E-konwergencja

Targi Consumer Electronic Show 2001



Ciekawostki | Dvd,Mp3 | Ebiznes | Gry komputerowe | Internet | Kościół i Internet | Oprogramowanie | Sprzęt |


E-konwergencja

Robert Hajduk

Na styczniowych targach Consumer Electronics Show 2001 w Las Vegas odbyła się wielka parada elektronicznych gadżetów.

W dniach 6-9 stycznia 2001 r. w Las Vegas odbywały się największe targi elektroniki użytkowej na świecie - Consumer Electronics Show (CES). Ekspozycje 1800 wystawców odwiedziło ponad 110 tys. osób. O ile jesienne targi Comdex Fall 2000 wyznaczyły kierunek - Internet bez kabli. (Więcej w artykule: http://www.pcworld.com.pl/artykuly/1018.html), o tyle CES nie tylko potwierdziły tę tendencję, ale nawet ją pogłębiły. Niektórzy wręcz mówili o "e-konwergencji".

Wielkie elektroniczne targi Consumer Electronics Show w Las Vegas rozpoczęły przemówienia szefów dwóch najważniejszych firm w branży. Bill Gates z Microsoftu ujawnił szczegóły konsoli X-Box oraz internetowej telewizji Ultimate TV. Zaś szef Intela, Craig Barrett, stwierdził, iż nadchodzi "era rozszerzonego peceta" (Extended PC Era). Jego zdaniem komputery staną się centrum domowej elektroniki, zestawów stereo i kina domowego DVD z jednoczesnym bezprzewodowym dostępem do Internetu poprzez szybką telefonię komórkową. Wkrótce - jak twierdzi - do ogólnoświatowej sieci będzie podłączonych miliard pecetów, a na rynek ma trafiać coraz więcej współpracujących z nimi wielofunkcyjnych urządzeń przenośnych. Barrett, ilustrując swą tezę, zaprezentował kieszonkowy, przenośny odtwarzacz MP3, zintegrowany z radiem FM, wyposażony w 128 MB pamięci Flash. Pozwala on na nagranie 20 godz. materiału dźwiękowego (np. wywiadu) lub zmagazynowanie 4 godz. utworów muzycznych.

Parada e-gadżetów

Najlepszym przykładem ilustrującym postępującą konwergencję w sektorze cyfrowych urządzeń elektroniki użytkowej jest urządzenie SPH-S100, zaprezentowane przez koncern Samsung. Wygląda ono jak naręczny zegarek z dużym elektronicznym cyferblatem. Podaje głosem godzinę, rozumie dźwiękowe komendy i umożliwia nagrywanie notatek. W urządzenie wbudowano też telefon komórkowy. Samsung Electronics America przedstawił też serię optycznych dysków, stworzonych wspólnie z firmą DataPlay. Są one 4 razy mniejsze od konwencjonalnych, ale mieszczą 500 MB danych. Dzięki niewielkim rozmiarom dyski te będą stosowane jako nośnik danych w cyfrowych asystentach PDA i telefonach komórkowych, będących jednocześnie odtwarzaczami MP3. Pierwszym producentem, który już na targach zademonstrował tego typu zestawy, jest kalifornijska firma E.Digital. Zaprezentowała ona także "przenośną szafę grającą" wielkości talii kart, wyposażoną w dysk o pojemności 10 GB.

Kilkudziesięciu producentów pokazało samochodowe radia satelitarne, oferujące dostęp do Internetu. Oprócz uprzyjemniania podróży i możliwości komunikacji z innymi ludźmi, mają one ułatwić znajdowanie właściwej drogi w nieznanym terenie albo unikanie korków wielkich metropolii. Możliwe stanie się zdalnie zarządzanie takim urządzeniem właśnie przez Internet. Przykładem tego jest programowalne urządzenie Motoroli. System IRadio przypomina zwykłe radio samochodowe. Pozwala na zaprogramowanie kilku profili dla każdego członka rodziny z ulubionymi stacjami, ich lokalizacją, rodzajem muzyki, czasem przełączania oraz funkcjami komunikacyjnymi. Czynności te można wykonać poprzez stronę WWW: w samochodzie wystarczy tylko włączyć odbiornik i słuchać własnoręcznie przygotowanego profilu radiowego. Ponadto urządzenie będzie wykonywało komendy głosowe (np. wybór stacji). Może też znaleźć zastosowanie jako interfejs telefonu komórkowego (zestaw hands-free). W sprzedaży powinno pojawić się za 18-24 miesięcy.

Z kolei znany dostawca branży motoryzacyjnej, firma Delphi Automotive Systems, zapowiada Communiport Rear-Seat Entertainment System. Ten zestaw przeznaczony dla producentów samochodów pozwoli im na łatwe montowanie w nich odtwarzaczy DVD. Pasażerowie tylnych siedzeń nawet w czasie jazdy będą mogli oglądać odtwarzane z płyt filmy. Już w lutym powinny pojawić się pierwsze egzemplarze z 7" kolorowym wyświetlaczem w cenie ok. 1,5 tys. USD. Być może w dziedzinie DVD doczekamy się też kolejnego skoku technologicznego. Koncern National Semiconductor zamierza bowiem zintegrować układy sterujące elektroniką odtwarzacza DVD w jednym chipie. Oznaczałoby to ogromną obniżkę kosztu tej technologii, dzięki czemu większość urządzeń kina domowego stałaby się dostępna dla przeciętnie zarabiających.

AGD: technologie przyszłości

Na targach Consumer Electronics Show w Las Vegas zaprezentowano rozwiązania do bezprzewodowego podłączania do Internetu. W tym celu wykorzystano radiowy standard IEEE 802.11B, zapewniający przesył danych z prędkością dochodzącą do 11 Mb/s. Według prognoz firmy analitycznej The Yankee Group tylko w Stanach Zjednoczonych w roku 2002 będzie 10 mln gospodarstw korzystających z tych rozwiązań.

Firma US Robotics, znana dotychczas z wytwarzania zwykłych modemów, zaprezentowała zestaw Wireless Network Starter Set. Pozwala on na połączenie za pośrednictwem fal radiowych dwóch pecetów. Cenę urządzeń wyznaczono na 349 USD. Pakiet zawiera specjalne karty PCI z wbudowaną anteną. Do podłączenia trzeciego komputera trzeba dokupić dodatkową kartę w cenie 189 USD. Z kolei firma Linksys zaprezentowała kilka własnych kart do bezprzewodowego łączenia komputerów: Instant Wireless PC Card (129 USD), Instant Wireless Access Point (249 USD) i Instant Wireless PCI (49 USD). Dzięki stacji Linksys Instant Wireless Access Point można bez kabli połączyć 30 komputerów: zarówno desktopów, jak i laptopów.

Inny producent, firma 2Wire zaprezentowała dwa własne rozwiązania. Pierwsze, HomePortal 100W, kosztuje 399 USD. Jest to brama do Internetu, spełniająca jednocześnie rolę routera, huba i firewalla. Urządzenie podłączane jest do modemu kablowego albo innego zewnętrznego przyłącza do sieci. W cenie 599 USD można nabyć HomePortal 1500W, działający z wbudowanym modemem DSL (Digital Subscriber Line). Urządzenie HomePortal pozwala na podłączenie do Internetu 250 komputerów jednocześnie i znajdzie zastosowanie głównie w biurach. Na targach CES nie zabrakło też propozycji dla użytkowników indywidualnych. Platforma SimplePad firmy Simple Devices pozwoli na zbudowanie bezprzewodowej sieci w domu. Bez potrzeby łączenia urządzeń kablami będzie można postawić webowy serwer i prowadzić transmisje strumieniowe. Zestaw ten może przekazać sygnał alarmowy do głośników w domu albo wysłać komunikat pod wskazany adres internetowy.

Firma BeAtHome pokazała kompleksowy system zarządzania domem przez Internet. Po zalogowaniu na odpowiednią stronę można sterować temperaturą, oświetleniem czy otwieraniem okien. System pozwala również na podjęcie pewnych działań w razie wystąpienia zagrożeń, np. pojawienia się dymu. Podobny rozwiązania przedstawiła firma Coactive Networks. Jej system Coactive Energy Bundle ma jednak na celu przede wszystkim zarządzanie energią. Monitoruje on temperaturę, energię elektryczną i pracę urządzeń elektrycznych oraz zużycie wody w domu. Wszelkie dane można przeglądać i zmieniać ustawienia poprzez WWW i WAP.

W ofercie producentów znalazło się też wiele drobiazgów, takich jak Mosaic, czyli uniwersalny pilot firmy Universal Electronics. Jako podręczne urządzenie z ekranikiem dotykowym pozwala on na sterowanie wszelkimi urządzeniami w domu czy biurze oraz surfowanie za pomocą telewizora. Nokia zaś planuje, oprócz telefonów z dostępem do Internetu (3390, 8200 i 7190), wprowadzić do sprzedaży Media Terminal Infotainment Center. Ma to być informatyczne centrum rozrywki, pozwalające w jednym miejscu gromadzić i organizować wszelkie media cyfrowe. Będzie to przystawka do telewizora, umożliwiająca pobieranie filmów na żądanie (video-on-demand), odtwarzanie plików MP3, współpracę z cyfrowymi aparatami fotograficznymi i dostęp do Internetu.

Innowacje 2001

W ostatnim dniu imprezy ogłoszono zwycięzców konkursu Innovations 2001 na przełomowe urządzenia zaprezentowane na targach. Spośród 20 kategorii za najciekawsze można uznać DataPlay Digital Media w dziedzinie nośników danych, procesor Crusoe Smart firmy Transmeta, domowy portal HomePortal firmy 2Wire, Wrist Camera Watch Casio, będącą połączeniem naręcznego zegarka i aparatu cyfrowego, satelitarny system DirectTV firmy TiVo, technologię telewizji wysokiej rozdzielczości HDTV Panasonica oraz w dziedzinie bezprzewodowej komunikacji: aparat Timeport 270 Motoroli.

Na zakończenie szef Amazon.com, Jeff Bezos, stwierdził, iż elektronika użytkowa jest obecnie najszybciej rosnącym segmentem produktów w jego sklepie internetowym. Według danych organizatora targów CES, firmy Consumer Electronics Association, sprzedaż odtwarzaczy DVD i MP3, kamkorderów oraz innych przenośnych urządzeń elektronicznych osiągnęła w ubiegłym roku tylko w Stanach Zjednoczonych wartość 90 mld USD. Wzrosła tym samym o 10%. Na rok 2001 przewidywane są obroty rzędu prawie 100 mld USD. Ameryka, a z nią cały świat oszalały na punkcie e-gadżetów.

opr. JU/PO

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama