s這dki cukiereczek
Strona g堯wna Opoki | Liturgia na dzi | Baza Mszy 鈍. | Porozmawiajmy o wierze | 砰cie Ko軼io豉 | Jan Pawe II | Do陰cz do grona darczy鎍闚

Opoka jest przydatna? Wp豉 darowizn
Zapraszamy do czytelni Wed逝g autor闚 Wed逝g dziedzin Wed逝g temat闚 Wyszukaj Na zakupy!





Audiobooki w odcinkach




Wiadomo軼i


 


Ks. Stanis豉w Ho這dok

名I邛Y PIUS V

Urodzi si 17 I 1504 r. w miejscowo軼i Bosco ko這 Aleksandrii w p馧nocnej Italii. Jego rodzice, Pawe Ghislieri i Dominika Augeria, nadali synowi na chrzcie imi 鈍. Micha豉 Archanio豉. Rodzice Micha豉 byli bardzo ubodzy i nie sta ich by這 na kszta販enie syna. Ma造 Micha musia pa嗆 owce. Dopom鏬 mu pan Bastone, bogaty mieszkaniec rodzinnej miejscowo軼i Bosco. Tak wi璚 Micha w wieku 14 lat m鏬 zdobywa wiedz w konwencie dominikan闚 w Voghera, nast瘼nie po czterech latach wst徙i do nowicjatu tego zakonu. Maj帷 24 lata, w roku 1528, otrzyma 鈍i璚enia kap豉雟kie. By zdolnym, pracowitym, pobo積ym i gorliwym studentem. Dlatego te ojcu Micha這wi od samego pocz徠ku zlecano pe軟ienie r騜nych funkcji w zakonie dominika雟kim: lektora teologii (czyli wyk豉dowcy), przeora, prowincja豉 Lombardii oraz inkwizytora papieskiego (walka z herezjami) w diecezjach: Como i Bergamo. Jako inkwizytor zapozna si z kardyna貫m Piotrem Carafa, p騧niejszym papie瞠m Piusem IV. Na propozycj kardyna豉 papie Juliusz III mianowa w roku 1551 gorliwego ojca Micha豉 komisarzem inkwizycji rzymskiej. W pi耩 lat p騧niej zosta on biskupem diecezji Nepi i Sutri, nast瘼nie w 1557 r. kardyna貫m i wielkim inkwizytorem. Za czas闚 papie瘸 Piusa IV kardyna Micha znalaz si w nie豉sce, dlatego te odda si w tym czasie dzie逝 reformy Zakonu Barnabit闚 oraz gorliwej pracy w nowej diecezji Mondovi, kt鏎ej rz康y powierzono mu w roku 1560.

Po 鄉ierci Piusa IV kardyna這wie, za namow 鈍. Karola Boromeusza, wybrali nowym nast瘼c 鈍. Piotra kardyna豉 Micha豉 Ghislieri, kt鏎y wybra sobie imi bezpo鈔edniego poprzednika. Imi Pius oznacza: pobo積y, 篡czliwy, oddany (g堯wnie Bogu). Nowy papie, tak jak to praktykowa w poprzednich latach, nadal 篡 w mniszej prostocie i ub鏀twie. Od pocz徠ku swojego pontyfikatu bardzo stara si wprowadzi w 篡cie uchwa造 Soboru Trydenckiego (1545-1563). Najpierw zreformowa kolegium kardynalskie, do kt鏎ego grona wprowadzi ludzi dobrych, pobo積ych, gorliwych i rozumiej帷ych potrzeb posoborowych reform w Ko軼iele katolickim. Doprowadzi do ko鎍a reform kurii rzymskiej, ustanawiaj帷 nowe urz璠y, reorganizuj帷 dawne i zwalniaj帷 z poszczeg鏊nych dykasterii ludzi niekompetentnych i niegodnych. Energicznie domaga si zachowania klauzury zakonnej, poleci biskupom, aby na d逝窺zy czas nie opuszczali swoich diecezji, a proboszczowie - parafii. Biskupi otrzymali polecenie odbywania cz瘰tych wizytacji parafii w swoich diecezjach oraz zak豉dania u siebie seminari闚 duchownych w celu odpowiedniego przygotowania kandydat闚 do kap豉雟twa. W celu o篡wienia duszpasterstwa i pog喚bienia przez wiernych prawd wiary katolickiej i zasad moralno軼i chrze軼ija雟kiej wyda papie w roku 1566 Katechizm Rzymski, g堯wnie przeznaczony dla proboszcz闚. Na wz鏎 tego katechizmu b璠 p騧niej wydawane specjalne katechizmy dla dzieci i m這dzie篡. Pius V rozpocz掖 realizacj reformy liturgicznej w Ko軼iele zapowiedzianej na wspomnianym Soborze Trydenckim. Wraz z reform papie瘸 Piusa V liturgia rzymska stawa豉 si nie tylko jedn dla ca貫go Ko軼io豉, ale te i jednolit. W roku 1568 opublikowano zreformowany Brewiarz Rzymski, a w dwa lata p騧niej - Msza Rzymski. Obie ksi璕i liturgiczne zosta造 w Ko軼iele katolickim 篡czliwie przyj皻e. Papie wyni鏀 do godno軼i doktor闚 Ko軼io豉 czterech przedstawicieli Ko軼io豉 wschodniego (chc帷 pozyska 篡czliwo嗆 prawos豉wia), mianowicie: 鈍. Bazylego Wielkiego, 鈍. Grzegorza z Nazjanzu, 鈍. Grzegorza z Nyssy i 鈍. Jana Chryzostoma oraz wprowadzi ich imiona do liturgii, na wz鏎 czterech wielkich doktor闚 Ko軼io豉 zachodniego: 鈍. Ambro瞠go, 鈍. Hieronima, 鈍. Augustyna i 鈍. Grzegorza Wielkiego. Tak瞠 w tym czasie (1567) do grona doktor闚 Ko軼io豉 zosta zaliczony 鈍. Tomasz z Akwinu, zacz皻o te publikowa drukiem jego dzie豉. Papie ze wszech miar popiera dzie這 misyjne, wysy豉nie misjonarzy do Ameryki, Azji i Afryki. On r闚nie zainicjowa budow s造nnego ko軼io豉 Al Gesu (Imienia Jezus) w Rzymie, od kt鏎ego bierze pocz徠ek nowy styl w sztuce, mianowicie barok. Wystawi wiele szk馧, szpitali i przytu趾闚. Pius V prowadzi te dzia豉lno嗆 polityczn, chocia nie tak skutecznie jak reform Ko軼io豉. Zdo豉 miedzy innymi zorganizowa antytureck koalicj (Turcy zagra瘸li Europie i chrze軼ija雟twu), dzi瘯i czemu dosz這 do zwyci瘰kiej bitwy morskiej nad nimi po Lepanto w Zatoce Korynckiej w dniu 7 X 1571 r. Nale篡 wspomnie, 瞠 w tym czasie papie zmobilizowa do modlitwy w intencji zwyci瘰twa nad Turkami wiele bractw r騜a鎍owych. Sam odbywa w Rzymie procesje pokutne z ludem rzymskim, podczas kt鏎ych noszono cudowny obraz Matki Bo瞠j Salus populi romani (Zbawienie ludu rzymskiego) i odmawiano modlitw r騜a鎍ow. Dla uczczenia zwyci瘰twa i podzi瘯owania Matce Bo瞠j Pius V wprowadzi specjalne 鈍i皻o Zwyci瘰twa Dziewicy Maryi, obchodzone obecnie jako wspomnienie Matki Bo瞠j R騜a鎍owej w dniu 7 pa寮ziernika.

Ojciec 安i皻y Pius V, zaopatrzony 鈍i皻ymi sakramentami i z modlitw na ustach, odszed do Pana pe貫n zas逝g i w opinii 鈍i皻o軼i 1 V 1572 r. Pochowano go w ubogim habicie dominika雟kim w bazylice Matki Bo瞠j Wi瘯szej w Rzymie. Zosta beatyfikowany w roku 1672, natomiast kanonizacja mia豉 miejsce w roku 1712. W ikonografii przedstawia si 鈍. Piusa V w stroju papieskim, z tiar na g這wie, trzymaj帷ego otwart ksi璕 oraz r騜aniec (W. Zaleski, H. Fros, O. Wimmer, H. Melzer, J. Drozd)

Liturgiczny obch鏚 ku czci 鈍. Piusa V papie瘸 przypada na dzie 30 kwietnia i ma rang wspomnienia dowolnego. Nasze przypatrywanie si 鈍i皻emu papie穎wi zako鎍zmy mszaln modlitw:

"Panie Bo瞠, Ty da貫 Ko軼io這wi 鈍i皻ego Piusa, papie瘸, aby broni wiary i czuwa nad odnow liturgii, spraw za jego wstawiennictwem, aby鄉y uczestniczyli w 鈍i皻ych obrz璠ach z 篡w wiar i gor帷 mi這軼i"


opr. ab/ab








 wy郵ij znajomym

Zobacz tak瞠:
Papie Franciszek, Wsp鏊na modlitwa za wszystkich chrze軼ijan
Ewa Wipszycka, Drugi dar Nilu: Egipt - ojczyzna mnich闚
Marek Chmielewski SDB, Maj ksi璠za Bosko
Marek Chmielewski SDB, Kochali Boga i ziemi ojczyst
Marek Chmielewski SDB, Nauczanie religii
Papie Franciszek, Ekumenizm cierpienia
Benedykt XVI, Ewangeliczny zaczyn w 篡ciu pojedynczych os鏏 i wsp鏊not
Jaros豉w W御owicz SDB, Historia - zwiastunka przysz這軼i
Arnulf Zitelmann, Cezarea Nadmorska
Arnulf Zitelmann, Tobit (wst瘼)
Komentarze internaut闚:

Doskone貫 (Zdziebe, 2006-01-27 10:46:44)
 mi si podoba ta...  wi璚ej   skomentuj t wypowied

Benedykt XVI | Biblioteka audio i wideo | Czytelnia | Dane nt. Ko軼io豉 | Edukacja Ekonomiczna | Felietony, komentarze | Filozofia | Galeria zdj耩 | Inne nauki |
Europa, Polska, Ko軼i馧 | Internet i komputery | Jan Pawe II | Katalog adres闚 | Katechetom i duszpasterzom | Kultura | Ksi璕arnia religijna | Liturgia - na dzi i na niedziele | Mapa serwisu | Msze 鈍. - gdzie, kiedy? | Nauczanie | Noclegi w Polsce | Noclegi, hotele w Polsce | Nowo軼i na naszych stronach | Papie Franciszek | Pielgrzymki piesze - ePielgrzymka | Rekolekcje | Rodzina | Sekty | Serwis informacyjny | S這wnik | Sonda | 安i璚i patroni | Szukaj | Tapety i dzwonki religijne | Teologia | Tw鎩 g這s w dyskusji | Varia | 砰cie Ko軼io豉