Człowiek wiary

Wypowiedź jednego z Ojców X Zgromadzenia Zwyczajnego Synodu Biskupów (30.09-27.10.2001)


5 X — VIII-IX KONGREGACJA

Bp Pierre Morissette
Ordynariusz Baie-Comeau (Kanada)

Człowiek wiary

Ankieta przeprowadzona przed Synodem wśród wiernych w Kanadzie pozwala wyszczególnić pewne rysy osoby biskupa, dzięki którym może on stać się świadkiem nadziei we współczesnym świecie. Przede wszystkim powinien być człowiekiem wiary w Bożą obecność na świecie, w Boga, który zwyciężył śmierć... Zgodnie z oczekiwaniami, biskup musi być człowiekiem dalekowzrocznym, pilnie śledzącym «znaki czasu», dostrzegającym nowe zjawiska we współczesnym społeczeństwie i głoszącym z całą mocą Ewangelię — w nowy sposób, tak aby rozumieli go ludzie współcześni. Ponadto, biskup powinien być człowiekiem wspólnoty, doceniającym talenty wszystkich członków Kościoła, sprzyjającym uzasadnionej różnorodności i dążącym do utrzymania w harmonii i pokoju różnych tendencji, które występują w łonie Ludu Bożego. Dzięki temu konflikty, zamiast dzielić wspólnotę, będą mogły stać się okazją do jej wzrostu. Broniąc godności człowieka, biskup winien umożliwiać mężczyznom i kobietom zachowanie tej wartości, świadczyć czynami o słowach, niosąc Ewangelię w sprawy społeczne i różnorakie podziały, jakie dotykają ludzkość. Wreszcie, biskup jest świadkiem nadziei, kiedy, naśladując Chrystusa, okazuje dobroć i współczucie wszystkim ludziom cierpiącym.

Ta sama ankieta ujawnia jednak, że biskup często bywa postrzegany jako administrator lub pośrednik, który nie wyraża swych własnych opinii, lecz cudze. Skłania nas to do zastanowienia się, zarówno na szczeblu lokalnym, jak i w skali ogólnoświatowej, nad naszym sposobem organizacji i działania, a także nad metodami odziedziczonymi z przeszłości, które należałoby zmienić, aby lepiej głosić dzisiaj Ewangelię. Krótko mówiąc, chodzi jakby o «zrewidowanie» obrazu biskupa, aby bardziej widoczny był w nim wizerunek Dobrego Pasterza i Sługi umywającego stopy swoim uczniom.

opr. mg/mg

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama