Poczytajmy. Jak rozwijać w dziecku pasję czytania

Dziecko, które czyta, jest potencjalnym dorosłym czytelnikiem, a więc to bardzo dobra inwestycja dla naszego społeczeństwa

Poczytajmy. Jak rozwijać w dziecku pasję czytania

Mariella Lunardi

Poczytajmy. Jak rozwijać w dziecku pasję czytania


stron: 64
format 130 x 210 mm
ISBN 978-83-7485-161-9


Krótki i praktyczny poradnik o wspólnym czytaniu książek z dziećmi. Zajmijmy wygodne miejsce i bądźmy po prostu przez jakiś czas razem. Okazja, aby się lepiej poznawać. Czytanie książek z dziećmi jest kluczem do wejścia w ich świat. Dobre rady, które przeczytasz w dwadzieścia minut i natychmiast możesz zastosować w praktyce.


FRAGMENT:

Wprowadzenie

Napisałam ten przewodnik o wspólnym czytaniu książek przede wszystkim dla tych rodziców, którzy mają dzieci jeszcze małe i pragną czytać na głos książki dla swoich pociech.

Przewodnik jest przeznaczony również dla tych dorosłych osób (nauczyciele, dziadkowie, ciocie…), które chcą opowiadać i czytać różne opowieści, tworząc w ten sposób wartościowe więzi z nieco starszymi dziećmi.

Chciałam nadać możliwie jak najszerszy charakter koncepcji czytania książek, która przewiduje serie strategii ożywiających ich lekturę, aby była ona przyjemna i wciągająca. Uważam, że relacje rodzinne i społeczne są bardzo ważne w naszym życiu, dlatego zwróciłam uwagę na afektywne współuczestnictwo, które może być tworzone przez wspólne czytanie książek. W naszych społecznościach ludzie czują brak relacji, które są przyczyną naszego dobrego samopoczucia i sprawiają, że czujemy się akceptowani i kochani. Pomagają również w pokonywaniu trudności. Inaczej mówiąc sprawiają, że rozwijamy się pod każdym względem.

Tak oto rodzi się koncepcja wspólnego czytania książek. Dzielę swój czas z tobą, aby nawiązać więzi poprzez wspólną lekturę.

W ostatnich latach mojej aktywności zawodowej jako nauczycielki zauważyłam, że w wielu rodzinach wzrasta zainteresowanie czytaniem książek dla własnych dzieci. Wzrasta świadomość znaczenia lektury w rozwoju osobistym.

Równocześnie spotkałam rodziców, którzy mają trudności w odnalezieniu właściwego sposobu realizacji powyższego wymogu. Przede wszystkim, aby było to upragnione i kochane przez dzieci, oraz żeby harmonizowało z programem nauczania szkolnego, gdzie przede wszystkim jest realizowany program nauczania czytania.

Prawdą jest, że w środowisku szkolnym od dawna podejmuje się różne działania, aby lektura książek była przyjemna. Również prawdą jest, że wszelkie dydaktyczne wysiłki szkoły wsparte działaniami rodziny uzyskają lepsze efekty.

Dlatego też rodzice powinni opanować pewne techniki wychowawcze, które będą mogły ukierunkować dziecko na uczenie się czytania książek, co powinno stać się codzienną praktyką, nie tylko oczekiwaną, ale i ukochaną. W niniejszej książce zostaną przedstawione niektóre z tych technik.

Kolejnym motywem, dla którego czułam chęć napisania dla wychowujących dzieci książkę o wspólnym czytaniu, jest przekonanie, że czytanie na głos może stać się jedną z przyczyn dialogu i rozmów w rodzinie oraz może tworzyć warunki do powstawania wyżej wymienionych postaw.

Często powtarzam, że rodzice są tak pochłonięci różnymi zajęciami, że nie są przygotowani, nie są wspierani, a nawet nie pomaga się im, by mogli znaleźć chwile, aby wspólnie z dziećmi prowadzić, jak to lubię nazywać, „rozmowy od serca”. Przeżywają „samotność wychowawczą”, ponieważ często są otaczani różnymi „sposobami wychowawczymi” proponowanymi przez mass media. Owe „metody” bez wątpienia są mało wiarygodne, ale trudno jest powstrzymać ich wpływ na życie dzieci.

Niniejszy przewodnik zawiera dobre rady, aby można było przekształcić czytanie książek na głos w lekturę wspólnotową, która tworzy warunki sprzyjające rozwijaniu dialogu w rodzinie.

Nie mogłam pominąć nadzwyczajnych konsekwencji dydaktycznych, które zachodzą wtedy, kiedy dziecko staje się czytelnikiem z pasją, dzięki nieopisanej miłości do lektury na głos lub innych doświadczeń płynących przy okazji takiego sposobu czytania.

Czytelnik jest wielkim skarbem dla wszystkich.
Czytanie to otworzenie oczu na świat, nie tylko ten realny, który nas otacza, ale też
na ten osobisty lub wyimaginowany.
Czytelnik zawsze chce coś wiedzieć.
Czytelnik łatwo może o coś zapytać.

Dziecko, które czyta, jest potencjalnym dorosłym czytelnikiem, a więc to bardzo dobra inwestycja dla naszego społeczeństwa.

Wspólne czytanie książek powoduje, że czytelnicy potrafią rozmawiać i stają się bardziej myślący.

Jest to bardzo dobrze zainwestowany czas każdego rodzica. To dobrze spędzony czas.

Niniejszy przewodnik jest bardzo prosty i szybki w zastosowaniu. Przewidziany czas przeczytania go to tylko 20 minut.

opr. aś/aś

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama