s這dki cukiereczek
Strona g堯wna Opoki | Liturgia na dzi | Baza Mszy 鈍. | Porozmawiajmy o wierze | 砰cie Ko軼io豉 | Jan Pawe II | Do陰cz do grona darczy鎍闚

Opoka jest przydatna? Wp豉 darowizn
Zapraszamy do czytelni Wed逝g autor闚 Wed逝g dziedzin Wed逝g temat闚 Wyszukaj Na zakupy!





Audiobooki w odcinkach




Wiadomo軼i


 


ANDRZEJ SUJKA

安i皻a siostra Faustyna Kowalska
SEKRETARKA BO浩GO MIΜSIERDZIA

Ksi璕a 安i皻ych

© Copyright by Wydawnictwo "M", Krak闚 2001
ISBN 83-7221-317-8

Wydawnictwo "M", ul. Zamkowa 4/4, 30-301 Krak闚, tel./fax (012) 269-34-62, 269-32-74, 269-32-77 http://www.wydm.pl, e-mail: wydm@wydm.pl

W Betlejem or璠zia Bo瞠go mi這sierdzia

Tak dzi m闚i si o diecezjalnym (od 30 kwietnia 2000 roku) sanktuarium Mi這sierdzia Bo瞠go w P這cku. A jest to zwyk豉 przyklasztorna kaplica, w kt鏎ej w Roku Wielkiego Jubileuszu do sto逝 Pa雟kiego przyst徙i這 46 tysi璚y komunikuj帷ych. Ka盥ego dnia na Godzin Mi這sierdzia przychodzi oko這 stu os鏏. Nabo瞠雟two zaczyna si od kr鏒kiego rozwa瘸nia m瘯i i 鄉ierci Pana Jezusa, p騧niej nast瘼uj modlitwy w konkretnych intencjach. Msze 鈍i皻e dzi瘯czynne i liczne wota w gablotach przy o速arzu 鈍iadcz, i jest to miejsce 豉sk Bo篡ch. Kaplic nawiedzaj nie tylko mieszka鎍y P這cka, nie tylko Polacy z ca貫go kraju, r闚nie cudzoziemcy, chocia P這ck nie jest tak znany, jak stolica kultu Bo瞠go Mi這sierdzia krakowskie ζgiewniki.

Do P這cka 鈍i皻a s. Faustyna przyjecha豉 w maju 1930 roku wewn皻rznie oczyszczona i przygotowana do ponoszenia najwi瘯szych ofiar. Zosta豉 przydzielona do pracy w kuchni. Odda豉 si tej pracy bez reszty, ale nie mia豉 wystarczaj帷ych si, 瞠by jej podo豉. Zacz窸a podupada  na zdrowiu. Wys豉no j na kilka miesi璚y do pobliskiej wsi, 瞠by mog豉 odpocz望 i nabra si. Po powrocie do P這cka podj窸a prac w piekarni i sklepie z pieczywem. Z tego miasta wyjedzie w listopadzie 1932 roku i ju nigdy do nie wr鏂i. A w豉郾ie w P這cku zosta豉 aposto趾 Mi這sierdzia Bo瞠go.

* * *

Wszystkie jej wcze郾iejsze do鈍iadczenia, cierpienia i rado軼i duchowe, rozmowy z Panem wszech鈍iata, charyzmaty kt鏎e otrzyma豉, by造 preludium przed spotkaniem z Jezusem Mi這siernym w dniu 22 lutego 1931 roku w celi klasztoru si鏀tr Matki Bo瞠j Mi這sierdzia przy Starym Rynku 14/18.

Tutaj us造sza豉:

Wymaluj obraz wed逝g rysunku, kt鏎y widzisz, z podpisem: Jezu, ufam Tobie.

Dzi rozsypa造 si po ca造m 鈍iecie reprodukcje obrazu Jezusa Mi這siernego. Znamy je dobrze. Jedne s dzie豉mi sztuki, inne zwyk造mi malowid豉mi. Wisz w kaplicach, ko軼io豉ch i domach katolickich, wygl康aj z po鄴趾造ch modlitewnik闚, brewiarzy i ksi捫ek religijnych, zaw璠rowa造 do miejsc pracy, wielu nosi je przy sobie, jak najbli瞠j serca. Przypominaj o konieczno軼i pe軟ego zaufania Zbawicielowi ka盥ego cz這wieka i 鈍iata ca貫go, o potrzebie odmawiania koronki do Mi這sierdzia Bo瞠go. Kt鏎y z tych wizerunk闚 jest oryginalny, autentyczny?

畝den, i wszystkie. Niepowtarzalny, oryginalny w pe軟ym tego s這wa znaczeniu obraz Jezusa Mi這siernego pozosta w duszy 鈍i皻ej Faustyny, w jej oczach, umy郵e i sercu. Kiedy Siostra zobaczy豉 pierwszy obraz, namalowany wed逝g jej wskaz闚ek przez malarza Eugeniusza Kazimirowskiego trzy lata p騧niej w Wilnie, rozp豉ka豉 si. Tak bardzo Jezus na tym obrazie nie by podobny do Chrystusa, kt鏎ego ogl康a豉 w swoim widzeniu.

Dziwnie uk豉da豉 si historia powstawania obrazu, zar闚no w wymiarze najbardziej konkretnym, jak i w p豉szczy幡ie stopniowego odkrywania jego najg喚bszego sensu. Bo i sama siostra Faustyna po pierwszym objawieniu nie wszystko wiedzia豉 o jego tre軼i, aczkolwiek w tamten mro幡y wiecz鏎 1931 roku sta豉 si powierniczk, aposto趾 i sekretark Mi這sierdzia Bo瞠go.

Opowiedzia豉 wi璚 najpierw spowiednikowi, 瞠 ukaza si jej Jezus, kt鏎y jedn r瘯 mia uniesion do b這gos豉wie雟twa, a drug dotyka bia貫j szaty na piersiach. Istotne by造 dwa promienie wychodz帷e z uchylenia szaty blady i czerwony. Chocia nie umia豉 malowa, powt鏎zy豉 polecenie Zbawiciela, 瞠 ma namalowa obraz z podpisem "Jezu, ufam Tobie". Pragnieniem Chrystusa m闚i豉 dalej Siostra jest, aby kult obrazu rozwija si stopniowo, najpierw w zgromadzeniu, p騧niej na ca造m 鈍iecie. Zrelacjonowa豉 te pierwsze duchowe obietnice zwi您ane z czci obrazu Jezusa Mi這siernego. Sama nie mia豉 瘸dnych w徠pliwo軼i, zrobi豉 co do niej nale瘸這. Wszystkie pytania, kt鏎e si z czasem pojawi, nie b璠 wychodzi od niej.

Kap豉n zasiadaj帷y w imieniu Chrystusa za kratkami konfesjona逝 pr鏏owa j przekona, 瞠 sens wizji sprowadza si do tego, aby ona sama malowa豉 obraz Bo篡 w swojej duszy. Nic wi璚ej. Interpretacja niby logiczna, przecie siostra Faustyna nigdy nie bra豉 p璠zla do r彗, oraz poniek康 prorocza jako 瞠 arty軼ie malarzowi nie uda si "wydoby" z niej w pe軟i tego, co zobaczy豉.

Riposta Pana Jezusa by豉 natychmiastowa. Gdy tylko Faustyna odesz豉 od konfesjona逝, us造sza豉 wyra幡ie g這s, 瞠 w jej duszy Jego obraz jako Jezusa Mi這siernego ju jest. On zosta jej dany, ju nie musia豉 nic "w sobie malowa". Na tym zreszt Chrystus nie poprzesta. Ods這ni kolejne elementy kultu Mi這sierdzia Bo瞠go, wysun掖 dalsze 膨dania. Wcze郾iej ju obieca, 瞠 sam b璠zie broni duszy ka盥ego cz這wieka, szczeg鏊nie w godzinie 鄉ierci, przed pot瘼ieniem wiecznym, o ile zaanga簑je si on w kult Mi這sierdzia Bo瞠go. Teraz wyrazi pragnienie, aby konkretny obraz, zgodny z wizj siostry Faustyny, zosta po鈍i璚ony w pierwsz niedziel po Wielkanocy i 瞠by ta niedziela sta豉 si 鈍i皻em Mi這sierdzia Bo瞠go. Przy tej okazji powiedzia o swoim b鏊u z powodu braku zaufania wobec Niego, zw豉szcza ze strony duchowie雟twa.

C騜 w tej sytuacji mog豉 zrobi siostra Faustyna? Zg這si豉 si do prze這穎nej. Tak zacz窸a realizowa swoj najwa積iejsz misj 篡ciow zwi您an z przekazywaniem or璠zia o Bo篡m Mi這sierdziu. Dokonywa tego b璠zie niejako w toku wewn皻rznych duchowych zmaga, pod presj szykan ze strony otoczenia i 鄉iertelnej choroby, kt鏎a zako鎍zy jej kr鏒kie 篡cie. Lecz co najwa積iejsze, przez ca造 czas b璠zie przekazywa wy陰cznie spowiednikom i prze這穎nym oraz zapisywa w Dzienniczku to, czego dowie si w swoich wizjach, do czego zostanie natchniona, co dotknie jej duszy jako cierpienie czy jako rado嗆.

* * *

W tym czasie postrzegano siostr Faustyn jako m這d, piegowat zakonnic, kt鏎a bardzo dba豉 o schludno嗆 zewn皻rzn, by豉 dyskretna, jej spos鏏 odnoszenia si do innych naznaczony by dostoje雟twem. Nigdy nie pr鏏owa豉 skupi na sobie uwagi. Z t sam prostot i naturalno軼i zwraca豉 si do prze這穎nych, innych si鏀tr i 鈍ieckich. Proszona o rad, trafnie rozstrzyga豉 w徠pliwo軼i. Ulubionym jej powiedzeniem by這 zdanie: id za prawd. W tym nie uznawa豉 瘸dnych kompromis闚.

Kieruj帷 si przykazaniem mi這軼i, modli豉 si i cierpia豉 za dusze czy嗆cowe, za bli幡ich, za umi這wan Ojczyzn, za Ko軼i馧 i ca造 鈍iat. Chocia by豉 oskar瘸na o histeri, fanatyzm i egzaltowane wizjonerstwo, ze spokojem znosi豉 pom闚ienia. By豉 鈍iadoma swego wybrania, a do鈍iadczenia mistyczne jedynie ugruntowa造 jej naturaln pokor. Pisa豉 g喚bokie wiersze religijne, aczkolwiek by造 one s豉be z formalnego punktu widzenia.

By豉 zakonnic, kt鏎a nie otrzyma豉 jeszcze 郵ub闚 wieczystych, ale B鏬 ju przeprowadzi j przez noc zmys堯w i noc ducha. Po p馧tora roku jak ju wiemy ten stan min掖. Podobne prze篡cia b璠 jednak powraca zawsze, gdy 鈍i皻a Faustyna b璠zie podejmowa praktyki ekspiacyjne za cudze grzechy. B璠zie te do鈍iadcza cierpie duchowych i moralnych zwi您anych ze swym g堯wnym pos豉nnictwem, wynikaj帷ym z g喚bokiego poznania tajemnicy Mi這sierdzia Bo瞠go. B鏬 szczodrze obdaruje j charyzmatem kontemplacji, ca趾owitego zatopienia w Nim samym. 安i皻a ju wkr鏒ce zostanie obdarowana dalszymi widzeniami nadprzyrodzonymi zewn皻rznymi, wewn皻rznymi i przez sen, niewidzialnymi stygmatami na r瘯ach, nogach i w boku, darem proroctwa, zw豉szcza na temat rozwoju kultu Mi這sierdzia Bo瞠go, oraz otrzyma 豉sk mistycznych za郵ubin z Chrystusem. Prze篡je wizj piek豉. B璠zie do鈍iadczana przez szatan闚, kt鏎zy na r騜ne sposoby podejm pr鏏y zniszczenia dzie豉 Mi這sierdzia, zapocz徠kowanego przez 鈍i皻 Faustyn.

