s這dki cukiereczek

Drogi Czytelniku portalu OPOKA.ORG.PL!

Czy zdarzy這 Ci si przeczyta w Internecie tekst, kt鏎y Ci poruszy? Wpisa貫 w wyszukiwarce pytanie i na naszej stronie znalaz貫 odpowied?

Opoka od pi皻nastu lat dociera do ka盥ego, aby dawa nadziej i umacnia wiar. Jest to mo磧iwe dzi瘯i ludziom takim jak Ty, kt鏎zy swoim darem wspomagaj dzie豉 Ko軼io豉.

"Nie samym chlebem 篡je cz這wiek, ale ka盥ym S這wem, kt鏎e pochodzi z ust Bo篡ch", m闚i Pismo 安i皻e. Chcemy dalej to S這wo g這si w Internecie, wierz帷, 瞠 nasza wsp鏊na praca zmieni Internet i ludzkie serca.

Przeka Ja軛u積 Wielkopostn dla Fundacji Opoka! Pom騜 wzrasta w wierze kolejnym pokoleniom!

Krzysztof Pi康這wski
Prezes Zarz康u Fundacji "OPOKA"

Do陰cz do grona Darczy鎍闚!

kwota
Wp豉caj帷 zgadzasz si na przetwarzanie danych w celu obs逝gi darowizny
Strona g堯wna Opoki | Liturgia na dzi | Baza Mszy 鈍. | Porozmawiajmy o wierze | 砰cie Ko軼io豉 | Jan Pawe II | Do陰cz do grona darczy鎍闚

Opoka jest przydatna? Wp豉 darowizn
Zapraszamy do czytelni Wed逝g autor闚 Wed逝g dziedzin Wed逝g temat闚 Wyszukaj Na zakupy!





Audiobooki w odcinkach





 


rozmowa z Krystyn

BYxM 名IADKIEM JEHOWY

- Mo瞠 powiesz kilka s堯w o sobie.

-Mam 23 lata, w豉郾ie uko鎍zy豉m studia, cztery lata by豉m 鈍iadkiem Jehowy, od pewnego czasu jestem w jednym z ruch闚 katolickich w Bia造mstoku.

- Pochodzisz z rodziny katolickiej, rodzice s katolikami...

-Tak, mam te zdecydowanie religijnych dziadk闚. Babcia wiele nam opowiada豉 i na podstawie wydarze z jej 篡cia mogli鄉y dostrzec jej 篡w wiar, odczytywa znaki ingerencji Boga w jej 篡cie. To w豉郾ie babcia uczy豉 mnie Boga. Rodzice jakby dziadkom pozostawili spraw wychowania religijnego dzieci.

- I kt鏎ego dnia spotka豉 安iadk闚 Jehowy?

-Najpierw przychodzili kilka razy do naszego domu. Wtedy ca造 ci篹ar rozmowy spoczywa na babci. Oczywi軼ie nie replikowa豉 cytatami z Pisma 安. Po prostu m闚i豉 o przywi您aniu do katolickiej tradycji, o swych prze篡ciach, w kt鏎ych znajdowa豉 篡ciowe potwierdzenie prawdziwo軼i wiary. My, dzieci, nie w陰czali鄉y si do rozmowy. Intrygowa這 mnie ich pismo Przebud嬈ie si, przyci庵aj帷e ilustracjami i prostymi artyku豉mi. Do嗆 sprytnie i przyst瘼nie redagowane. Te wizyty sprowokowa造 mnie do czytania Pisma 安i皻ego.

Potem uczy豉m si w szkole 鈔edniej w odleg造m mie軼ie wojew鏚zkim. Odczuwa豉m ju potrzeby duchowe, nie wiedzia豉m, co ze sob zrobi. Lekcje religii nie zach璚a造 do dyskusji. W dodatku, jako osoba do嗆 zamkni皻a, nie potrafi豉m dyskutowa w szerszym gronie. W klasie maturalnej, jeszcze przed Nowym Rokiem, do drzwi mojej stancji zastukali 安iadkowie Jehowy. Zaimponowali mi swobodnym wysnuwaniem wniosk闚 w oparciu o biblijne cytaty. Sama nie potrafi豉m dot康 powi您a r騜nych w徠k闚. Um闚ili鄉y si na nast瘼ne spotkanie, a potem na kolejne. Rozmowy by造 mi貫, bo przychodzili m這dzi ludzie, kt鏎zy, jak twierdzili, tak瞠 „poszukiwali prawdy”. Dyskusje prowadzili鄉y wed逝g ich ksi捫ki B璠ziesz m鏬 篡 wiecznie w raju na ziemi. Prosty uk豉d temat闚 z odno郾ikami do Pisma. Raz, potem dwa razy w tygodniu - i tak do wakacji.

- A jak reagowano w domu na wie軼i o tych spotkaniach?

-Niestety uwa瘸no, 瞠 jest to niegro幡e i przej軼iowe. Zreszt, wzorowa豉m si w豉郾ie na domu rodzinnym, gdzie rozmawiano z nimi.

- Jak w tym czasie wygl康a造 twoje praktyki religijne?

-Jeszcze kilka miesi璚y chodzi豉m do Ko軼io豉 i przyst瘼owa豉m do sakrament闚. Jednak potem sta豉m si bardziej radykalna. Na spotkaniach przekonano mnie, 瞠 Msza 鈍i皻a nie znajduje podstaw w Biblii, 瞠 nie maj uzasadnienia sakramenty, kult obraz闚 itd, a nauka Ko軼io豉 bezzasadnie opiera si na tradycji. Autorytet Ko軼io豉 zosta w moich oczach skutecznie podwa穎ny. Doszli鄉y do wniosku, 瞠 nale篡 g這si Dobr Nowin i 鈍iadczy. Wiele nie by這 trzeba. By豉m w闚czas w okresie m這dzie鎍zego zbuntowania. S康zi豉m, 瞠 wielu ludzi chodzi do Ko軼io豉, aby pokaza now garderob lub „zaliczy” obecno嗆 na Mszy 鈍. Nie dostrzega豉m wzorc闚 篡wej wiary, a ruch闚 ko軼ielnych jeszcze nie zna豉m. Hierarchia Ko軼io豉 by豉 umiej皻nie przez moich rozm闚c闚 oczerniana. W Ko軼iele przestawa豉m dostrzega duchowo嗆, a jedynie instytucj, czy wr璚z jak捷 machin. To by這 straszne - odrzuca豉m przecie to, czego na dobre nie zna豉m. By豉m jednak bardzo zagubiona.

- A oni sami przychodz do ciebie, s sympatyczni, chc ci pom鏂 odnale潭 prawd, to mi貫...

-Cudowne. Na ka盥e pytanie otrzymujesz odpowied, je郵i nie dzisiaj, to za tydzie. W徠pliwo軼i szybko s rozwiewane. Rodz si kole瞠雟kie wi瞛i; nowe 鈔odowisko, przyci庵aj帷e emocjonalnie, akceptuj帷e. Wszystko dokonuje si b造skawicznie, bo czas wype軟ia praca nad podawanymi tekstami. Wkr鏒ce przestaje dzia豉 krytyczne my郵enie. Na pocz徠ek chcesz tylko pos逝cha, a nie wiadomo kiedy masz za sob kilkadziesi徠 spotka. Ju po kilku miesi帷ach zaczynasz ca趾owicie 篡 鈍iatem 安iadk闚 Jehowy.

- A co w tym czasie dzia這 si w domu?

-W g喚bi duszy oczekiwa豉m pomocy, zrozumienia, ale zamiast spokojnej rozmowy rozp皻a這 si piek這. Spodziewa豉m si niezaakceptowania i od pierwszych rozm闚 ze 安iadkami Jehowy by豉m na to przygotowywana i cho ta reakcja mnie nie zdziwi豉, to jednak bardzo zabola豉, zrani豉. To, z czym dot康 kojarzy豉 mi si rodzina, zacz窸o rozsypywa si w gruzy. Dla dobra rodziny postanowi豉m zrezygnowa ze „studi闚 biblijnych” ze 安iadkami Jehowy; posz豉m te do spowiedzi. Nie dla „鈍i皻ego spokoju”, lecz czuj帷, 瞠 jednak tak trzeba. Jeszcze si we mnie wszystko miesza這. Niestety mia豉m pewnie nadmierne oczekiwania wobec ksi璠za, a on zbagatelizowa spraw. Mo瞠 s康zi, 瞠 skoro si spowiadam, to rzecz jest niegro幡a? Mo瞠 ja nie potrafi豉m dostatecznie wyrazi tego, jak wielki to problem dla mnie? Dobry sk康in康 ksi康z wypowiedzia si krytycznie o 安iadkach Jehowy i poleci mi czyta pras katolick. Ja nie zwr鏂i豉m si po spowiedzi o dodatkow rozmow, ani ksi康z mi jej nie zaproponowa. Moja sytuacja w okolicy by豉 powszechn tajemnic. Z powodu domowego konfliktu chcia豉m zawiesi spotkania ze 安iadkami Jehowy, ale przyj窸am ich sugesti, aby spotyka si w tajemnicy. Studium wi璚 trwa這.

- Czy 安iadk闚 Jehowy przybywa?

-Tak. Wida to po liczbie tzw. pionier闚 w zborze czyli os鏏, kt鏎e okre郵on liczb czasu przeznaczaj na „s逝瘺 publiczn”, na rozmowy z lud幟i. Przewa積ie s to ludzie m這dzi - oni s motorami i g堯wnie oni rekrutuj nowe osoby. To wymaga du瞠j pracy i po鈍i璚enia. Powszechne opinie g這sz, 瞠 robi to dla zysku, ale ja si z tym nie spotka豉m.

- Jak dzia豉 pionier?

-Pionier podejmuje zobowi您ania miesi璚zne, wype軟ia kwestionariusz wpisuj帷, ile godzin zobowi您uje si spe軟i w s逝瘺ie; np. 60 godzin (pionier pomocniczy) lub 90 (pionier sta造). Ci, kt鏎zy sp璠zaj ok. 120 godzin, otrzymuj z Towarzystwa Stra積ica zasi貫k, bo faktycznie nie wykonuj ju wtedy pracy zawodowej. Na koniec miesi帷a zdaje si sprawozdanie podaj帷 liczb rozpowszechnionych czasopism, ksi捫ek, odwiedzonych ludzi i czas jaki temu zosta po鈍i璚ony. Je郵i kto prowadzi z osobami tzw. studium biblijne, powinien przekaza dane tych os鏏, wskaza publikacje i materia造, jakie analizowano. Ka盥y ma przydzielony na jaki czas teren cz御tkowy np. dwa bloki i prowadzi dla siebie notatki na temat mieszka鎍闚, np. o tym, co interesuje danego rozm闚c, co go niepokoi itp., by w nast瘼nym spotkaniu do tego nawi您a.

- Kiedy zacz窸a ucz瘰zcza do zboru?

-Najpierw trwa這 u mnie na stancji tzw. studium biblijne prowadzone przez m這d dziewczyn i zmieniaj帷e si osoby towarzysz帷e. Pewnego dnia postanowi豉m p鎩嗆 na zebranie ca貫go zboru, to by豉 ju konsekwencja wybierania tej drogi.

-Czy jest jaka forma oficjalnego, mo瞠 uroczystego, przyj璚ia do zboru?

-Po jakim czasie na zebraniu zboru zwyczajnie og豉sza si, 瞠 kto jest g這sicielem i udaje si na okre郵ony teren. Naturalnie, ja tak瞠 wyrusza豉m. Z natury jestem bardzo nie鄉ia豉, by豉m jednak przekonana, 瞠 B鏬 oczekuje tego ode mnie. Gdy odmawiano rozmowy, utwierdza豉m si w przekonaniu, 瞠 ludzie ci nie maj argument闚.

- I co robi豉 dalej?

-Zda豉m na studia i w nowym miejscu zg這si豉m si w zborze do „starszych”. Zwykle do nowego zboru przesy豉na jest te karta g這siciela. Mojej jeszcze nie by這, bo ledwie zacz窸am g這si. Musia豉m tu pozna dwie publikacje. Po przesz這 roku przyj窸am chrzest w zborze i odt康 by豉m ordynowanym 安iadkiem Jehowy.

- Jak wygl康a ceremonia chrztu?

-Na kongresie letnim lub wiosennym, na wynaj皻ym zwykle basenie, w stroju k徙ielowym i przez ca趾owite zanurzenie. Ze mn chrzczono kilkadziesi徠 os鏏.

- To nab鏎 jest spory...

-Dzia豉lno嗆 jest pr篹na. Co jaki czas zbory dziel si, gdy s zbyt du瞠. Normalnie zb鏎 liczy 70-100 os鏏. Kilka zbor闚 ma wsp鏊n „Sal Kr鏊estwa”. Nie u篡wa si innych okre郵e typu dom modlitwy, czy ko軼i馧.

- Ile os鏏 mo瞠 odwiedzi w miesi帷u 鈔ednio aktywny g這siciel?

-Je郵i rozmowa 鈔ednio trwa godzin, a po鈍i璚a si 60-90 godzin w miesi帷u, to rachunek jest prosty. Oczywi軼ie puka si niemal do ka盥ego, wychodz帷 z za這瞠nia, 瞠 ka盥y potrzebuje tego or璠zia.

- Odwiedzaj帷y nasze domy 安iadkowie Jehowy staraj si by bardzo mili, czy to wynika z jakiego przeszkolenia?

-Przede wszystkim w zborze zwraca si uwag, aby ca造m sob potwierdza wyznawan nauk. I swoi軼ie to pojmuj. Wszyscy staraj si by grzeczni, mili, porz康nie si ubiera, bo to zwraca uwag i jest skuteczne. S te zebrania, na kt鏎ych ucz si techniki konwersacji, znaczenia gest闚, odpowiadania na najcz窷ciej spotykane zarzuty. Opr鏂z tego s zwyczajne niedzielne spotkania w zborze, gdy analizuje si wybrany artyku ze Stra積icy i s godzinne zebrania w tygodniu ma造ch grup przerabiaj帷ych wyznaczone publikacje.

- Kiedy zacz窸a mie w徠pliwo軼i?

-W豉軼iwie od pocz徠ku si pojawia造. Irytowa造 mnie niekt鏎e artyku造 w Stra積icy. Jest to podstawowe pismo tego wyznania; ma formowa, wychowywa itd. Przebud嬈ie si pe軟i jedynie rol „zaciekawiacza”. Ot騜 pewne argumenty nie przekonywa造 mnie, by造 zbyt naci庵ane. W tekstach razi nat這k biblijnych cytat闚, nie zawsze pasuj帷ych do tematu lub twierdzenia. Czasem my郵a豉m, 瞠 po prostu nie rozumiem. Postanowi豉m kogo wypyta, ale to si odwleka這. Mia豉m mieszane uczucia, gdy krytykowano Ko軼i馧 katolicki. Pos逝giwano si og鏊nymi opiniami i do嗆 nachalnie. Np. czyta豉m krytyk celibatu kap豉n闚 w Ko軼iele. Cytaty dobierano jednostronnie, przemilczaj帷 te o bez瞠nno軼i dla Kr鏊estwa Niebieskiego. A przecie w鈔鏚 安iadk闚 Jehowy s pionierzy, kt鏎zy tak瞠 si nie 瞠ni, aby w pe軟i po鈍i璚i si g這szeniu, lecz o tym pisano ju w innym kontek軼ie i jako rzeczy chwalebnej. Taka agresywna krytyka Ko軼io豉 odpowiada tym, kt鏎zy s w konflikcie z Ko軼io貫m i g這szonymi przez niego zasadami. Razi這 mnie te, jak wszystko starano si bezwzgl璠nie wyja郾i, od pocz徠ku do ko鎍a, jak ma造m dzieciom, jakby nieuprawnione by造 瘸dne w徠pliwo軼i.

- Czy w徠pliwo軼i si nasila造?

-Po dw鏂h, trzech latach zastrze瞠 i waha przybywa這. Zacz窸am delikatnie rozmawia o tym z innymi. Czu豉m, 瞠 uprawiam jak捷 partyzantk; na przyk豉d ju nie stroni豉m od wydawnictw katolickich. Czyta豉m Niedziel, W drodze, Mi逝jcie si... Szuka豉m r騜nych opinii. Dosta豉m Pismo 安i皻e przeczy nauce 安iadk闚 Jehowy i Strze盧ie si fa連zywych prorok闚, ale te ksi捫ki nie trafia造 do mnie. Nie wszystkich 安iadk闚 Jehowy mo積a pos康za o z陰 wol, przede wszystkim nie mo積a ich obra瘸, zaczyna dyskusji od napa軼i. Je郵i wyczuwa豉m ton agresywny, odk豉da豉m lektur. S to ksi捫ki raczej dla katolik闚. Szcz窷liwie napotka豉m dwie osoby, kt鏎e pomog造 mi wiele rzeczy zrozumie. Otrzyma豉m nowy Katechizm Ko軼io豉 Katolickiego. To by豉 cudowna lektura, wspaniale opracowane tematy z odno郾ikami do Pisma. Do tego Sakramentologia biblijna biskupa Romaniuka, tak瞠 du瞠 KUL-owskie dzie這 Jezus Chrystus - historia i tajemnica i inne. Szybko u鈍iadomi豉m sobie, 瞠 wiedza Ko軼io豉 jest bardzo g喚boka i godna podziwu. Tymczasem nas zapewniano, i w Ko軼iele wszystkie prawdy s przyjmowane wy陰cznie na wiar, bez rozumowej refleksji. Coraz bardziej u鈍iadamia豉m sobie, 瞠 to, co podaj 安iadkowie Jehowy, jest wy陰cznie kwesti 郵epej wiary. Zacz窸am por闚nywa Bibli Tysi帷lecia z Przek豉dem Nowego 安iata i znalaz豉m wersety, w kt鏎ych imi Jezus zamieniono na Jehowa, przesuni皻o znaki interpunkcyjne itp.

- Czy by豉 osamotniona z tymi w徠pliwo軼iami w swej grupie?

-Spotyka豉m si z podobnymi reakcjami u innych, ale raczej ka盥y si konspirowa. To wynika這 z jakiego mechanizmu psychologicznego. Zdarza造 si r騜ne reakcje, np. znajom zachwyci豉 lektura ksi捫ki de Mello, kt鏎 dosta豉 od kogo na zasadzie: my we幟iemy wasze Przebud嬈ie si, je郵i wy we幟iecie co od nas. Gdy dowiedzia豉 si jednak, 瞠 autor jest katolikiem, odrzuci豉 j, jakby trzyma豉 w r瘯u w篹a. Inna przyzna豉 mi si kiedy, i przeczyta豉 protestanck ksi捫k o 安iadkach i odt康 jej w徠pliwo軼i si nasilaj. Na przyk豉d 安iadkowie Jehowy wyznaczali kilka razy koniec 鈍iata. Stra積ica stara豉 si to t逝maczy, jednak doza nieufno軼i pozosta豉 - tak瞠, co do nieomylno軼i w innych sprawach. Je郵i nauka jest prawdziwa i Bo瘸, to nie powinny mie miejsca takie b喚dy, a je郵i jest ludzka i omylna, to traci sw鎩 sens. Jednak 安iadkowie wystrzegaj si tego, co mo瞠 zachwia ich wiar.

- Wspomnia豉, 瞠 w poszukiwaniach bardzo wa積e by造 rozmowy...

-Teraz wiem, 瞠 m鎩 powr鏒 wcale nie by moj zas逝g, 瞠 B鏬 mnie prowadzi, tak瞠 pos逝篡 si osobami, kt鏎e postawi na mej drodze. W rozmowach z nimi uderza豉 mnie ich pokora, czego nie odczu豉m w鈔鏚 安iadk闚. Tam by豉 wy陰czno嗆 na zbawienie, pycha. Uwa瘸no, 瞠 nie mo積a kogo kocha, bo robi to lub tamto. M鎩 pierwszy katolicki rozm闚ca opowiada o swej wierze, dawa 鈍iadectwa, kt鏎e przypomina造 mi 篡w wiar mojej babci, zawierzenie Bogu w trudach 篡cia. Inny, z kt鏎ym omawia豉m konkretne zagadnienia, studiowa teologi. Gdy poj窸am, i Tr鎩ca 安i皻a jest z陰czona absolutn mi這軼i, przesta豉m mie problem z oddzielaniem Os鏏 Bo篡ch, hierarchizowaniem Ich. Bardzo wa積e by這 dla mnie, 瞠 w tych rozmowach nie by豉m przekre郵ana jako 安iadek Jehowy. Por闚nywa豉m to z reakcjami, jakie w analogicznych sytuacjach przejawiaj 安iadkowie Jehowy i dosz豉m do wniosku, 瞠 mi這嗆 do ludzi s豉bych i grzesznych - przy wszystkich niedoskona這軼iach - jest tu, w Ko軼iele katolickim. I to nie by wniosek etyczny, ja tego dobra do鈍iadcza豉m na sobie.

