słodki cukiereczek
Strona główna Opoki | Liturgia na dziś | Baza Mszy św. | Porozmawiajmy o wierze | Życie Kościoła | Jan Paweł II | Dołącz do grona darczyńców

Opoka jest przydatna? Wpłać darowiznę
Zapraszamy do czytelni Według autorów Według dziedzin Według tematów Wyszukaj Na zakupy!





Audiobooki w odcinkach




Wiadomości


 


L'Osservatore Romano: Medycyma paliatywna i godne przeżywanie kresu życia

Ferdinando Cancelli

Wypaczona prawda na temat końca życia

Żyć i umierać z godnością



Relacja między chorym a lekarzem „powinna znów opierać się na dialogu, w którym jest słuchanie, szacunek, zainteresowanie; musi na powrót stać się autentycznym spotkaniem między dwojgiem ludzi wolnych lub, jak zostało powiedziane, między zaufaniem a sumieniem”, mówił Jan Paweł II do słuchających go lekarzy, zgromadzonych na kongresie w październiku 1980 r. Papież przemawiał do sumień i pośrednio także do „ufności”: mówił do wszystkich, lekarzy i pacjentów, z pewnością wyraźnie mając na uwadze to, że są lekarze, którzy stali się pacjentami, i pacjenci-lekarze.

We Włoszech wydarzenia z tych ostatnich dni w odbiorze lekarza medycyny paliatywnej wywołują cierpienie i skłaniają do refleksji. Z jednej strony jest cierpienie człowieka, który nie widzi innej drogi wyjścia ze swojej sytuacji niż domaganie się śmierci, a z drugiej strony są ci, którzy posługują się tym cierpieniem niczym wytrychem, żeby zburzyć nie tylko relację między lekarzem i pacjentem, ale także tę będącą u podstaw życia obywatelskiego. Żeby przeprowadzić tę operację, której prawdziwe oblicze jest często obliczem oczywistych interesów ekonomicznych, jeżeli weźmie się pod uwagę koszty dla społeczeństwa związane z opieką nad swoimi najsłabszymi członkami, nie można ograniczyć się do opowiedzenia faktów — trzeba wypaczyć rzeczywistość.

Tak więc obywatelom podsuwa się myśl, że nieuleczalnie chorzy chcieliby jak najszybciej umrzeć, choćby dokonując wspomaganego samobójstwa; przedstawia się dane, z których można by wnioskować, że Włochy, zazwyczaj pozostające w ogonie wątpliwego postępu, są jednym z ostatnich miejsc, gdzie pewne domniemane prawa nie są uznawane; twierdzi się, że alternatywą jest cierpienie bez nadziei albo domaganie się śmierci. Rezultatem, jaki usiłuje się osiągnąć, nie jest informowanie ludności w sposób właściwy, ale wprowadzanie jej w zamęt, zamieszanie, przestraszenie, staranie się pokierowania tym, co wyobraża się sobie jako stado, w ściśle określonym kierunku: aby po raz kolejny doprowadzić do przekształcenia pragnień w prawa, każąc wierzyć, że zadanie sobie śmierci jest czymś oczywistym i niemal należytym w pewnych sytuacjach.

Rzeczy nie tak się mają. Piszę to wieczorem, po poranku spędzonym, jak wiele innych, z chorymi i ich rodzinami. Pacjenci, którzy doszli do kresu swojego życia, nie chcą umierać, ale żyć z godnością. Chcieliby mieć — jak mi powiedział parę godzin temu pan Giovanni, chory na stwardnienie zanikowe boczne, które mu odebrało zdolność mówienia, ale może jeszcze pisać — czas na przemyślenie, czy w obliczu niewydolności oddechowej będą chcieli być poddani tracheotomii czy nie. Chcieliby, tak jak pani Anna, dotknięta rakiem płuc z przerzutami do mózgu, po prostu, aby córka coś przeczytała, „żeby jeszcze raz usłyszeć jej głos”. Chcieliby nie cierpieć i nadal żyć do samego końca.

Rzeczywistość jest pełna odcieni, złożona, jak złożona jest istota ludzka, pełna kroków naprzód i rozmyślenia się: bardzo różna od tego, co wielu w tych dniach chciałoby nam podać do wierzenia, a w każdym razie alternatywą nie jest cierpienie bez nadziei albo domaganie się śmierci. To jakby zapomnienie o życiu z jego przemożną siłą, siłą niepowstrzymaną, także kiedy wszystko ma się źle. Człowiek jest stworzony do życia, a wielkim przywilejem lekarza jest rozpoznanie tego piętna, także kiedy jest ukryte pod ranami. To nie oznacza zaciekle walczyć o życie za wszelką cenę, ale też nie opuszczać człowieka zdanego na swoją decyzję o samobójstwie — decyzję, która postrzegana z właściwej perspektywy jest zawsze i tylko porażką.

Dialog, słuchanie, szacunek, zainteresowanie, spotkanie, wolność, ufność, sumienie: tych słów użył Jan Paweł II, by wskazać nam drogę życiowej relacji; te słowa w tych dniach wydają się stłumione przez falę przypływową, która chciałaby pozbawić człowieka jego złożoności i jego prawdziwej autonomii, także w (sytuacji) skrajnej słabości i w uzależnieniu, czyniąc go ofiarą tej „kultury odrzucania”, o której często mówi Papież Franciszek.

„Koncepcja praw człowieka poniosła porażkę — pisała Hanna Arendt — w chwili, kiedy pojawiły się jednostki, które utraciły wszystkie inne szczególne cechy i relacje z wyjątkiem ich cechy ludzkiej. Świat nie znalazł nic sakralnego w abstrakcyjnej nagości istoty ludzkiej”. Wiemy jednak, że człowiek nigdy nie jest abstrakcyjnie nagi: dłoń Boga lub dłoń innego człowieka ogrzewają go nawet pośród najsilniejszego zimna.  

 


opr. mg/mg








 wyślij znajomym

Zobacz także:
Sławomir Pietraszko, Hostia wiary
Włodzimierz Rędzioch, Piotr Supierz, Watykański minister zdrowia
Marek Paweł Tomaszewski, Dziewczynka pełna Ducha Świętego
Fundacja "Opoka", Modlitwy na różne okazje
L'Osservatore Romano, Tajlandia skazuje gnębicieli mniejszości Rohindża
Papież Franciszek, Wojna światowa o wodę
Włodzimierz Rędzioch, Jean-Marie Mupendawatu, Nowa karta pracowników służby zdrowia
Lucetta Scaraffia, Refleksje nad protokołem z Groningen
L'Osservatore Romano, Destrukcyjna kultura odrzucania
Marek Łuczak, Waldemar Poczylas, Śmierć przychodzi za wcześnie, a czasem za późno
Komentarze internautów:

Benedykt XVI | Biblioteka audio i wideo | Czytelnia | Dane nt. Kościoła | Edukacja Ekonomiczna | Felietony, komentarze | Filozofia | Galeria zdjęć | Inne nauki |
Europa, Polska, Kościół | Internet i komputery | Jan Paweł II | Katalog adresów | Katechetom i duszpasterzom | Kultura | Księgarnia religijna | Liturgia - na dziś i na niedziele | Mapa serwisu | Msze św. - gdzie, kiedy? | Nauczanie | Noclegi w Polsce | Noclegi, hotele w Polsce | Nowości na naszych stronach | Papież Franciszek | Pielgrzymki piesze - ePielgrzymka | Rekolekcje | Rodzina | Sekty | Serwis informacyjny | Słownik | Sonda | Święci patroni | Szukaj | Tapety i dzwonki religijne | Teologia | Twój głos w dyskusji | Varia | Życie Kościoła