* * *

Wszystkie dobra, kt鏎e kszta速owa造 duchowo嗆 Krakowskiej Mistyczki, sta造 si elementami wielkiej mozaiki nowego dzie豉 duszpasterskiego: kultu Mi這sierdzia Bo瞠go. Niezwyk貫 jest to, i niejako tkwimy w 鈔odku zjawiska, o kt鏎ym nie donosz media, a kt鏎e przybiera na sile, zw豉szcza od beatyfikacji i kanonizacji siostry Faustyny. Jeszcze nie tak dawno do鈍iadczeni duszpasterze m闚ili: s豉bnie nabo瞠雟two czerwcowe i kult do Serca Pana Jezusa, dlaczego mia豚y rozwija si kult Mi這sierdzia Bo瞠go. Intuicja pasterska Jana Paw豉 II kaza豉 mu sformu這wa tez, 瞠 dzisiejszemu 鈍iatu najbardziej potrzebna jest modlitwa o Mi這sierdzie Bo瞠.


opr. mg/mg





Copyright © by Wydawnictwo "m"






 wy郵ij znajomym

Zobacz tak瞠:
Antonella Lumini, Aposto趾a Ducha 安i皻ego
Agnieszka Wawryniuk, Modlitw dzie zaczynam
Konferencja Episkopatu Polski, 砰cie konsekrowane i chrzest Polski. 1050 lat wsp鏊nych dziej闚
Mateusz Wyrwich, "On ci przeprowadzi"
Patricia Murray, Do czego s逝膨 kanonistki
Gra篡na Starzak, Film to doskona貫 narz璠zie edukacyjne
Ma貪orzata Zaj帷, Agnieszka Wawryniuk, Pewno嗆 przysz豉 podczas Pasterki
Agnieszka Buga豉, Niemowlak z Betlejem
Isabella Farinelli, Ewolucja ikony teologicznej
Maciej Zinkiewicz OFMCap, Grzesznik drugim Chrystusem?
Komentarze internaut闚:

安i皻a z okolic Solwaju (Osad z solwajowskich osadnik闚, 2004-04-17 22:17:24)
 My郵, 瞠 ta...  wi璚ej   skomentuj t wypowied

     kochana siostra Faustyna (anglistka25, 2006-10-16 21:58:47)
 hehehe kosciolowi...  wi璚ej   skomentuj t wypowied

鈍i璚i (Karol, 2002-07-25 14:56:45)
 szczerze m闚i帷 mam...  wi璚ej   skomentuj t wypowied

Benedykt XVI | Biblioteka audio i wideo | Czytelnia | Dane nt. Ko軼io豉 | Edukacja Ekonomiczna | Felietony, komentarze | Filozofia | Galeria zdj耩 | Inne nauki |
Europa, Polska, Ko軼i馧 | Internet i komputery | Jan Pawe II | Katalog adres闚 | Katechetom i duszpasterzom | Kultura | Ksi璕arnia religijna | Liturgia - na dzi i na niedziele | Mapa serwisu | Msze 鈍. - gdzie, kiedy? | Nauczanie | Noclegi w Polsce | Noclegi, hotele w Polsce | Nowo軼i na naszych stronach | Papie Franciszek | Pielgrzymki piesze - ePielgrzymka | Rekolekcje | Rodzina | Sekty | Serwis informacyjny | S這wnik | Sonda | 安i璚i patroni | Szukaj | Tapety i dzwonki religijne | Teologia | Tw鎩 g這s w dyskusji | Varia | 砰cie Ko軼io豉