Delikatnie zach璚ana by豉m, aby zwyczajnie zaj嗆 do ko軼io豉. Nie od razu, ale kt鏎ego dnia poczu豉m taka potrzeb. Wesz豉m, ukl瘯豉m w k帷iku i m闚i豉m Jezusowi o wszystkim, co si ze mn dzieje. Poczu豉m, jakbym przysz豉 do domu. Po raz pierwszy odczuwa豉m blisk obecno嗆 Boga i tak mocno do鈍iadczy豉m Jego mi這軼i. To by這 niebywa貫. Tak wiele w徠pliwo軼i si nagle rozja郾i這. Taka malutka i pokorna trwa豉m przed Nim, bo objawi豉 mi si Jego wielko嗆. By豉m szcz窷liwa, przej皻a odkryciem, jak bardzo w tych wszystkich do鈍iadczeniach On mnie prowadzi i nie przestawa kocha. P豉ka豉m. Przysz造 odpowiedzi na wszystkie moje poszukiwania i t瘰knoty. Potem wszystko sta這 si proste. Msza 鈍. i sakramenty sta造 si dla mnie dobrodziejstwem. I ju nie jest to forma, ale osobowe spotkanie z Jezusem.

Rozmawia Roman Czepe


opr. ab/ab




Kwota
Zgadzam si na przetwarzanie moich danych osobowych w celu realizacji daru
Mo瞠sz tak瞠 dokona wp豉ty dowolnej kwoty na konto Fundacji: 65 1240 2034 1111 0000 0306 7501, Pekao SA XIII O/Warszawa
z dopiskiem: "darowizna na dzia豉lno嗆 Fundacji - Ja軛u積a wielkopostna"




 wy郵ij znajomym

Zobacz tak瞠:
Tadeusz Zadykowicz, Monika Lipi雟ka, Grzechem jest nie-pokuta
Papie Franciszek, Jak rzeka, kt鏎a p造nie przez histori
S豉womir Zatwardnicki, Pismo 安i皻e czytane w Ko軼iele dusz teologii
Henryk Zieli雟ki, Dla kogo post?
Micha Bondyra, Ochrzczeni z這wieni
Oliver Clement, 毒鏚豉. Pocz徠ki mistyki chrze軼ija雟kiej t. I
Henryk Zieli雟ki, Viva Cristo Rey
Papie Franciszek, Historia zbawienia
Piotr Sikora, Czy mamy t moc?
Przemys豉w M. Szewczyk, Papie nazywa si Bergoglio
Komentarze internaut闚:

M鎩 zi璚 (Agnieszka Okupna, 2014-01-08 17:24:47)
 jest swiadkiem ,to...  wi璚ej   skomentuj t wypowied

Moja babcia (aneta, 2013-11-24 23:00:37)
 moja babcia od...  wi璚ej   skomentuj t wypowied

R闚nie by貫m 鈍iadkiem Jehowy (Jacek Zahorski, 2013-10-05 18:10:24)
 R闚nie by貫m...  wi璚ej   skomentuj t wypowied

Rodzina i Jehowi (postronny, 2013-08-28 20:50:08)
 Moja zona...  wi璚ej   skomentuj t wypowied

Dobre ksi捫ki o 鈍iadkach Jehowy (Karol, 2013-02-09 20:35:48)
 Tym wszystkim,...  wi璚ej   skomentuj t wypowied
Poprzednie wypowiedzi:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  »