Zainteresowania i aktywności młodzieży

Czym zajmuje się współczesna młodzież? Co zabiera jej większość czasu? Czy jest to głównie komputer i komórka?

Opinie o polskiej młodzieży są dziś podzielone. Zresztą sami młodzi ludzie nie bardzo wiedzą, jacy są. Oko socjologa pozwala jednak dostrzec pewne zmiany, które zachodzą wśród młodego pokolenia. Podstawą do naszkicowania portretu polskiej młodzieży jest badanie, które pod koniec 2016 r. przeprowadziła Fundacja Centrum Badań Opinii Społecznej w 82 dziennych szkołach ponadgimnazjalnych

Młodzież ceni sobie czas wolny. Najwięcej tego czasu spędza na spotkaniach z przyjaciółmi i znajomymi (85 proc.). Sporą jego część przeznacza też na aktywność rozrywkową, głównie na wyjście na dyskotekę czy do klubu (22 proc.).

Jednak w ostatnich 3 latach miłośników tego typu rozrywek ubyło. Ponad jedna trzecia badanych (35 proc.) najchętniej przeznacza wolny czas na uprawianie sportu. Około jednej czwartej uczniów lubi spędzać czas na grach komputerowych (26 proc.) i na serfowaniu w Internecie (23 proc.). W porównaniu z 2013 r. nieco mniej uczniów swój wolny czas poświęca na lekturę (17 proc.) lub oglądanie telewizji (16 proc.). „Nicnierobienie” — spanie, leżenie — to preferowana forma spędzania wolnego czasu ponad jednej czwartej młodzieży (27 proc.) i jest to nieznacznie więcej niż kilka lat temu.

Internet jest dla młodzieży czymś powszechnym. Niemal wszyscy badani (99 proc.) mają do niego dostęp w domu. Uczniowie spędzają w sieci przeciętnie 4 godziny na dobę. To o godzinę dłużej niż w latach ubiegłych. Uczniowie najczęściej wykorzystują Internet do kontaktowania się ze znajomymi (77 proc.) i słuchania muzyki (73 proc.). Mniej więcej połowa badanych znaczną część swojego czasu on-line poświęca na oglądanie filmów i seriali (51 proc.). 49 proc. używa komputera w celu wyszukania informacji potrzebnych do szkoły czy do nauki. Do przeglądania treści związanych z zainteresowaniami — 45 proc. Niemal jedna trzecia badanych (30 proc.) spędza przeważnie ten czas w sklepach internetowych.

Generalnie rzecz ujmując, można powiedzieć, że trzy czwarte uczniów to typowi internauci. W przypadku jednej piątej korzystanie z sieci generuje problemy związane z jej nadużywaniem, natomiast 4 na 100 uczniów przejawia symptomy uzależnienia.

Jedną z form zainteresowań młodzieży, będącą jednocześnie inwestycją w siebie, jest nauka języków obcych. Dwie trzecie uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych (67 proc.) deklaruje, że zna przynajmniej jeden język obcy w takim stopniu, by porozumieć się z obcokrajowcem. Jest to wyższy wskaźnik niż 3 lata temu i ogólnie najwyższy w ostatnich 20 latach. Komunikatywna znajomość języka obcego dotyczy w przeważającej większości języka angielskiego. Porozmawiać z obcokrajowcem umiałoby w tym języku ponad 9 na 10 respondentów (93 proc.). Język niemiecki zna w takim stopniu zaledwie 16 proc. badanych. Jest to mniej niż w latach ubiegłych. Jeszcze gorzej przedstawia się sprawa z językiem francuskim. Na popularności zyskał natomiast hiszpański, którego znajomość deklaruje 5 proc. uczniów.

Jeśli zaś chodzi o przynależność młodzieży do grup, stowarzyszeń i organizacji, to można stwierdzić, że odsetek ten jest względnie stabilny w ostatnich kilku latach. Co trzeci badany jest członkiem jakiejś grupy (33 proc.). Najwięcej uczniów należy do różnych organizacji, związków oraz stowarzyszeń sportowych i klubów kibica (17 proc.). Na drugim miejscu plasują się kluby kulturalne i hobbystyczne (9 proc.). Trzecie miejsce zajmują organizacje i stowarzyszenia związane z działalnością społeczną (6 proc.). W porównaniu z poprzednią dekadą mniejsza jest skala członkostwa w organizacjach i stowarzyszeniach religijnych — deklaruje je obecnie 5 proc. badanych.

Udział młodzieży w zajęciach pozaszkolnych w ostatnich latach specjalnie się nie zmienił. 51 proc. uczęszcza na korepetycje z jakiegoś przedmiotu nauczanego w szkole. 41 proc. uczy się poza szkołą języka obcego, uczestniczy w kursie prawa jazdy lub w zajęciach sportowych. Popularność zajęć sportowych jest nie tylko większa niż w poprzednich badaniach, lecz także największa w ostatnim dwudziestoleciu. Blisko jedna czwarta uczniów (23 proc.) chodzi na kursy przygotowujące na studia. Od 2010 r. odsetek ten jest niższy niż w latach wcześniejszych, co wynika prawdopodobnie z faktu, że konkurencja o miejsce na wyższych uczelniach nie jest już tak duża jak wówczas. Nieco częstszy niż w przeszłości jest udział młodzieży w zajęciach artystycznych i informatycznych, deklaruje go niemal jedna piąta uczniów.

Niełatwo jest naszkicować przekrojowy portret polskiej młodzieży. Jej wizerunek nieustannie się zmienia, podobnie jak zmienia się młody człowiek w okresie dorastania. Spróbujemy to jednak zrobić za tydzień.

 

opr. mg/mg

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama