora w obliczu jedynego Pana — Jezusa — nauczy豉 go r闚nie pokory intelektualnej. Augustyn, b璠帷y jedn z najwybitniejszych postaci w dziejach my郵i, w ostatnich latach swego 篡cia przenikliwie i krytycznie przeanalizowa wszystkie swoje rozliczne dzie豉. Tak powsta造 Retractationes («Sprostowania»), kt鏎e wprowadzaj jego naprawd wielk my郵 teologiczn w pokorn i 鈍i皻 wiar Ko軼io豉, kt鏎y nazywa po prostu Catholica. «Poj掖em — pisze w tym w豉郾ie bardzo oryginalnym dziele (I, 19, 1-3) — 瞠 tylko jeden jest naprawd doskona造 i 瞠 s這wa z Kazania na G鏎ze ca趾owicie urzeczywistniaj si tylko w samym Jezusie Chrystusie. Natomiast ca造 Ko軼i馧 — my wszyscy, 陰cznie z aposto豉mi — musimy codziennie si modli: odpu嗆 nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom».

Nawr鏂iwszy si do Chrystusa, kt鏎y jest prawd i mi這軼i, Augustyn szed za Nim przez ca貫 篡cie i sta si wzorem dla ka盥ego cz這wieka, dla nas wszystkich szukaj帷ych Boga. Dlatego na zako鎍zenie mojej pielgrzymki do Pawii przed grobem tego wielkiego cz這wieka, rozmi這wanego w Bogu, powierzy貫m duchowo Ko軼io這wi i 鈍iatu moj pierwsz Encyklik, zatytu這wan Deus caritas est. Encyklika ta, zw豉szcza jej pierwsza cz窷, zawdzi璚za bowiem bardzo wiele my郵i 鈍. Augustyna. Trzeba, by, podobnie jak w jego epoce, ludzko嗆 r闚nie dzisiaj poznawa豉 t podstawow prawd i ni 篡豉: B鏬 jest mi這軼i, a spotkanie z Nim jest jedyn odpowiedzi na niepok鎩 ludzkiego serca. Serca, w kt鏎ym go軼i nadzieja, by mo瞠 niejasna i przez wielu naszych wsp馧czesnych nieu鈍iadomiona, ale kt鏎a nas chrze軼ijan otwiera ju dzi na przysz這嗆, tak 瞠 鈍. Pawe m鏬 napisa: «w nadziei (...) ju jeste鄉y zbawieni» (Rz 8, 24). Nadziei po鈍i璚i貫m moj drug Encyklik, Spe salvi, i ona r闚nie bardzo wiele zawdzi璚za Augustynowi i jego spotkaniu z Bogiem.

W przepi瘯nym tek軼ie 鈍. Augustyn okre郵a modlitw jako wyraz pragnienia i stwierdza, 瞠 B鏬 odpowiada, pog喚biaj帷 i otwieraj帷 na Niego nasze serce. Ze swojej strony powinni鄉y oczy軼i nasze pragnienia oraz nasze nadzieje, by przyj望 豉godno嗆 Boga (por. In I Joannis, 4, 6). Tylko ona bowiem otwiera nas r闚nie na innych i tym samym zbawia. M鏚lmy si wi璚, aby鄉y w naszym 篡ciu codziennie na郵adowali tego wielkiego konwertyt, spotykaj帷 si — tak jak on — w ka盥ej chwili naszego 篡cia z Panem Jezusem, jedynym, kt鏎y nas zbawia, oczyszcza i obdarza prawdziw rado軼i, prawdziwym 篡ciem.

Do Polak闚:

Witam Polak闚 obecnych na tej audiencji. Pozdrawiam szczeg鏊nie g逝cho-niewidomych z Warszawy. Niech okres Wielkiego Postu b璠zie dla wszystkich czasem dobrego przygotowania do 鈍i徠 Zmartwychwstania Pa雟kiego. Serdecznie wam b這gos豉wi. Niech b璠zie pochwalony Jezus Chrystus!


opr. mg/mg




%
Kwota
Zgadzam si na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji daru
Mo瞠sz tak瞠 dokona wp豉ty dowolnej kwoty na konto Fundacji: 65 1240 2034 1111 0000 0306 7501, Pekao SA XIII O/Warszawa
z dopiskiem: "Darowizna na dzia豉lno嗆 Fundacji - Moje 10 z."




 wy郵ij znajomym

Zobacz tak瞠:
Wioletta Ostrowska CSL, Rados豉w Pazura, Odnalaz貫m Boga
Papie Franciszek, Oczekiwanie i nadzieja
Papie Franciszek, Jak pal帷e si kadzid這
Tom Peterson, Przyjmij tajemnic, odkryj przygod
Gra篡na Starzak, W szkole prawdy
Marek Dziewiecki, Mi這嗆 na manowcach. Mi這嗆 i jej imitacje. Fa連zywe oblicza mi這軼i
Silvano Fausti SJ, Wolno嗆 dzieci Bo篡ch. Komentarz do Listu do Galat闚
Autor nieznany, Od gangstera do kleryka
M. Piotrowski TChr, Nawr鏂enie Rudolfa Hossa
Papie Franciszek, S這wo Bo瞠 i Eucharystia nape軟iaj nas rado軼i
Komentarze internaut闚:

Benedykt XVI | Biblioteka audio i wideo | Czytelnia | Dane nt. Ko軼io豉 | Edukacja Ekonomiczna | Felietony, komentarze | Filozofia | Galeria zdj耩 | Inne nauki |
Europa, Polska, Ko軼i馧 | Internet i komputery | Jan Pawe II | Katalog adres闚 | Katechetom i duszpasterzom | Kultura | Ksi璕arnia religijna | Liturgia - na dzi i na niedziele | Mapa serwisu | Msze 鈍. - gdzie, kiedy? | Nauczanie | Noclegi w Polsce | Noclegi, hotele w Polsce | Nowo軼i na naszych stronach | Papie Franciszek | Pielgrzymki piesze - ePielgrzymka | Rekolekcje | Rodzina | Sekty | Serwis informacyjny | S這wnik | Sonda | 安i璚i patroni | Szukaj | Tapety i dzwonki religijne | Teologia | Tw鎩 g這s w dyskusji | Varia | 砰cie Ko軼io豉